Wat stoot een dieselauto precies uit?
Een dieselauto stoot verschillende soorten uitlaatgassen uit. De samenstelling van de uitstoot is anders dan die van benzinemotoren. Zo komt er uit de uitlaat van een dieselauto CO₂: een broeikasgas dat bijdraagt aan klimaatverandering. In de uitstoot zitten ook stikstofoxiden (NOx). Dat zijn stoffen die de luchtkwaliteit verslechteren en bijvoorbeeld smog kunnen veroorzaken. De hele kleine roetdeeltjes die een dieselauto produceert is fijnstof, dat schadelijk is voor mensen. Moderne diesels hebben echter een roetfilter die 99% van deze deeltjes opvangen. Tot slot komt er koolmonoxide uit de uitlaat. Dat is in hoge concentraties een giftig gas.
Hoeveel CO2 stoot een dieselauto uit?
Elke liter diesel die je verbruikt staat gelijk aan een CO2-uitstoot van 2606 gram. Wat dat betreft zijn benzine (2269 gram) en LPG (1610 gram) duidelijk schoner. Hoe zuiniger de diesel, hoe lager de uitstoot. Een diesel die 1 op 20 rijdt, zal dus 2606/20 is 130 CO₂ g/km uitstoten. Een benzineauto die daar 1 op 15 tegenover zet, komt op 151 CO₂ g/km uit (2269/15). Moderne dieselauto’s (Euro 6) stoten doorgaans 100 tot 150 gram CO₂ per kilometer uit, oudere diesels (Euro 4 of 5) zetten daar 150 tot 200 gram CO₂ g/km tegenover.
Benzine of diesel: wat is schoner?
De diesel heeft de naam viezer te zijn dan de benzineauto. Maar wie de diepte induikt, ziet dat dieselauto’s doorgaans 10 tot 20 procent minder CO₂ uitstoten dan benzineauto’s. Diesel verbrandt immers efficiënter en bevat meer energie per liter. Voor het klimaat is de diesel schoner dan de benzineauto. Voor de luchtkwaliteit geldt echter het tegenovergestelde: dieselmotoren produceren meer stikstofoxiden (NOx) en fijnstof, stoffen die schadelijk zijn voor mens en milieu. Benzinemotoren stoten daarvan veel minder uit en zijn daardoor dus schoner voor de directe leefomgeving. Moderne diesels hebben echter een roetfilter die een groot deel van de roetdeeltjes opvangt.
Hoe kun je de uitstoot van een dieselmotor verlagen?
De uitstoot van een dieselmotor kan je op verschillende manieren verlagen. Zo gebruiken moderne motoren slimme technieken zoals een roetfilter, dat roetdeeltjes opvangt, en een SCR-systeem met AdBlue. Dat additief – een goedje dat je in de tank gooit - helpt schadelijke stikstofoxiden om te zetten. Een zogenaamd EGR-systeem laat op zijn beurt uitlaatgassen recirculeren, waardoor de uitstoot van stikstofoxiden daalt. Biodiesels zoals B10 (10% biodiesel) en HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) zorgen voor een veel schonere verbranding en minder CO₂-uitstoot. Vooral HVO kan als zeer schone biodiesel tot wel 90% CO₂ besparen ten opzichte van gewone diesel.
De 5 schoonste diesels in 2025 volgens onze expert
Een moderne diesel stoot zo’n 100 tot 150 gram CO2 per kilometer uit. Wij hebben echter 5 diesels voor je gevonden die daar bijna allemaal onder zitten. Zo vind je drie aantrekkelijke plug-inhybride diesels in deze lijst en twee compacte modellen die gewoon erg zuinig zijn. Stuk voor stuk zijn het zeer fijn rijdende auto’s die veel comfort bieden en flink wat ruimte. Ook hebben we een aantal fijne caravantrekker in deze shortlist opgenomen. En de milieuzones in de grote steden? Daar zijn ze ook gewoon nog welkom. Kortom, dit zijn volgens ons de 5 schoonste diesels in 2025.
Mercedes-Benz C 300 de

