Zuinige diesel in 2025

Jens Holierhoek9 minuten leestijd18 november 2025

De eerste diesel productieauto ooit was de Mercedes 260 D in 1936. Sindsdien zouden er veel ‘oliestokers’ volgen. Er valt dan ook veel te zeggen voor de dieselauto. Om te beginnen zijn dieselmotoren erg efficiënt en dus: zuinig. Diesel bevat meer energie per liter dan benzine. Ook heeft de dieselmotor veel koppel en vermogen bij lage toeren. Een dieselmotor werkt immers op basis van zelfontbranding door een hoge compressie. Een benzinemotor heeft géén bougie nodig om de brandstof te ontsteken. Hoewel de dieselauto concurrentie heeft gekregen van onder meer de elektrische auto, blijft de diesel de prijsbewuste veelrijder bekoren.

Waarom een zuinige diesel kopen?

Zeker als je veel kilometers maakt is rijden op diesel een slimme keuze. Diesels zijn nu eenmaal van nature zuiniger dan benzineauto’s en de prijs van een liter diesel is een stuk lager dan die van een liter benzine. Zuinige diesels zijn in de praktijk - dankzij veel trekkracht bij lage toerentallen - ook prima caravantrekkers. Ander pluspunt: diesels gaan lekker lang mee. Een dieselmotor is immers amper stuk te krijgen. Ook fijn: diesels zijn tegenwoordig goed betaalbaar, onder meer als occasion. Het aanbod tweedehands diesels is groot en dat is fijn winkelen.

De 5 meest zuinige diesel in 2025 volgens onze expert

Een diesel is van huis uit zuinig. Maar wij zijn toch op zoek gegaan naar de krenten uit de pap. De extra zuinige diesels. Daarbij hebben we natuurlijk wel gekeken naar het totaalpakket, want je wil ook gewoon een fijne auto voor de deur zetten. De 5 meest zuinige diesels in onze lijst doen stuk voor stuk prima dienst als gezinsauto, zijn betrouwbaar, vormen een ideale combinatie met je caravan en rijden heerlijk. Elk model legt de accenten echter net even anders, waardoor de kans groot is dat diesel uit je dromen er tussen staat. 

Peugeot 508

  • 130 pk sterke diesel is de instapversie. Er zijn ook diesels met 160 en 180 pk
  • De Active voorziet in al behoorlijk wat luxe en comfort, maar de GT is sportiever
  • De BlueHDI 130 belooft een gemiddeld verbruik van 1 op 26,3
  • De comfortabele zuinige diesel
  • De bagageruimte varieert van 487 liter tot 1.537 liter (hatchback)

De Peugeot 508 is een reisauto pur sang, gebouwd voor lange ritten waarbij comfort voorop staat. Als dieselvariant blinkt de 508 uit in efficiëntie zonder in te leveren op kracht. Er zijn 3 BlueHDi-motoren beschikbaar: 130, 160 en 180 pk. Vooral de sterkste versie levert een flinke dosis vermogen en is daarmee ook uitstekend geschikt om een caravan te trekken. Binnenin springt het i-Cockpit in het oog: een compact stuurwiel, een digitaal instrumentenpaneel en stoere, vliegtuigachtige schakelaars geven het interieur een unieke uitstraling. Voeg daar de stijlvolle afwerking aan toe, en je hebt een auto die modern en chic aanvoelt.

Voor- en nadelen van de Peugeot 508

  • Voordelen
  • Stijlvol en sportief design
  • Zeer geschikt als trekauto
  • Comfortabele metgezel voor lange reizen
  • Nadelen
  • Relatief weinig beenruimte achterin
  • Achteruitrijcamera met lage beeldkwaliteit
  • Multimediasysteem niet altijd gebruiksvriendelijk

Waarom kiezen voor de Peugeot 508?

