Vooralsnog zie je ze in Nederland nog niet rijden, maar vanaf 2024 belooft het Chinese HiPhi, van het grote concern Human Horizons, een serieuze speler op de markt van elektrische auto’s te worden. Daarom wordt er volop gewerkt aan de lancering van diverse modellen. Maar liefst drie verschillende HiPhi’s staan er voor 2024 op de agenda: de X, Y en Z. Dit is wat we nu al weten van de X.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de HiPhi X is een flinke, volledig elektrische SUV van 5,2 meter lang en bijna 2 meter breed. Daardoor alleen al zie je de X moeilijk over het hoofd, maar het futuristische ontwerp met een sterk aflopende daklijn, scherpe vouwen en opvallende verlichting draagt nog eens extra bij aan de zichtbaarheid. De HiPhi X valt op, dat zeker. Gezien de maatvoering is de X een directe uitdager op de markt van die andere bekende X: de Tesla Model X.
Geheel volgens de nog jonge traditie van Chinese merken, is ook de HiPhi X volgepakt met elektronische gadgets. Daarin gaat HiPhi best ver: zo zoek je tevergeefs naar handgrepen; de deuren zijn ‘touch free’ te openen via onder meer gezichtsherkenning.
Ook zijn de rijhulpsystemen zo ver doorontwikkeld dat de auto op de schaal van autonomie (die gaat van 0 t/m 5) tot nummer 4 scoort. Dat maakt het bijvoorbeeld mogelijk dat de auto zelf een parkeervak zoekt en inparkeert, nadat je voor de deur van je bestemming bent uitgestapt. Of dit ook van de wetgever mag, valt overigens nog te bezien, maar het kán dus blijkbaar wel. Dit mede dankzij een systeem van 562 sensoren die alles in en om de auto in de gaten houden.
Om de concurrentie van de Tesla Model X nog eens extra kracht bij te zetten, is de HiPhi X uitgerust met vleugeldeuren. Hij komt op de markt als zeszitter of extra luxe uitgevoerde vierzitter. Een 96 kWh accu zou goed moeten zijn voor een bereik van zo’n 550 tot 630 kilometer. Dit is echter geen WLTP-meting, dus dat is wellicht wat aan de positieve kant.
De instapversie is voorzien van een 272 pk sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Sterkere en vierwielaangedreven varianten komen later beschikbaar. Van de snelste X wordt alleen de acceleratie naar 100 km/u vrijgegeven, die bedraagt slechts 3,9 seconden.
De HiPhi X heeft in Duitsland een vanafprijs van €109.000. Daarvoor staat overigens wel de zeszitter voor de deur. De luxere vierzits-variant is beschikbaar vanaf €123.000. Een vergelijkbare Tesla Model X (Dual Motor) gaat bij onze oosterburen voor €113.490 over de toonbank, dus de HiPhi X is niet per se de goedkopere keuze. In Nederland rekenen we op een vanafprijs tussen de €105.000 en €110.000. Dat is flink duurder dan de gemiddelde elektrische auto.
Jaap van der Sar houdt van alles dat zich met behulp van wielen voortbeweegt. Auto’s, motorfietsen, campers en zelfs fietsen hebben zijn hart gestolen. Jaap: “Als je ermee de weg op kunt, kruip ik achter het stuur”. Als schrijver, filmer en presentator zit ‘mobiliteit’ dan ook in z’n DNA verweven.
Dit artikel is gepubliceerd op 8 augustus 2023