- 313 pk sterke plug-inhybride met meer dan 100 km rijbereik op stroom
- CO2-uitstoot van 12 g/km (WLTP)
- De C 300 de is op zijn minst een ‘Business Line’. De ‘AMG Line’ biedt tal van sportieve details
- De comfortabele dieselauto met lage uitstoot
- De plug-inhybride heeft minimaal 360 liter en maximaal 1.335 liter bagageruimte
Net als de Audi Q7 e-tron in deze lijst, behoort de Mercedes-Benz C 300 de tot de zeldzame soort van diesel plug-inhybride. De C300 de - als sedan en stationwagon – maakt indruk met een laag gemiddeld verbruik van 1 op 250,0. Het volledig elektrische rijbereik is immers ruim 100 kilometer. Met 550 Nm aan koppel en 313 pk aan systeemvermogen is de C 300 de een krachtig model. Aan de trekhaak mag dan ook een aanhanger van maximaal 1.800 kg. Het premium interieur biedt veel comfort. De stoelen zitten uitstekend en het MBUX-infotainmentsysteem werkt formidabel.
Voor- en nadelen van de Mercedes-Benz C 300 de
- Voordelen
- Extreem zuinige plug-inhybride diesel
- Comfortabele kilometervreter
- Premium interieur
- Nadelen
- Flink gewicht
- Chromen strips portieren laten soms los
Waarom kiezen voor de Mercedes-Benz C 300 de?
De Mercedes-Benz C 300 de is een heerlijke gezinsauto. De 4,75 meter lange Duitser biedt immers genoeg plek voor een gezin met bagage en rijdt ook nog eens erg comfortabel. Door zijn extreem lage dieselverbruik is dit een reisauto pur sang. Voorzien van vierwielaandrijving is de Mercedes-Benz C 300 de extra veilig, want zelfs bij nat en glad weer houd je voldoende tractie. De C 300 de is ondertussen erg snel. In 6,2 tellen accelereer je van 0-100 km/u. De plug-inhybride laat zich snel opladen, zodat je haast elke kortere rit volledig kunt afleggen.
Audi Q7 e-tron

- Plug-inhybride koppelt een 3,0-liter V6 diesel met een elektromotor
- Volgens NEDC-waarden stoot de Q7 e-tron 46 g/km uit
- De naamloze basisuitvoering is rijk uitgerust, de Pro Line S voegt daar sportiviteit aan toe
- De luxe plug-in hybride diesel met lage uitstoot
- De bagageruimte loopt uiteen van 650 liter tot 1.835 liter
De Audi Q7 e-tron is een plug-inhybride diesel. Die combinatie kom je niet heel vaak tegen, maar een fijne combinatie is het wel. Dankzij de mix van een potente dieselmotor en de onmiddellijke kracht van een elektromotor biedt de Q7 e-tron een hoog koppel van 700 Nm. Het systeemvermogen van 373 pk maakt de e-tron bovendien snel. Je sprint in 6,2 tellen van 0 naar 100. Als caravantrekker staat de vierwielaangedreven Audi Q7 e-tron ook zijn mannetje, dankzij een trekgewicht van 2.800 kg. Door een elektrische actieradius van 56 kilometer verbruikt de e-tron gemiddeld 1 op 58.
Voor- en nadelen van de Audi Q7 e-tron
- Voordelen
- Rijdt opvallend lichtvoetig
- Krachtige en zuinige plug-inhybride
- Prettige achttraps automaat
- Nadelen
- De Audi Q7 e-tron is geen zevenzitter. Het batterijpakket slokt ruimte op
- Prijzig in aanschaf en onderhoud
- Foutmeldingen bij laden komen voor
Waarom kiezen voor de Audi Q7 e-tron?
De Audi Q7 is met een lengte van dik 5 meter een erg ruime SUV. De bagageruimte van 650 liter laat zien waarin de Q7 tot staat is. Ondanks zijn flinke buitenmaten is de Q7 opvallend lichtvoetig. De Audi reageert goed op het stuur en is in bochten koersvast. Ondertussen is de Q7 comfortabel en stil. De Audi Q7 e-tron is als plug-inhybride altijd voorzien van een soepele achttraps tiptronic-transmissie die zowel sportief als comfortabel rijden mogelijk maakt. Het interieur van de Audi Q7 e-tron is luxe, waarbij de prima zittende stoelen en het digitale instrumentarium de highlights zijn.
Volvo V60 D6 Twin Engine

- De V60 D6 Twin Engine is goed voor 280 pk
- De gemiddelde CO2-uitstoot van de D6 Twin Engine is 48 g/km (NEDC)
- De ‘Momentum’ is de volwaardige standaarduitrusting, maar de R-Design zorgt voor sportieve accenten
- De veilige diesel met lage uitstoot
- De bagageruimte varieert van 310 liter 1.126 liter
In 2010 volgde de Volvo V60 de V50 op. Het Zweedse merk mikt met de premium estate niet zozeer op het bieden van maximale bagageruimte, wel op sportiviteit in design en rijcomfort. Binnen de eerste generatie verschijnt de Volvo V60 D6 AWD Twin Engine. Deze vierwielaangedreven plug-inhybride diesel is met een vermogen van 280 pk inderdaad een sportieveling. De bekende vijfcilinder 2,4-liter diesel is namelijk gekoppeld aan een flinke elektromotor met 540 Nm koppel als resultaat. Met een 0-100 km/u-sprint in slechts 6,0 tellen is de V60 vlot, terwijl het trekgewicht uitkomt op 1.800 kg.
Voor- en nadelen van de Volvo V60 D6 Twin Engine
- Voordelen
- Krachtige plug-in hybride
- Goed zittende stoelen
- Zeer veilig model
- Nadelen
- Accupakket slokt bagageruimte op
- Elektrisch rijbereik niet grensverleggend
Waarom kiezen voor de Volvo V60 D6 Twin Engine?
De Volvo V60 D6 Twin Engine is met zijn lengte van 4,63 meter een vrij compacte stationwagon. Vooral in drukke binnensteden is inparkeren en manoeuvreren goed te doen. De binnenruimte voldoet voor een doorsnee gezin, waarbij het aantal handige opbergvakken opvalt. Ander pluspunt in het fraai vormgegeven interieur zijn de goed zittende stoelen. De V60 is krachtig en rijdt comfortabel en erg soepel. Opvallend is hoe naadloos de diesel- en elektromotor samenwerken. Overigens kun je via diverse rijmodi zelf inschakelen of je elektrisch rijdt, op diesel of op een mix. Volledig elektrisch kom je zo’n 50 kilometer ver.
Mercedes-Benz A 160 d

