De meeste bagage past prima in een auto of aanhanger, maar in sommige gevallen kan het voorkomen dat de ruimte achterin, of in de kar, niet genoeg is. In dat geval steekt de lading uit. Geen probleem natuurlijk, mits je de lading goed vast kunt zetten. Er zijn echter altijd regels verbonden aan dit soort situaties. Heb je die niet, dan loop je het risico om in gevaarlijke situaties terecht te komen. Maar wat zijn die regels precies en wat is het verschil tussen de regels voor een lading in een auto en in een aanhanger?
Laten we eerst beginnen met de terminologie, want dat helpt om het onderwerp in een scherper licht te zetten. Lading valt op te delen in deelbaar en ondeelbaar. Met een ‘ondeelbare lading’ wordt een lading bedoeld die niet gesplitst kan worden, zonder dat de lading ernstig beschadigd wordt. Denk bijvoorbeeld aan een bank. Die gaat onherroepelijk uitsteken, omdat hij niet doormidden kan. De regels voor ondeelbare ladingen zijn ietsje anders dan voor deelbare ladingen.
Tegenover een ondeelbare lading staat natuurlijk een deelbare lading. Dit is een lading die wel degelijk is op te delen, zonder dat het object per direct onbruikbaar wordt. Denk aan een IKEA-kast, die bestaat uit allerlei plankjes. Die plankjes kan je makkelijk losmaken, zodat de lading een stuk eenvoudiger te vervoeren wordt.
Laten we de regels eens op een rijtje zetten, te beginnen met de deelbare lading:
Dan de regels voor de ondeelbare lading:
Hou je je niet aan deze regels, dan loop je het risico op de bon geslingerd te worden. De boetes die uitgedeeld worden bij het overschrijden van de maxima, hangen samen met de mate van overschrijding. Met andere woorden: hoe groter de overschrijding, hoe hoger de boete. De volgende regels gelden voor de lading bij een voertuig (en dus niet de aanhanger).
Steekt de lading meer dan een meter, maar minder dan 1,75 meter uit, dan is de boete €140,-.
Steekt de lading verder uit dan 1,75 meter, dan is de boete €210,-
Bij een aanhanger zijn de boetes als volgt:
Al deze boetes zijn opgesteld met het oog op de verkeersveiligheid. Een ver uitstekende lading is immers totaal onveilig en kan voor zeer gevaarlijke situaties zorgen. Om dit alles binnen de perken te houden zijn de eerder genoemde regels opgesteld. Probeer dus niet weg te komen met een lading die eigenlijk ongeschikt is, want je brengt jezelf en anderen in gevaar.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Dit artikel is gepubliceerd op 29 januari 2024