De betrouwbare Peugeot 508 combineert elegantie, sportiviteit en een stoere uitstraling met het comfort dat je van Peugeot mag verwachten. Hoewel comfort de boventoon voert, kun je met de 508 ook een prima potje sturen. De i-Cockpit daagt daar ook toe uit, dankzij het compacte stuur en moderne digitale layout. De fijne stoelen dragen op hun beurt dan weer bij aan het reiscomfort. De meeste diesels zijn uitgerust met een automaat, maar de BlueHDi 130 is desgewenst leverbaar met een handgeschakelde zesbak. Ruimtezoekers kiezen voor de Peugeot 508 SW, die minimaal 530 liter en maximaal 1.780 liter bagageruimte levert.

Bekijk aanbod

Ford Focus

Ford Focus 2.0 EcoBoost ST-3
  • 120 pk sterke EcoBlue is basisdiesel
  • De Trend Edition biedt de basisfuncties, voor meer luxe en comfort kies je bijvoorbeeld de Titanium X Business
  • De diesel verbruikt gemiddeld 1 op 23,8
  • De fijn sturende zuinige diesel
  • Bagageruimte varieert van 375 tot 1.354 liter (hatchback)

De degelijke Ford Focus is de rijdersauto onder de zuinige diesels. De wegligging van de Focus is zeer goed en de Amerikaan stuurt lekker sportief. Op langere ritten blijkt de Focus voldoende comfort te kunnen bieden. De diesel aan boord is een zogenaamde ‘EcoBlue’-motor: deze 120 pk sterke krachtbron is een 1,5-liter viercilinder die goed is voor een laag gemiddeld verbruik van 1 op 23,8. Voor de 2022-facelift is er ook een EcoBlue-diesel met 150 pk voorhanden. Met 1.800 kg (om 1.400 kg voor de 120 pk versie) is die variant ook het best in te zetten als caravantrekker.

Voor- en nadelen van de Ford Focus

  • Voordelen
  • Grote mate van rijdynamiek
  • Ruim als Wagon
  • Handige natte zone in laadruimte
  • Nadelen
  • Achteruitrijcamera is snel vies
  • Wind- en bandengeruis hoorbaar bij hoge snelheden
  • Motor vraagt om regelmatige oliewissels

Waarom kiezen voor de Ford Focus?

De Ford Focus is een erg dynamisch rijdende auto. Haast geen concurrent in zijn prijsklasse rijdt beter. Ondertussen is de Focus een fijne gezinsauto. Zeker als ruimere wagon kan er heel veel bagage mee achterin. Die laadruimte kun je bovendien slim gebruiken, zo is er een speciale ‘natte zone’ voor je vieze laarzen na een herfstwandeling of zwemspullen na een verfrissende duik. Aan boord van het nette interieur zorgt de SYNC-technologie voor een hoge mate van connectiviteit. Als blikvanger geldt het touchscreen met een diameter van 33,5 centimeter. Duurdere versies van de Focus beschikken over een geavanceerde parkeerassistent.

Bekijk aanbod

Meer weten over de Ford Focus

De Ford Focus weet de pers te overtuigen. In diverse reviews wordt de Ford Focus geroemd om zijn fijne rijeigenschappen en praktische inzetbaarheid.

Volkswagen Passat Variant

  • Naast de 120 pk sterke basisdiesel zijn er ook de diesels met 150, 190, 200 en 240 pk
  • Instappen doe je in de Comfort Business, maar de R-Line Business+ oogt sportiever en is luxe
  • De 120 pk sterke 1.6 TDI BlueMotion heeft een gemiddeld verbruik van 1 op 26,3
  • De zeer ruime zuinige diesel
  • Je hebt tussen de 690 liter en 1.920 liter aan bagagevolume

De Volkswagen Passat Variant biedt in zijn achtste generatie een ruime keuze aan krachtige dieselmotoren. Modellen van voor de 2019-facelift zijn zelfs leverbaar als vierwielaangedreven bi-TDI met 240 pk. Die ideale trekauto mag liefst 2.200 kg aan de kogel. En zelfs de 200 pk sterke 2.0 TDI kan overweg met een trekgewicht van 2.000 kg. De Passat Variant is een echt ruimtewonder. Het maximale bagagevolume loopt immers op tot liefst 1.920 liter. Op de achterbank is veel plek. Zelfs volwassenen zitten er riant. Ook fijn: met de Passat haal je Duitse degelijkheid in huis.

