Voor- en nadelen van de Ford Focus
- Voordelen
- Uitstekend rijgedrag
- Ergonomisch dik in orde
- Meer ruimte dan voorgaande generaties
- Nadelen
- De 1.0 EcoBoost vraagt om accuraat onderhoud
- Degelijke materialen interieur, maar niet heel spannend
- Onderstel kan als stug worden ervaren
Voor- en nadelen van de Renault Mégane
- Voordelen
- Soepel, comfortabel onderstel
- Sterk design, ook in het interieur
- Biedt veel waar voor de prijs
- Nadelen
- 1.2 TCe niet zonder problemen
- Infotainment weinig intuïtief
- Heeft last van piepjes en kraakjes in het interieur
In het kort
| Specificatie | Ford Focus | Renault Mégane |
|---|---|---|
| Gemiddelde occasionprijs* | € 20.187 | € 17.180 |
| Nieuwprijs | € 24.125 tot € 66.445 | € 20.740 tot € 56.990 |
| Carrosserievarianten | Hatchback en stationwagon | Hatchback en stationwagon |
| Motorvermogen van/tot | 95-280 pk | 100-300 pk |
| Koppel van/tot | 170-420 Nm | 175-420 Nm |
| Topsnelheid van/tot | 181-250 km/h | 182-260 km/h |
| Acceleratie 0-100 km/h van/tot | 5,7-12,5 sec. | 5,7-12,6 sec. |
| Bagageruimte | 375 liter (hatchback)-608 liter (stationwagon) | 372 liter (hatchback)-521 liter (stationwagon) |
| Brandstofverbruik van/tot | 1 op 15,5 (WLTP) - 28,6 (NEDC) | 1 op 12,3 (NEDC)-76,9 (WLTP) |
| Euro NCAP-score | 5 sterren | 5 sterren |
| Aandrijving | Benzine, diesel en mild-hybride | Benzine, diesel en plug-inhybride |
| Lengte x breedte x hoogte | 4.378 x 1.825 x 1.452 mm (hatchback) | |
| 4.668 x 1.825 x 1.481 mm (stationwagon) | 4.358 x 1.814 x 1.447 mm (hatchback) | |
| 4.625 x 1.814 x 1.449 mm (stationwagon) | ||
| Maximaal trekgewicht | 1.000-1.800 kg | 0-1.850 kg |
| Onderhoudsinterval | 30.000 km / 2 jaar | 30.000 km / 2 jaar |
| Algemene garantie | 2 jaar onbeperkt | 2 jaar onbeperkt |
| Garantie carrosserie | 12 jaar | 12 jaar |
* Gebaseerd op de gemiddelde occasionprijs op Gaspedaal.nl van de periode januari 2025 tot en met december 2025. **Omdat de meetmethoden van NEDC en WLTP niet overeenkomen, dient deze vergelijking alleen ter indicatie. *** Let op: voor specifieke uitvoeringen en/of modelupdates kunnen de maten enkele centimeters afwijken.
Rijgedrag

Ford Focus

Renault Mégane
Ford Focus
- Stuurt dynamisch en direct
- Comfort op prima niveau
- Dynamiek uniek in de klasse
Renault Mégane
- Besturing aan de vage kant
- Rijgedrag gericht op comfort
- Comfort op uitstekend niveau
Ford heeft met de Focus een dynamische auto neergezet. Het stuurgedrag is scherp en communicatief, iets wat als uniek wordt gezien in de klasse. Ondanks dat wordt het niet als oncomfortabel omschreven, oneffenheden worden nog steeds prima verwerkt. Renault richt zich meer op comfort. Het rijgedrag van de Mégane wordt dan ook omschreven als comfortabel en volwassen. Toch wordt ook bij de Mégane ook opgemerkt dat er enige dynamiek aanwezig is, maar nergens wordt dat overdadig. Het comfort van de Mégane is wordt ook wel vergeleken met meer premium modellen.
Interieur en uitrusting

