Kies jij voor de wendbare en stadsgerichte Ford Fiesta of de krachtige en veelzijdige Ford Focus?
Wie het automerk Ford zegt, denkt al snel aan twee hatchbacks die al jaren naam maken om hun hoge mate van rijdynamiek: de Fiesta en Focus. Nu is de vraag: welke van deze twee compacte hatchbacks moet ik nu kiezen als ik een fijn rijdend model wil aanschaffen tegen een scherpe prijs? We vergelijken daarom de Ford Fiesta (2017-2024) en Ford Focus (2022+) met elkaar. Daarbij richten we ons vooral tot de hatchback-versies van de twee, maar hebben we ook oog voor de ruimere Ford Focus-stationwagon.
Specificatie | Ford Fiesta | Ford Focus |
---|---|---|
Gemiddelde occasionprijs* | € 14.547 | € 26.800 |
Nieuwprijs | € 16.115 tot € 37.345 | € 28.500 tot € 66.445 |
Carrosserievarianten | Hatchback (drie- en vijfdeurs) | Hatchback (vijfdeurs), stationwagon en Active |
Motorvermogen van/tot | 70-200 pk | 100-280 pk |
Koppel van/tot | 110-320 Nm | 170-420 Nm |
Topsnelheid van/tot | 165-230 km/h | 184-250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h van/tot | 6,5-14,9 sec. | 5,7-12,5 sec. |
Bagageruimte | 303 l | 392 l (hatchback), 635 l (stationwagon) |
Brandstofverbruik van/tot | 1 op 14,9-30,3 | 1 op 12,5-23,8 |
Euro NCAP-score | 5 sterren | 5 sterren |
Aandrijving | Benzine, diesel, hybride | Benzine, diesel, hybride |
Lengte x breedte x hoogte | 4.040 x 1.734 x 1.483 mm | 4.382 x 1.825 x 1.452 mm (hatchback) |
Maximaal trekgewicht | 750-1.000 kg | 1.100-1.600 kg |
Onderhoudsinterval | 20.000 km / 1 jaar | 30.000 km / 2 jaar |
Algemene garantie | 2 jaar, onbeperkt | 2 jaar, onbeperkt |
Garantie carrosserie | 12 jaar | 12 jaar |
* Gebaseerd op de gemiddelde occasionprijs op Gaspedaal.nl van de periode januari 2025 tot en met augustus 2025.
Ford Fiesta
Ford Focus
Zowel de Ford Fiesta als de Ford Focus behoren tot de best rijdende en scherpst sturende modellen in hun klasse. Daarbij is de Fiesta met zijn bescheiden buitenmaten het meest wendbaar, maar voelt de grotere Focus op lange snelwegritten volwassener aan. De 100 pk benzinemotor die je op de Fiesta veel tegenkomt geeft de hatchback al meer dan voldoende pit, maar ook de 125 pk sterke Hybrid is een erg soepele aandrijflijn. Sensationeel is de ST-X met 200 pk. De Focus is er eveneens als zeer sportieve ST-X (280 pk) maar is al sportief zat als 155 pk sterke Hybrid.
Ford Fiesta
Ford Focus
Op de achterbank van de ruim vier meter lange Ford Fiesta passen net twee volwassenen, waarmee Fiesta mag doorgaan voor een compacte gezinsauto. De bagageruimte van dik 300 liter is ook prima voor deze klasse. De Ford Focus biedt meer plek voor inzittenden en bagage en slaagt dus eveneens als gezinsauto, zeker als ruime stationwagon. De Fiesta in de basisversie (Connected) voorziet onder meer in airco, elektrisch bedienbare ramen, de belangrijkste rijassistenten en een radio met zes luidsprekers. De Ford Focus biedt als Connected onder andere parkeersensoren en een handmatige airco.
De Ford Fiesta is een betrouwbaar model, al komt de Wegenwacht wel wat euvels tegen. Zo vragen de 1,0-liter Ecoboost-motoren om tijdig en correct olie verversen om problemen met de distributieriem te voorkomen. De 1,5-liter Ecoboost-krachtbron krijgt soms te kampen met haarscheurtjes in de motor en daarmee lekkage. De Ford Focus staat eveneens bekend als betrouwbaar model. Weinig euvels zijn bekend, al komt roest soms voor. Zo wordt er af en toe melding gemaakt van roest op de naden tussen de bodemdelen boven de achteras. Gelukkig heeft Ford de distributieriem die door olie loopt vervangen door een ketting.