Voor- en nadelen van de Volkswagen Passat Variant

  • Voordelen
  • Comfortabele reisauto
  • Prima caravantrekker
  • Diesel ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving
  • Nadelen
  • Infotainmentsysteem in vroege bouwjaren niet altijd even betrouwbaar
  • Achteruitrijcamera gaat relatief vaak stuk
  • Bagageruimteafdekking schuift niet altijd mee

Waarom kiezen voor de Volkswagen Passat Variant?

De Volkswagen Passat Variant is zelfs voor een stationwagon aan de ruime kant. In de 4,76 meter lange Duitser past met gemak een heel gezin inclusief bagage. En door de lange laadruimte hoef je bij een bezoek aan het woonwarenhuis niets te laten staan. De Passat rijdt best sportief, maar is vooral een gemoedelijke reisauto. De stoelen zitten heerlijk en de rijassistenten doen voorbeeldig hun werk. Omdat de Passat Variant vaak wordt aangeschaft voor zakelijke rijders is het uitrustingsniveau hoog. Zuinig is de Passat Variant zeker. De 1.6 TDI BlueMotion met 120 pk belooft een verbruik van 1 op 26,3.

Bekijk aanbod

Opel Astra

  • De 130 pk sterke diesel is met een trekgewicht van 1.550 kg een goede caravantrekker
  • De diesel is op zijn minst een Business Edition, maar je kunt ook gaan voor de Elegance
  • Het gemiddelde brandstofverbruik van de diesel bedraagt 1 op 23,3
  • De zuinige diesel met de beste zitpositie
  • Het bagagevolume loopt uiteen van 422 liter tot 1.339 liter

De Opel Astra – tegenwoordig technisch identiek aan de Peugeot 308 - is een populaire middenklasse hatchback die al decennialang een grote schare fans heeft. Wat wil je ook met zijn ideale mix van sportiviteit en comfort. De Astra biedt de ruimte die je van een gezinsauto als deze verwacht, terwijl de Duitser uitblinkt op het vlak van betrouwbaarheid en veiligheid. Met zijn gemiddelde verbruik van 1 op 23 behoort de Astra tot de zuinigste diesels. De 1.5 CDTI is met 130 pk bovendien vlot zat. Die aandrijflijn is er zowel met handbak als met automaat.

Voor- en nadelen van de Opel Astra

  • Voordelen
  • Fijne mix van comfort met sportiviteit
  • Uitstekend zittende stoelen
  • Eigentijds interieur
  • Nadelen
  • Infotainment aan de trage kant
  • 2 jaar fabrieksgarantie is erg karig
  • Activering rijbaanassistent werkt omslachtig

Waarom kiezen voor de Opel Astra ?

De Opel Astra bestaat al sinds het begin van de jaren ‘90. Nog altijd speelt het model een belangrijke rol, want met de Astra haal je een heel allround auto in huis. Om te beginnen is de wegligging van de Astra heel goed. De besturing is scherp en de zitpositie laag achter het stuur, wat bijdraagt aan de rijbeleving. De voorstoelen behoren tot de beste in hun soort, want ze zijn AGR-gecertificeerd, ofwel: goedgekeurd door fysiotherapeuten. Modern is de Astra ook van binnen. Het Pure Panel-dashboard is een ware eyecatcher. In de kofferbak is de uitneembare vloer een fijn handigheidje.

Bekijk aanbod

Mazda 6

  • Mazda 6 SkyActiv-D 2.2 met 150 pk mag een caravan van 1.600 kg trekken
  • Boven de naamloze basisuitrusting is er onder meer de luxe ‘Signature’
  • Gemiddeld verbruik van de basisdiesel is 1 op 19,6
  • De sportieve en betrouwbare zuinige diesel
  • 474 aan bagageruimte (sedan)

De Mazda 6 laat zien dat je ook zuinig kunt dieselen met een grotere motor. Zo zijn de krachtbronnen van het Japanse merk voorzien van SkyActiv-technologie. In de praktijk zijn grote soepele motoren die lekker 'smeuïg' zijn. Ondertussen is de Mazda 6 een dynamisch rijdende auto dankzij het sportieve onderstel en de scherpe besturing. Ook fijn: de lage zit. De Mazda 6 SkyActiv-D 2.2 met 150 pk is goed voor een gemiddeld verbruik van bijna 1 op 20. Netjes! Dat geldt ook voor het trekgewicht van 1.600 kg.

