De hellingproef: je leert het tijdens je rijlessen en voor menigeen is het een handeling die vervolgens jarenlang niet meer gebruikt wordt. Totdat je opeens in een situatie komt waarbij je die opgedane kennis in de praktijk moet brengen. Maar hoe werkt het ook alweer? Waarom is het belangrijk? En is een hellingproef in een benzineauto anders dan dezelfde handeling in een dieselauto? We helpen je stap voor stap met het uitvoeren van de perfecte hellingproef.
In het vlakke Nederland is het misschien geen handeling die je regelmatig uitvoert, maar een goede hellingproef is uitermate belangrijk om onder de knie te hebben. Dit komt namelijk van pas op het moment dat je weg moet rijden op een hellend stuk wegdek. Naar beneden rollen kan iedereen, maar omhoog rijden is lastig. Je moet voorkomen dat de motor afslaat en dat de auto naar achteren rolt. Dat betekent dat het wegrijden anders gebeurt dan bij je thuis in de straat. Het vereist een bepaald gevoel en de nodige oefening.
Voordat we stap voor stap gaan uitleggen hoe de hellingproef werkt, is het van belang om te weten dat moderne auto’s veelal zijn uitgerust met een foefje dat kennis van de hellingproef vrijwel overbodig maakt. Het foefje heet ‘hill hold’ en werkt met enkele sensoren. Die sensoren weten dat je op een hellend wegdek staat en houden zodoende de rem nog een paar tellen vast als je je voet van het pedaal haalt. Op die manier hoef je enkel iets meer gas te geven dan normaal bij het wegrijden. Heb je geen hill hold, dan verloopt de hellingproef lekker ouderwets.
Een goede hellingproef kan op twee manieren gedaan worden. Welke manier je kiest, hangt voor een groot deel af van de helling waar je je op begeeft. Is deze niet al te steil, maar steil genoeg om de auto achteruit te laten rollen als je de versnellingsbak in neutraal zet, dan heb je de handrem niet nodig. Is het een steile helling waarbij je de handrem nodig acht tijdens het parkeren, dan is het noodzakelijk om deze eveneens te gebruiken bij het wegrijden.
Een hellingproef zonder handrem, dus alleen met de voetrem, verloopt in de volgende stappen:
Is de helling steiler, of heb je de handrem gewoon liever als ‘zekerheidje’ erbij, dan verloopt de hellingproef in de volgende stappen:
Het complexe van de gemiddelde hellingproef zit hem in de combinatie van rem, koppeling en gas. Bij een automaat hoef je niet bezig te zijn met het koppelingspedaal en wordt de hellingproef een stuk eenvoudiger. Of je nou de voetrem of de handrem gebruikt, je komt nooit een voet tekort. Goed en gedoseerd gas geven blijft belangrijk, net als het aangeven van de richting en het kijken in de spiegels.
Deze speciale verrichting is niet voor iedereen even eenvoudig. Dit zijn enkele veelgemaakte fouten, plus de oplossing:
Waar je in veel dieselwagens op de koppeling kunt wegrijden, moet je in de meeste benzineauto’s wel degelijk gas geven. Op een helling is dit anders; dan moet je in beide auto’s goed gas geven om netjes van je plek te komen. In dat geval maakt het niet uit of je een benzine- of een dieselmotor in je auto hebt. Rij je elektrisch, dan is de kans dat je hill hold aan boord hebt bijzonder groot.
Als je de eerder genoemde stappen rustig doorloopt, zal de hellingproef soepel verlopen. Wil je nog wat extra tips, hou dan het volgende in je achterhoofd:
Vind je de hellingproef spannend, onthoud dan dat iedereen het heeft moeten leren. Door het regelmatig te oefenen, krijg je handigheid in de handeling. Het betekent tegelijk dat je je auto beter leert kennen en je je zekerder voelt achter het stuur. En dat is altijd het beste – voor jezelf en voor je medeweggebruikers.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Dit artikel is gepubliceerd op 22 januari 2024