- De A 160 d is een 95 pk sterke 1,5-liter viercilinder diesel
- De gemiddelde CO2-uitstoot komt uit op 106 g/km (NEDC)
- De rijk uitgevoerde basisuitrusting voorziet in een airco, achteruitrijcamera en een rijstrookassistent
- De stille diesel met lage uitstoot
- De bagageruimte varieert van 370 liter tot 1.200 liter
De Mercedes-Benz A-Klasse was in zijn beginjaren nog een MPV, maar veranderde daarna naar een hatchback en sedan met sportieve looks. Met die gedaanteverwisseling groeide ook het rijcomfort. Zo is het aangenaam stil in het interieur en rijdt de A-Klasse heerlijk. Binnen de vierde generatie kon je tot aan 2020 kiezen voor de 160 d. Deze fijne diesel is 95 pk sterk en erg zuinig. Gemiddeld verbruikt de 1,5-liter viercilinder 1 op 25, waardoor de gemiddelde CO2-uitstoot ook erg laag uitvalt, volgens de NEDC-testcyclus. Handig: er mag een 1.400 kg zware caravan aan de trekhaak.
Voor- en nadelen van de Mercedes-Benz A 160 d
- Voordelen
- Rijdt erg comfortabel
- Stoelen zitten erg fijn
- Premium interieur
- Nadelen
- Rijstrookassistent is een bemoeial
- Zeventrapsautomaat met dubbele koppeling is traag
- Pas op met drempels (voorzijde raakt snel de grond)
Waarom kiezen voor de Mercedes-Benz A 160 d?
De Mercedes-Benz A-Klasse is echt jouw klasse als je een premium hatchback zoekt die veel comfort biedt in het rijden in het interieur. De soepele vering en demping maken dit een fijne reisauto. In het interieur is het MBUX-infotainmentsysteem een echte smaakmaker. Je bedient het systeem met je stem en je krijgt je navigatieaanwijzingen vervolgens in augmented reality voorgeschoteld. Typisch Mercedes-Benz zijn de stoelen die zeer prettig zitten. Achterin is net plek voor 2 volwassenen. De bagageruimte is met 370 liter praktisch zat. De Mercedes-Benz A-Klasse is bovendien een veilige en betrouwbare auto.
Mini One D

- De driecilinder 1,5-liter diesel is 95 pk sterk
- De driedeurs heeft een gemiddelde CO2-uitstoot van 99 g/km (NEDC)
- De MINI One diesel is als basisuitvoering van de MINI niet zo rijk uitgerust als bijvoorbeeld de Cooper S
- De kart onder de diesels met lage uitstoot
- De bagageruimte loopt uiteen van 278 liter tot 731 liter (vijfdeurs)
MINI One blijft elk model trouw aan het oer-dna van de compacte hatchback. Zo kan het zijn dat de derde generatie van het retro-model nog best veel op de eerste reeks lijkt. En voor wie wel eens verdrinkt in de MINI-aanduidingen: de MINI One is het instapmodel. Tot aan 2020 bouwde MINI zijn One ook als diesel, in drie- en vijfdeursvariant. Die driecilinder 1,5-liter diesel is goed voor 95 pk en een aantrekkelijk verbruik van zo’n 1 op 27 en daarmee een lage CO2-uitstoot. De soepele motor geeft zijn koppel van 220 Nm al af bij lage toerentallen.
Voor- en nadelen van de Mini One D
- Voordelen
- Rijdt als een kart
- Speels interieur
- Iconisch en aansprekend ontwerp
- Nadelen
- Er mag geen aanhangwagen achter de MINI One
- Navigatiesysteem is soms de weg kwijt
Waarom kiezen voor de Mini One D?
Dat de MINI One een compacte auto is, had je wel kunnen verwachten met zo’n naam. Maar vergis je niet. De derde generatie is als vijfdeurs toch bijna 4 meter lang (de driedeurs is een stukje korter). Je kunt dus wel fijn manoeuvreren met de Brit, maar op de achterbank passen volkwassen passagiers. En 278 liter aan bagageruimte is gewoon prima voor zijn klasse. De One rijdt ongeëvenaard strak. Je kunt de bocht door als een skelter. In het interieur is de One erg speels. De lage zit, dikke stuurwiel, tuimelschakelaars en ronde klokken dragen bij aan het fijne rijgevoel.







