Hoe ver mag een lading uitsteken bij een auto?

Ivo Pakvis4 minuten leestijd29 januari 2024

De meeste bagage past prima in een auto of aanhanger, maar in sommige gevallen kan het voorkomen dat de ruimte achterin, of in de kar, niet genoeg is. In dat geval steekt de lading uit. Geen probleem natuurlijk, mits je de lading goed vast kunt zetten. Er zijn echter altijd regels verbonden aan dit soort situaties. Heb je die niet, dan loop je het risico om in gevaarlijke situaties terecht te komen. Maar wat zijn die regels precies en wat is het verschil tussen de regels voor een lading in een auto en in een aanhanger?

Wat is een ondeelbare lading?

Laten we eerst beginnen met de terminologie, want dat helpt om het onderwerp in een scherper licht te zetten. Lading valt op te delen in deelbaar en ondeelbaar. Met een ‘ondeelbare lading’ wordt een lading bedoeld die niet gesplitst kan worden, zonder dat de lading ernstig beschadigd wordt. Denk bijvoorbeeld aan een bank. Die gaat onherroepelijk uitsteken, omdat hij niet doormidden kan. De regels voor ondeelbare ladingen zijn ietsje anders dan voor deelbare ladingen.

Wat is een deelbare lading?

Tegenover een ondeelbare lading staat natuurlijk een deelbare lading. Dit is een lading die wel degelijk is op te delen, zonder dat het object per direct onbruikbaar wordt. Denk aan een IKEA-kast, die bestaat uit allerlei plankjes. Die plankjes kan je makkelijk losmaken, zodat de lading een stuk eenvoudiger te vervoeren wordt.

Regels omtrent uitsteken deelbare en ondeelbare lading

Laten we de regels eens op een rijtje zetten, te beginnen met de deelbare lading:

  • Een deelbare lading mag maximaal 1 meter uitsteken aan de achterkant van het voertuig of de aanhangwagen. 
  • Markering is niet verplicht. 
  • Deze lading mag in de breedte niet uitsteken.
  • Een deelbare lading mag aan de voorkant evenmin uitsteken.

Dan de regels voor de ondeelbare lading:

  • Bij personen- en bedrijfswagens tot 3.500 kilogram, mag de ondeelbare lading maximaal 1 meter achter de auto uitsteken. Markering is niet verplicht.
  • Bij bedrijfswagens zwaarder dan 3.500 kilogram, mag de lading niet meer dan de helft van de lengte van het voertuig uitsteken en maximaal vijf meter vanaf het hart van de achteras. Bij een overschrijding van de 1 meter, is een markeringsbord verplicht.
  • Aan de voorkant mag de ondeelbare lading bij personen- en bedrijfswagens tot 3.500 kilogram maximaal 1 meter uitsteken.
  • Bij bedrijfswagens zwaarder dan 3.500 kilogram mag de lading maximaal 4,3 meter voor het hart van de voorste as uitsteken. 
  • Bij een aanhangwagen mag de lading niet uitsteken aan de voorkant.
  • In de breedte mag een ondeelbare lading niet verder dan 20 centimeter uitsteken aan beide kanten van een voertuig. De maximale breedte is 2,55 meter.
  • Op een aanhanger mag de lading maximaal 3 meter breed zijn en moet de lading gemarkeerd worden als deze meer dan 10 centimeter uitsteekt.

Boete uitstekende lading voertuig

Hou je je niet aan deze regels, dan loop je het risico op de bon geslingerd te worden. De boetes die uitgedeeld worden bij het overschrijden van de maxima, hangen samen met de mate van overschrijding. Met andere woorden: hoe groter de overschrijding, hoe hoger de boete. De volgende regels gelden voor de lading bij een voertuig (en dus niet de aanhanger).

  • Steekt de lading meer dan een meter, maar minder dan 1,75 meter uit, dan is de boete €140,-.

  • Steekt de lading verder uit dan 1,75 meter, dan is de boete €210,-

Boete uitstekende lading aanhanger

Bij een aanhanger zijn de boetes als volgt: 

  • Steekt een lading te ver uit en is het niet voorzien van een markering, dan betaal je €160,-, hoe groot de aanhanger ook is.
  • Steekt een lading aan de voorkant van de aanhanger uit, dan is de boete eveneens €160,-.

Al deze boetes zijn opgesteld met het oog op de verkeersveiligheid. Een ver uitstekende lading is immers totaal onveilig en kan voor zeer gevaarlijke situaties zorgen. Om dit alles binnen de perken te houden zijn de eerder genoemde regels opgesteld. Probeer dus niet weg te komen met een lading die eigenlijk ongeschikt is, want je brengt jezelf en anderen in gevaar.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.

Dit artikel is gepubliceerd op 29 januari 2024

Ook interessant voor jou

Auto rijden

Op autovakantie? Hier zijn vijf tips voor je reis

16 juni 2025
De zomer staat voor de deur en dus maken talloze Nederlanders zich op voor lange autoritten naar de vele vakantiebestemmingen in Europa. Of het nou autorit
Auto rijden

Wat is de betekenis van de lampjes op het dashboard?

4 maart 2024
Het dashboard van een auto heeft allerlei lampjes. Met een beetje geluk heb je de meeste van die lampjes nog niet aan zien springen. In veel gevallen duide
Auto rijden

Is de goedkoopste pechhulp de beste optie?

22 januari 2024
Autopech komt in allerlei vormen, maar nooit op een gelegen moment. Of het nou op een ijskoude ochtend is of juist in veertig graden hitte op de rondweg va
Auto rijden

Hellingproef in een benzineauto: hoe werkt het?

22 januari 2024
De hellingproef: je leert het tijdens je rijlessen en voor menigeen is het een handeling die vervolgens jarenlang niet meer gebruikt wordt. Totdat je opeen
Auto rijden

Hoeveel personen mogen er in een auto?

3 december 2023
Tweezitters, driezitters, vierzitters, vijfzitters, zeszitters, zevenzitters en zelfs acht- of negenzitters: wie een blik werpt op het aanbod in de huidige
Auto rijden

Wat betekenen al die waarschuwingslichtjes op het dashboard?

16 juni 2023
Breekt bij jou ook altijd spontaan het zweet uit als er een lampje op je dashboard gaat branden? Want hoe weet je nou of er acuut paniek is en je de kortst