Wat is een milieuzone precies?
Een milieuzone is een gebied in een stad waar de meest vervuilende voertuigen niet mogen rijden. Het doel van de milieuzone is het verbeteren van de luchtkwaliteit en het verminderen van schadelijke emissies. In Nederland bepalen gemeenten zelf of ze een milieuzone invoeren en voor welke voertuigen die geldt. In de praktijk zijn meestal oudere dieselauto’s met een bepaald emissieniveau niet welkom. Moderne diesels (zoals Euro 5 of Euro 6), benzineauto’s, elektrische voertuigen en oldtimers mogen de zone wel in. De regels herken je aan waarschuwingsborden met daarin de tekst ‘milieuzone’. Op de onderborden staat via pictogrammen aangegeven welke voertuigcategorieën zijn toegestaan.
Hoe werkt een milieuzone?
Een milieuzone bepaalt op basis van Euro-normen of je met je voertuig de stad in mag rijden. Elke stad heeft zijn eigen regels, maar in de praktijk mogen moderne auto’s die voldoen aan recente Euro-normen de milieuzone betreden. Bij de entree van een milieuzone staan verkeersborden die aangeven voor welke voertuigen de beperking geldt. De handhaving gebeurt automatisch via camera’s met kentekenherkenning. Rijd je ondanks een verbod de milieuzone in, dan krijg je op basis van de kentekenherkenning een boete. Die bekeuring bedraagt tussen de 120 en 310 euro, afhankelijk van het type voertuig. Een ontheffing aanvragen is soms mogelijk.
Waar vind je milieuzones?
Anno 2025 zijn er 4 Nederlandse steden die een milieuzone hebben voor personen- en bestelauto’s die op diesel rijden. Dit zijn: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht. In die milieuzones mogen alleen moderne diesels komen. In veel andere grote steden, zoals Delft, Eindhoven en Rotterdam, geldt de milieuzone voorlopig nog alleen voor bestelauto’s. Ook in onze buurlanden hebben veel steden een milieuzone. Rijd je een milieuzone in van een Nederlandse stad met een voertuig dat daar vanwege zijn emissieklasse niet welkom is, dan krijg je een boete die varieert tussen de 120 en 310 euro.
Mag je met een diesel een milieuzone in?
Aan de grens van milieuzones staan altijd borden die de zone aankondigen. Op de onderborden staat vervolgens of het om een groene (dieselauto’s met een emissieklasse 4 of hoger zijn welkom) of blauwe milieuzone (dieselauto’s met een emissieklasse 5 of hoger) gaat. In de praktijk zijn diesels die tussen 2011 en 2016 op kenteken zijn gezet vaak Euro-5-diesels. Na 2016 rijd je waarschijnlijk in een Euro-6-diesel. Op je kentekenbewijs zie je tot welke categorie jouw auto of bus behoort. Naast milieuzones bestaan er ook zero-emissiezone. Zo’n zone mag je alleen met een volledige elektrische personenauto of bestelbus inrijden.
Bijzondere uitzondering
Bij een zero-emission zone zou je mogen verwachten dat er alleen auto’s naar binnen mogen zonder uitstoot. Dat klopt echter niet helemaal. Voor zowel normale milieuzones als zero-emission zones geldt namelijk een uitzondering voor oldtimers. Alle auto’s met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 1988 mogen alsnog de zones inrijden. Hierbij maakt het niet uit of de auto op benzine, lpg of diesel rijdt. In theorie zou je dus met een diesel oldtimer overal terecht kunnen.
De toekomst
De verwachting is dat op termijn meer steden met hun milieuzones strenger worden ten aanzien van personenauto’s. Eerst op diesel en vervolgens ook op benzine. Immers, zoals de plannen er nu liggen, moet vanaf 2035 elke nieuw verkochte auto in Europa emissievrij zijn. De kans is groot dat Nederlandse binnensteden vanuit het oogpunt om de luchtkwaliteit te verbeteren steeds verder aansturen op elektrisch vervoer. Feit is dat er tussen 2025 en 2030 er in zeker 29 Nederlandse steden zero-emissiezones komen. De komende jaren zullen die nul-emissiezones zich – via een overgangsregeling - eerst richten op bestelauto’s en vrachtauto’s.







