Diesel en milieuzones in 2025

Jens Holierhoek4 minuten leestijd13 november 2025

Nederlandse binnensteden hanteren steeds vaker milieuzones en zero-emissiezones om de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren. Die twee termen zijn overigens niet hetzelfde. Waar een milieuzone zich richt op zowel personen- als bestelauto’s, daar is een zero-emissiezone voorlopig van kracht voor alleen bestel- en vrachtauto’s. En waar de milieuzone ook schone dieselauto’s toelaat, daar mikt de zero-emissiezone op - de naam zegt het al – volledig elektrisch stadsverkeer. Met die kennis in het achterhoofd, kijken we in dit artikel wat een milieuzone precies is en wat dat inhoudt voor het rijden met een diesel.

Wat is een milieuzone precies?

Een milieuzone is een gebied in een stad waar de meest vervuilende voertuigen niet mogen rijden. Het doel van de milieuzone is het verbeteren van de luchtkwaliteit en het verminderen van schadelijke emissies. In Nederland bepalen gemeenten zelf of ze een milieuzone invoeren en voor welke voertuigen die geldt. In de praktijk zijn meestal oudere dieselauto’s met een bepaald emissieniveau niet welkom. Moderne diesels (zoals Euro 5 of Euro 6), benzineauto’s, elektrische voertuigen en oldtimers mogen de zone wel in. De regels herken je aan waarschuwingsborden met daarin de tekst ‘milieuzone’. Op de onderborden staat via pictogrammen aangegeven welke voertuigcategorieën zijn toegestaan.

Hoe werkt een milieuzone?

Een milieuzone bepaalt op basis van Euro-normen of je met je voertuig de stad in mag rijden. Elke stad heeft zijn eigen regels, maar in de praktijk mogen moderne auto’s die voldoen aan recente Euro-normen de milieuzone betreden. Bij de entree van een milieuzone staan verkeersborden die aangeven voor welke voertuigen de beperking geldt. De handhaving gebeurt automatisch via camera’s met kentekenherkenning. Rijd je ondanks een verbod de milieuzone in, dan krijg je op basis van de kentekenherkenning een boete. Die bekeuring bedraagt tussen de 120 en 310 euro, afhankelijk van het type voertuig. Een ontheffing aanvragen is soms mogelijk.

Waar vind je milieuzones?

Anno 2025 zijn er 4 Nederlandse steden die een milieuzone hebben voor personen- en bestelauto’s die op diesel rijden. Dit zijn: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht. In die milieuzones mogen alleen moderne diesels komen. In veel andere grote steden, zoals Delft, Eindhoven en Rotterdam, geldt de milieuzone voorlopig nog alleen voor bestelauto’s. Ook in onze buurlanden hebben veel steden een milieuzone. Rijd je een milieuzone in van een Nederlandse stad met een voertuig dat daar vanwege zijn emissieklasse niet welkom is, dan krijg je een boete die varieert tussen de 120 en 310 euro.

Mag je met een diesel een milieuzone in?

Aan de grens van milieuzones staan altijd borden die de zone aankondigen. Op de onderborden staat vervolgens of het om een groene (dieselauto’s met een emissieklasse 4 of hoger zijn welkom) of blauwe milieuzone (dieselauto’s met een emissieklasse 5 of hoger) gaat. In de praktijk zijn diesels die tussen 2011 en 2016 op kenteken zijn gezet vaak Euro-5-diesels. Na 2016 rijd je waarschijnlijk in een Euro-6-diesel. Op je kentekenbewijs zie je tot welke categorie jouw auto of bus behoort. Naast milieuzones bestaan er ook zero-emissiezone. Zo’n zone mag je alleen met een volledige elektrische personenauto of bestelbus inrijden.

Bijzondere uitzondering

Bij een zero-emission zone zou je mogen verwachten dat er alleen auto’s naar binnen mogen zonder uitstoot. Dat klopt echter niet helemaal. Voor zowel normale milieuzones als zero-emission zones geldt namelijk een uitzondering voor oldtimers. Alle auto’s met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 1988 mogen alsnog de zones inrijden. Hierbij maakt het niet uit of de auto op benzine, lpg of diesel rijdt. In theorie zou je dus met een diesel oldtimer overal terecht kunnen.

De toekomst

De verwachting is dat op termijn meer steden met hun milieuzones strenger worden ten aanzien van personenauto’s. Eerst op diesel en vervolgens ook op benzine. Immers, zoals de plannen er nu liggen, moet vanaf 2035 elke nieuw verkochte auto in Europa emissievrij zijn. De kans is groot dat Nederlandse binnensteden vanuit het oogpunt om de luchtkwaliteit te verbeteren steeds verder aansturen op elektrisch vervoer. Feit is dat er tussen 2025 en 2030 er in zeker 29 Nederlandse steden zero-emissiezones komen. De komende jaren zullen die nul-emissiezones zich – via een overgangsregeling - eerst richten op bestelauto’s en vrachtauto’s.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronnen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoreview.nl
  • evofenedex.nl
  • milieuzones.nl
  • ondernemersplein.overheid.nl
  • radar.avrotros.nl

Dit artikel is gepubliceerd op 13 november 2025

Ook interessant voor jou

Brandstof

Zuinige diesel in 2025

18 november 2025
De eerste diesel productieauto ooit was de Mercedes 260 D in 1936. Sindsdien zouden er veel ‘oliestokers’ volgen. Er valt dan ook veel te zeggen voor de di
Brandstof

De toekomst van dieselauto’s

17 november 2025
Een jaar of tien geleden was ongeveer 1 op de 5 nieuw verkochte auto’s een diesel, inmiddels is dat ongeveer 1 op 100. De diesel is snel aan het verdwijnen
Audi A4 35 TFSI
Brandstof

Wat zijn dieseladditieven?

17 november 2025
Dieseladditieven kunnen echt het verschil maken. Deze toevoegingen aan je brandstoftank verbeteren immers de motor- en milieuprestaties van je auto. Wist j
Brandstof

Welke verschillende soorten diesel zijn er?

13 november 2025
Iedereen die wel eens aan de pomp komt met zijn dieselauto ziet dat er behoorlijk wat verschillende diesels zijn. Wellicht overdonderd door alle termen, ki
Brandstof

Wat is een turbodiesel?

13 november 2025
Een turbodiesel is – de term verraadt het al - een dieselmotor met een turbo. Die turbo zorgt voor een hoger vermogen en betere prestaties dan een diesel z
Brandstof

De EGR-klep van een dieselmotor

13 november 2025
Misschien heb je er nog nooit van gehoord, maar hij zit toch echt op elke moderne dieselmotor: de EGR-klep. Zo’n EGR-klep helpt om de uitstoot van schadeli