De Ford Focus is in aanschaf duidelijk duurder dan de Ford Fiesta, maar vervolgens gaan gebruikskosten best wel gelijk op. De Focus is net wat duurder in onderhoud, maar op het vlak van brandstofverbruik ontlopen de twee elkaar niet veel. Door het hogere gewicht betaal je meer motorrijtuigenbelasting voor de Focus en gezien zijn hogere aanschafprijs in de afschrijving in euro’s ook wat hoger. Hoe meer kilometers je maakt, hoe dichter de totale kosten tegen elkaar aan kruipen, omdat er in uitgaven aan brandstof maar weinig verschil is. Let er op dat de distributieriem vervangen bij de Fiesta erg duur is.
We hebben hieronder een voorbeeldberekening van de kosten van beide auto’s op jaarbasis voor je klaargezet. De prijzen voor brandstof en verzekering kunnen echter flink verschillen per moment en regio, waardoor je de berekening moet zien als indicatie. In de vergelijking gaan we uit van:
Kostenpost | Ford Fiesta | Ford Focus |
---|---|---|
Aanschafprijs | € 20.755 | € 28.500 |
Afschrijving* | € 1.160 | € 1.660 |
Brandstof* | € 1.224 | € 1.247 |
Wegenbelasting (MRB)* | € 560 | € 664 |
Verzekering* | € 510 | € 653 |
Onderhoud* | € 395 | € 429 |
Totale kosten per maand excl afschrijving* | € 2.689 (per jaar), € 224,08 (per maand) | € 2.993 (per jaar), € 249,41 (per maand) |
Totale kosten per maand incl. afschrijving* | € 3.849 (per jaar), € 320,75 (per maand) | € 4.653 (per jaar), € 387,75 (per maand) |
* Gebaseerd op gegevens van AutoWeek (mei 2025). De resultaten van de kostenberekening zijn puur indicatief, er kunnen geen rechten aan ontleend worden.
Belangrijke concurrenten voor de Ford Fiesta zijn de Renault Clio en Volkswagen Polo. De Polo is in zijn geheel een wat ruimere en meer volwassen auto, maar kan qua rijdynamiek niet tippen aan de Fiesta. De Clio biedt ook veel rijplezier, maar mist eveneens de scherpte van de Fiesta. De Focus neemt het onder meer op tegen de Kia Ceed en Volkswagen Golf. Ook hier weer is de Focus de beste rijdersauto van de drie. De Focus is er echter niet als zuinige plug-inhybride. Gaat het jou puur om het rijden, koop dan een Fiesta of Focus. Maar welke?
De Ford Fiesta is compacter dan de Ford Fiesta en daarmee wendbaarder. Parkeren gaat ook een stuk makkelijker. De Fiesta is een sportieve auto met uitstekende wegligging en directe besturing. De 100 pk sterke benzinemotor biedt al meer dan voldoende pit, maar er zijn ook krachtiger motoren beschikbaar met tot wel 200 pk. De Fiesta is goedkoper dan de Focus in aanschaf en gebruik en is net ruim genoeg om ook als gezinsauto te gebruiken.
De Ford Focus is als hatchback al een ruime gezinsauto, maar als stationwagon een kleine pakezel. Bij bezoekjes aan het woonwarenhuis passen zelfs lange attributen achterin. Net als de Fiesta rijdt de Focus sportief, waarbij de wegligging en besturing bovenmatig goed zijn. De motoren zijn krachtig en zuinig. Extra dynamiek bieden de 155 pk sterke Hybrid en ST-X met liefst 280 pk. De Focus is betrouwbaar en in het gebruik niet extreem veel duurder dan de Fiesta.
Heb je geen gezin of nog kleine kinderen, dan voldoet de Fiesta eigenlijk goed. Het is wel even kijken of de kinderwagen makkelijk past. De Fiesta oogt goed en rijdt goed en is in de basisuitrusting al voldoende comfortabel. De Focus is in alles net volwassener: meer ruimte, meer rijcomfort bij best wel scherpe gebruikskosten. De Focus verslaat hiermee de Fiesta.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 18 september 2025