Ford Focus

Renault Mégane
Ford Focus
- Niet alle knoppen zijn verdwenen
- Ergonomisch dik in orde
- SYNC 3 infotainment werkt prettig
Renault Mégane
- Centraal infotainment geeft moderne uitstraling
- Piepjes en kraakjes komen voor
- Gebruikte materialen voelen luxe aan
Knoppen verdwijnen steeds vaker, zo ook in de Focus en de Mégane. Bij de Focus zijn niet alle knoppen verdwenen, en dat is een pluspunt. Zo blijven veelgebruikte functies snel bereikbaar. Verder is het dashboard logisch ingedeeld. In de Mégane is de bediening voornamelijk opgenomen in het display. Dat werkt niet altijd vlot en dat kan frustreren. Functies zitten verstopt in menu’s wat de ergonomie niet ten goede komt. In de Focus worden zachte materialen gebruikt op zichtbare plekken, en harde kunststoffen op lagere interieurdelen. In de Mégane zijn luxe aanvoelende materialen gebruikt, maar piepjes en kraakjes komen ook voor.
Betrouwbaarheid
Ford Focus
- Problemen met de 1.0 EcoBoost zijn aangepakt
- Bekend met roestvorming rond achteras
- Wordt gezien als betrouwbare auto
Renault Mégane
- Let goed op bijgeluiden bij de 1.2 TCe
- EDC-automaat van eerste bouwjaren bekend met olielekkage
- Latere bouwjaren flink verbeterde betrouwbaarheid
De Ford Focus is uitgerust met een 1.0 EcoBoost motor met een natte distributieriem. Bij de voorgaande generatie kon deze de olie vervuilen. Bij deze generatie is dat aangepakt en komt dit probleem aanzienlijk minder vaak voor. De 1.5 EcoBoost heeft een probleemloze distributieketting. Bij de Renault Mégane zorgt de 1.2 TCe voor problemen, de distributieketting was hier juist de oorzaak. De later geïntroduceerde 1.3 TCe kent aanzienlijk minder problemen. Verder doe je er bij de Focus goed aan om te controleren op roest. Check bij de Mégane op waterlekkage bij de deuren.
Kosten
Ford Focus
- Fractie duurder bij vergelijkbare uitrusting
- De 1.0 EcoBoost is de meest zuinige optie
Renault Mégane
- De 1.2 TCe is het minst zuinig en verbruikt olie
- Minder zuinig dan de Focus
De aanschafprijs van de Ford Focus en de Renault Mégane liggen niet heel ver van elkaar. Dat geldt voor de instapmodellen van de beide auto’s waarbij de uitrusting elkaar ook weinig ontloopt. Bij de Focus ligt de nadruk meer op veiligheidssystemen en connectiviteit, bij de Mégane is de focus gelegd op meer luxe en design. Ga je de modellen vergelijkbaar uitrusten, dan wordt de Focus een fractie duurder. Het verbruik van de Focus ligt in de praktijk lager dan wat Ford opgeeft, bij de Renault is dat ook het geval, maar dat verschil is kleiner.
Voorbeeld kostenvergelijking
De kosten voor de Ford Focus en de Renault Mégane liggen redelijk in de buurt van elkaar. Om een inzicht te krijgen in de verschillen in kosten hebben we onderstaand overzicht gemaakt. Hier zetten we de vaste lasten op een rij. Voor deze vergelijk maken we gebruik van de volgende gegevens:
- Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost 125 pk Titanium x Business (2020)
- Renault Mégane Estate TCe 140 Intens (2020)
- Kilometerstand: 75.000
- Gebruiksduur: 7 jaar en 25.000 km per jaar
- Regio: Overijssel
| Kostenpost | Ford Focus | Renault Mégane |
|---|---|---|
| Aanschafprijs | € 32.695 | € 31.065 |
| Afschrijving* | € 2.057 | € 2.000 |
| Brandstof* | € 3.654 | € 3.581 |
| Wegenbelasting (MRB)* | € 784 | € 784 |
| Verzekering* | € 735 | € 697 |
| Onderhoud* | € 1.211 | € 1.207 |
| Totale kosten per maand excl afschrijving* | € 532 | € 522 |
| Totale kosten per maand incl. afschrijving* | € 740 | € 725 |
* Gebaseerd op gegevens van AutoWeek (augustus 2025). De resultaten van de kostenberekening zijn puur indicatief, er kunnen geen rechten aan ontleend worden.
Ford Focus of Renault Mégane: oordeel
De Ford Focus zet de standaard als het aankomt op rijdynamiek. Binnen het segment blinkt het model op dat vlak uit. Toch blijft er voldoende comfort over voor lange ritten op de snelweg. De Renault Mégane legt de nadruk duidelijk ergens anders, comfort en luxe. De Mégane wordt gezien als een comfortabele reisauto met een – voor deze klasse – luxe interieur. Daarin is het model echter niet uniek, er zijn meer merken die deze insteek kiezen. De Focus en de Mégane zijn beide modellen die goed scoren in het segment. Tegelijk worden ze ingehaald door de trends met hogere of elektrische modellen.
Waarom kiezen voor de Ford Focus?
Ford heeft voor de Focus een pragmatische aanpak, een goed sturende auto met een goed interieur. Dat de Focus de meest dynamische auto in de klasse is, draagt zeker bij aan het succes. Maar een goed functionerend infotainment en degelijk interieur zijn daarin niet minder belangrijk. Het is een totaalpakket voor een auto waarbij je kunt spreken van een no nonsense aanpak. En hoewel de Focus niet de ruimste in de klasse is, biedt het model voldoende plek voor een gemiddeld gezin. Kortom, de Focus biedt voor elk wat wils, dynamiek en gebruiksgemak.

Waarom kiezen voor de Renault Mégane?
De Renault Mégane zet geen standaard in het segment qua rijgedrag, maar biedt een combinatie van comfort en luxe. Het interieur ziet er goed uit en is voorzien van luxe die je zeker niet in alle auto’s zult vinden. Bovenal is de Mégane een comfortabele auto die zich zeer goed leent voor de langere rit. Met de 1.3 TCe heeft Renault bovendien een solide motor voor de Mégane die goed scoort op betrouwbaarheid. Al met al is de Mégane een mooie keuze als je kiest voor een auto met een mooi design en een fraai interieur.

Welke zou ik kiezen?
Beide modellen leggen de nadruk op een ander aspect, de Ford Focus leunt op de rijdynamiek en de Renault Mégane op het design, uitstraling en rijcomfort. Toch lijkt het totaalplaatje van de Ford Focus completer dan dat van de Renault Mégane. De auto biedt voldoende ruimte voor een gezin, een intuïtief functionerend infotainmentsysteem en een degelijk interieur dat bovendien netjes is afgewerkt. Hoewel het comfort van de Mégane op een hoog niveau is, gaat mijn voorkeur dan toch uit naar de Focus.
Meer weten over de Ford Focus en de Renault Mégane?
- Wil je alles weten over de Ford Focus? Bekijk hier alle generaties, uitvoeringen en prijzen in één overzicht.
- Benieuwd naar de Renault Mégane door de jaren heen? Lees dit uitgebreide artikel met alle details.







