Tweezitters, driezitters, vierzitters, vijfzitters, zeszitters, zevenzitters en zelfs acht- of negenzitters: wie een blik werpt op het aanbod in de huidige (en vroegere) automarkt, vindt auto’s van een zeer divers pluimage. Maar hoeveel mensen mag je meenemen in die verschillende auto's? Wat maakt een zevenzitter een zevenzitter en wat gebeurt er als je meer mensen meeneemt dan is toegestaan? Om te voorkomen dat je straks onveilig op pad bent en op de bon geslingerd wordt, volgen hier de regels.
Hoeveel personen in een auto mogen, is vastgelegd in veiligheidseisen. Die eisen richten zich allereerst op de hoeveelheid veiligheidsgordels die er aan boord zijn. Beschikt de auto over vier veiligheidsgordels, dan mogen er niet meer dan vier mensen in de auto vervoerd worden. Terugkomend op de zevenzitter: dat wordt dus pas een zevenzitter als de auto (vrijwel altijd een SUV of MPV, soms een stationwagon) daadwerkelijk zeven veiligheidsgordels aan boord heeft. Dit gebeurt altijd over drie rijen met stoelen. Twee gordels voorin, drie daarachter en weer twee op de achterste rij met stoelen.
Een kind wordt (natuurlijk) als een volwaardige passagier gezien, wat betekent dat een kinderzitje alleen geplaatst mag worden in combinatie met een veiligheidsgordel. En dat niet alleen: als het kind kleiner is dan 1,35 meter, moet hij of zij altijd zitten in een zitje dat voldoet aan de Europese veiligheidseisen. Je kunt op het oranje label van het stoeltje checken of de stoel voldoet. Staat hier ECE 44/03 of 44/04, dan is het goedgekeurd. Heb je een autostoeltje van het type i-Size, dan is dat eveneens goedgekeurd.
Waar dat stoeltje geplaatst wordt maakt in de regel niet uit, zolang hij maar volgens de richtlijnen is vastgezet. Met het oog op de veiligheid is het wel van belang om een baby zo lang mogelijk tegen de rijrichting in te plaatsen. En zet je het baby- of kinderzitje voorin, zorg er dan voor dat de airbag wordt uitgeschakeld. Een ploffende airbag kan voor zware verwondingen zorgen bij jonge kinderen.
Elk kinderzitje komt met een uitgebreide handleiding, waarin precies vermeld wordt hoe het zitje geplaatst dient te worden. Loop dit nauwkeurig na, want een niet goed vastgezet stoeltje is zeer gevaarlijk bij een aanrijding. Het plaatsen van een kinderzitje gebeurt altijd in combinatie met de veiligheidsgordel.
De wetgeving omtrent kinderzitjes is door de hele EU min of meer hetzelfde. Het enige dat in sommige landen kan verschillen, is de lengte die het kind moet hebben om op een gewone stoel vervoerd te mogen worden. Bij ons is dat dus 1,35 meter, in sommige landen is dat 1,50. Check voordat je op reis gaat hoe de wetgeving is in het land van bestemming en de landen die je aandoet op weg naar die bestemming.
Er zijn enkele uitzonderingen als het gaat om het gebruik van veiligheidsgordels. Immers; de gordel is pas sinds 1971 verplicht in alle nieuwe auto’s en er rijden nog genoeg auto’s rond van voor dat bouwjaar. Daarom zijn er de volgende uitzonderingen opgenomen in de wetgeving:
Een andere uitzondering heeft betrekking op kinderen die om medische redenen niet in een kinderstoeltje geplaatst kunnen worden. Hiervoor kan een ontheffing aangevraagd worden.
Het is al even aangestipt, maar wel de moeite waard om te herhalen: hoeveel personen een auto mag vervoeren, is volledig afhankelijk van de hoeveelheid veiligheidsgordels. Zitten er vijf in een auto – twee voorin en drie op de achterbank – dan mogen er vijf mensen mee. De meeste auto’s hebben vijf zitplaatsen; een gemiddelde sedan, stationwagen, SUV of MPV heeft plaats voor vijf mensen. Vier komt eveneens regelmatig voor, meestal in de kleinere modellen en twee is gereserveerd voor veel sportieve auto’s en de kleine smart-achtige wagentjes. Zeven zitplaatsen is in de regel voorbehouden aan dikke SUV’s, MPV’s en een enkele stationwagon van Volvo of Peugeot.
Natuurlijk zijn er boetes verbonden aan overtredingen op dit front. De veiligheidsgordel is er om het autorijden veiliger te maken en het niet dragen ervan brengt jezelf en anderen in gevaar. Om deze regels te handhaven, zijn voor de volgende overtredingen boetes van toepassing:
Het naleven van de gordelplicht is voor je eigen veiligheid en die van inzittenden. Een gordel houdt je op je plek bij een aanrijding en voorkomt dat jij of je inzittenden een projectiel worden. Draag je geen gordel bij een aanrijding, dan is de kans op zware verwondingen enorm. Tips voor naleving zijn er dan ook niet echt. Het is vooral een kwestie van gezond verstand. En rij je in een relatief moderne auto, dan is het vergeten van de gordel geen excuus. Deze auto’s piepen zeer luid en irritant als je wegrijdt zonder in je gordel te zitten.
Het devies luidt dan ook: doe altijd je gordel om en zorg ervoor dat je inzittenden dat eveneens doen. Zet een kinderstoeltje vast volgens de richtlijnen van de fabrikant en zet de airbag uit als je jonge kinderen voorin hebt zitten. Dit voorkomt een fikse boete en veel belangrijker: jij en je inzittenden zijn veel veiliger onderweg.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Dit artikel is gepubliceerd op 3 december 2023