Wat zijn dieseladditieven?

Audi A4 35 TFSI
Jens Holierhoek3 minuten leestijd17 november 2025

Dieseladditieven kunnen echt het verschil maken. Deze toevoegingen aan je brandstoftank verbeteren immers de motor- en milieuprestaties van je auto. Wist je bijvoorbeeld dat sommige additieven de verbranding optimaliseren, waardoor je motor soepeler loopt én minder roet uitstoot? Andere additieven beschermen tegen vorst, voorkomen gelvorming op koude dagen en verlengen de levensduur van injectoren en roetfilters. Hoewel diesels van huis uit al goed presteren, geven additieven nét dat beetje extra: van schonere uitlaatgassen tot efficiënter brandstofverbruik. In dit artikel duiken we dieper in de wereld van dieseladditieven: wat ze doen, hoe ze werken en welke voordelen én nadelen eraan verbonden zijn.

Wat zijn dieseladditieven precies?

Dieseladditieven zijn speciale chemische stoffen die je aan je tank toevoegt. Ze verbeteren de prestaties en bescherming van je motor. Additieven vervullen verschillende functies: sommige werken als smeermiddel en beschermen motoronderdelen tegen slijtage. Andere reinigen injectoren en motor van vuil en koolstofafzettingen. Ook zijn er toevoegingen die de diesel stabiliseren en voorkomen dat de brandstof bij langere opslag veroudert of gelatineachtig wordt. Bij koude temperaturen helpen bepaalde additieven voorkomen dat diesel gaat kristalliseren. Daarnaast beschermen sommige toegevoegde middelen de brandstoftank en leidingen tegen roest en corrosie. 

Hoe moet je dieseladditieven gebruiken?

Dieseladditieven gebruik je op een manier die zowel veilig als effectief is. Hier is hoe je het meestal doet:

  • Lees altijd de instructies: elk additief heeft een specifieke dosering en gebruiksadvies van de fabrikant. 
  • Het additief wordt meestal direct in de brandstoftank gegoten voordat je tankt. 
  • Het is aan te raden om de tank zo vol mogelijk te tanken, zodat het additief zich optimaal verdeelt.
  • Regelmatig gebruik: voeg de additieven toe na elke tankbeurt of volgens het interval op de verpakking.
  • Veiligheid eerst: vermijd contact met huid en ogen, en bewaar additieven koel en droog

Wat voor effect hebben dieseladditieven?

Dieseladditieven kunnen een merkbaar positief effect hebben op de prestaties, levensduur en uitstoot van dieselmotoren. Zo verbeteren ze de verbranding van diesel, waardoor de motor soepeler loopt. Ook helpen additieven dat er minder roet en afzettingen vormen op belangrijke onderdelen zoals injectoren en het roetfilter. Je verlengt op deze manier de levensduur van de motor en het roetfilter. Slijtage en verstopping nemen immers af. Additieven hebben ook een positief effect op de uitstoot van dieselauto’s. Ze zorgen ervoor dat er minder roetdeeltjes, koolmonoxide en onverbrande koolwaterstoffen vrijkomen. Sommige additieven verlagen ook de NOx-uitstoot een beetje. 

Voor en nadelen van dieseladditieven

  • Voordelen
  • Verbeterde verbranding: additieven zorgen voor een schonere en efficiëntere verbranding.
  • Minder roet en afzettingen: helpt bij het schoonhouden van roetfilters, injectoren en brandstofleidingen.
  • Bescherming tegen slijtage: vermindert corrosie en verlengt de levensduur van de motor.
  • Beter starten bij kou: antivries-additieven voorkomen dat diesel bij koud weer gelformatie ontwikkelt.
  • Nadelen
  • Extra kosten: regelmatig gebruik is prijzig.
  • Overdosering: te veel additief kan schadelijk zijn voor motor of filters.
  • Niet altijd nodig: moderne dieselbrandstof is vaak al geoptimaliseerd.
  • Milieu-impact: sommige additieven bevatten chemische stoffen die milieu-onvriendelijk zijn.
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronnen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autoweek.nl
  • movemove.com
  • totalenergies.nl

Dit artikel is gepubliceerd op 17 november 2025

Ook interessant voor jou

Brandstof

Zuinige diesel in 2025

18 november 2025
De eerste diesel productieauto ooit was de Mercedes 260 D in 1936. Sindsdien zouden er veel ‘oliestokers’ volgen. Er valt dan ook veel te zeggen voor de di
Brandstof

De toekomst van dieselauto’s

17 november 2025
Een jaar of tien geleden was ongeveer 1 op de 5 nieuw verkochte auto’s een diesel, inmiddels is dat ongeveer 1 op 100. De diesel is snel aan het verdwijnen
Brandstof

Welke verschillende soorten diesel zijn er?

13 november 2025
Iedereen die wel eens aan de pomp komt met zijn dieselauto ziet dat er behoorlijk wat verschillende diesels zijn. Wellicht overdonderd door alle termen, ki
Brandstof

Wat is een turbodiesel?

13 november 2025
Een turbodiesel is – de term verraadt het al - een dieselmotor met een turbo. Die turbo zorgt voor een hoger vermogen en betere prestaties dan een diesel z
Brandstof

De EGR-klep van een dieselmotor

13 november 2025
Misschien heb je er nog nooit van gehoord, maar hij zit toch echt op elke moderne dieselmotor: de EGR-klep. Zo’n EGR-klep helpt om de uitstoot van schadeli
Brandstof

Euro 3 en Euro 4 dieselauto’s in 2025

13 november 2025
Dieselauto’s met een Euro 3- of Euro 4-emissieklasse waren ooit hét toonbeeld van efficiënt rijden. Inmiddels zijn ze ingehaald door diesels met Euro 5- en