Diesel motorrijtuigenbelasting in 2025

Jens Holierhoek2 minuten leestijd13 november 2025

Als je in Nederland een auto bezit, dan betaal je motorrijtuigenbelasting. Deze ‘mrb’ wordt in de volksmond vaak ‘wegenbelasting’ genoemd. De mrb is niet afhankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt, maar wel van het gewicht van je auto, het type brandstof en de provincie waar je woont. De motorrijtuigenbelasting voor dieselauto’s is hoger dan vergelijkbare modellen met een benzine- of elektromotor. Waarom dat is, leggen we je graag uit.

Waarom is de motorrijtuigenbelasting voor diesels duurder?

De motorrijtuigenbelasting (mrb) voor dieselauto’s is hoger, omdat dieselmotoren meer schadelijke stoffen uitstoten dan benzineauto’s. Vooral de uitstoot van fijnstof en stikstof is hoger. En wie vervuilt, betaalt, is het idee. De wegenbelasting van diesels valt ook hoger uit omdat diesels vaak zwaarder zijn dan benzineauto’s. De motorrijtuigenbelasting in Nederland gaat uit van het gewicht. Zwaardere auto’s laten het asfalt immers sneller slijten. Voor een dieselhybride geldt overigens geen speciaal tarief voor de motorrijtuigenbelasting. De berekening verloopt hetzelfde als bij niet-hybride voertuigen. Dus je betaalt net zo veel mrb per kilo wagengewicht.

Wat is de fijnstoftoeslag voor dieselauto’s?

Sinds 1 januari 2020 geldt er een fijnstoftoeslag op de motorrijtuigenbelasting voor bepaalde dieselauto’s. Met deze ‘roettax’ wil de overheid de aanschaf van vervuilende dieselauto’s ontmoedigen om zo de schadelijke uitstoot te verminderen. Je betaalt fijnstoftoeslag als je dieselauto meer dan 0,005 gram fijnstof per kilometer uitstoot. De roettax geldt ook als het roetfilter is verwijderd of als je dieselauto van vóór 1 september 2009 is en de uitstoot niet in het RDW-register staat. De fijnstoftoeslag is flink, want je betaalt 15 procent extra bovenop de normale motorrijtuigenbelasting.

Hoe zit het met diesel oldtimers?

Als een auto 40 jaar of ouder is, dan gaat deze door het leven als ‘oldtimer’. Die oude dag gaat gepaard met de nodige voordelen, want diesel-oldtimers zijn volledig vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Die vrijstelling geldt ongeacht hun milieuprestaties. Is je dieselauto na 31 december 1987 gebouwd, dan betaal je echter altijd de volledige wegenbelasting, aangevuld met de fijnstoftoeslag. Er bestaat ook nog zoiets als het ‘kwarttarief’: voor auto’s van vóór 1988 die nog geen 40 jaar oud zijn kun je een beroep doen op een overgangsregeling waarmee je een kwart van het reguliere mrb-tarief betaalt. Voor diesels geldt die regeling helaas niet.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronnen

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • belastingdienst.nl
  • mazda.nl

Dit artikel is gepubliceerd op 13 november 2025

Ook interessant voor jou

Brandstof

Zuinige diesel in 2025

18 november 2025
De eerste diesel productieauto ooit was de Mercedes 260 D in 1936. Sindsdien zouden er veel ‘oliestokers’ volgen. Er valt dan ook veel te zeggen voor de di
Brandstof

De toekomst van dieselauto’s

17 november 2025
Een jaar of tien geleden was ongeveer 1 op de 5 nieuw verkochte auto’s een diesel, inmiddels is dat ongeveer 1 op 100. De diesel is snel aan het verdwijnen
Audi A4 35 TFSI
Brandstof

Wat zijn dieseladditieven?

17 november 2025
Dieseladditieven kunnen echt het verschil maken. Deze toevoegingen aan je brandstoftank verbeteren immers de motor- en milieuprestaties van je auto. Wist j
Brandstof

Welke verschillende soorten diesel zijn er?

13 november 2025
Iedereen die wel eens aan de pomp komt met zijn dieselauto ziet dat er behoorlijk wat verschillende diesels zijn. Wellicht overdonderd door alle termen, ki
Brandstof

Wat is een turbodiesel?

13 november 2025
Een turbodiesel is – de term verraadt het al - een dieselmotor met een turbo. Die turbo zorgt voor een hoger vermogen en betere prestaties dan een diesel z
Brandstof

De EGR-klep van een dieselmotor

13 november 2025
Misschien heb je er nog nooit van gehoord, maar hij zit toch echt op elke moderne dieselmotor: de EGR-klep. Zo’n EGR-klep helpt om de uitstoot van schadeli