Voor- en nadelen van de Mazda 6

  • Voordelen
  • Soepele atmosferische dieselmotoren
  • Uitstekende wegligging
  • Premium aandoend interieur
  • Nadelen
  • Digitaal display is wel wat compact
  • Adres invoeren doe je met een draaiknop
  • Op bepaalde punten vrij verouderd

Waarom kiezen voor de Mazda 6?

De Mazda 6 – ook verkrijgbaar als ruime stationwagon – is een elegant model. Chique en sportief tegelijk. Dat de Mazda 6 behoorlijk premium aandoet, merk je ook in het interieur. De gebruikte materialen zijn hoogwaardig en dat geldt ook voor de afwerking. Dat de Mazda 6 liefst 4,86 meter lang is, zie je terug in de bagageruimte en plek voor de inzittenden. Die is riant. De achterbank zit bovendien erg goed. Bovendien is de Mazda 6 de betrouwbaarheid zelve. Bij onderhoud volgens het boekje is de kans op technische mankementen nihil.

Bekijk aanbod

Meest zuinige diesel op Gaspedaal.nl

Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan zuinige diesel auto's van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 20, gesorteerd op basis van populariteit.

  1. Volkswagen Golf
  2. BMW 3-serie
  3. Mercedes-Benz C-klasse
  4. Volkswagen Polo
  5. Volkswagen Passat
  6. Audi A4
  7. Volvo V40
  8. Renault Mégane
  9. Ford Focus
  10. Peugeot 308
  11. Skoda Octavia
  12. Audi A3
  13. Renault Clio
  14. BMW 1-serie
  15. Mercedes-Benz A-klasse
  16. Opel Astra
  17. Skoda Superb
  18. Seat Leon
  19. Mercedes-Benz B-klasse
  20. Seat Ibiza
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronnen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • ad.nl
  • autoweek.nl
  • autoreview.nl
  • opel.nl
  • ford.nl

Dit artikel is gepubliceerd op 18 november 2025

Ook interessant voor jou

Brandstof

De toekomst van dieselauto’s

17 november 2025
Een jaar of tien geleden was ongeveer 1 op de 5 nieuw verkochte auto’s een diesel, inmiddels is dat ongeveer 1 op 100. De diesel is snel aan het verdwijnen
Audi A4 35 TFSI
Brandstof

Wat zijn dieseladditieven?

17 november 2025
Dieseladditieven kunnen echt het verschil maken. Deze toevoegingen aan je brandstoftank verbeteren immers de motor- en milieuprestaties van je auto. Wist j
Brandstof

Welke verschillende soorten diesel zijn er?

13 november 2025
Iedereen die wel eens aan de pomp komt met zijn dieselauto ziet dat er behoorlijk wat verschillende diesels zijn. Wellicht overdonderd door alle termen, ki
Brandstof

Wat is een turbodiesel?

13 november 2025
Een turbodiesel is – de term verraadt het al - een dieselmotor met een turbo. Die turbo zorgt voor een hoger vermogen en betere prestaties dan een diesel z
Brandstof

De EGR-klep van een dieselmotor

13 november 2025
Misschien heb je er nog nooit van gehoord, maar hij zit toch echt op elke moderne dieselmotor: de EGR-klep. Zo’n EGR-klep helpt om de uitstoot van schadeli
Brandstof

Euro 3 en Euro 4 dieselauto’s in 2025

13 november 2025
Dieselauto’s met een Euro 3- of Euro 4-emissieklasse waren ooit hét toonbeeld van efficiënt rijden. Inmiddels zijn ze ingehaald door diesels met Euro 5- en