Koelvloeistof is een essentieel goedje voor een auto. Een auto zonder koelvloeistof zal binnen de kortste keren oververhit raken, waarna de motor kapot kan gaan. Het is belangrijk om in de gaten te houden of je auto wel genoeg koelvloeistof heeft. Maar hoe vaak moet je koelvloeistof vervangen, en kun je dit zelf doen? Het antwoord op deze vragen, en nog meer, vind je op deze pagina.
Koelvloeistof is een vloeistof die in een verbrandingsmotor circuleert om overtollige warmte uit de krachtbron te halen, die ontstaat tijdens het verbranden van brandstof. De koelvloeistof werkt hiervoor samen met de radiateur en de rijwind. Gezamenlijk zorgen zij ervoor dat de verwarmde vloeistof weer afkoelt, zodat het hele proces weer opnieuw kan beginnen en de motor niet oververhit raakt. Koelvloeistof bestaat uit ongeveer 50% water en 50% antivries en additieven
Er zijn verschillende soorten koelvloeistof verkrijgbaar. Controleer in de handleiding van je auto met welke soort koelvloeistof je het reservoir moet bijvullen. Als je de verkeerde soort koelvloeistof gebruikt, kan dit schadelijk zijn voor de motor. De verschillende soorten koelvloeistof hebben ieder een eigen kleur:
Hoe vaak je koelvloeistof moet vervangen, is afhankelijk van de soort koelvloeistof die de auto gebruikt. Als je een long-life koelvloeistof hebt, zoals G12 of beter, hoef je deze in principe niet te vervangen of bij te vullen. Koelvloeistof circuleert in een gesloten systeem, waardoor het in feite niet in hoeveelheid af zou moeten nemen. Als dit wel het geval is, kan er lekkage zijn. Sommige koelvloeistoffen, zoals G11, werken na verloop van tijd minder goed en moeten wel tijdig vervangen worden. Hierover vind je meer informatie in de handleiding van je auto, maar de garagist weet dit ook.
Koelvloeistof bijvullen is een van de taken die je zelf kunt uitvoeren om je auto te onderhouden . Het is eenvoudig, maar je moet wel voorzichtig zijn. Onder de motorkap vind je het koelvloeistofreservoir. Hier lees je het peil van de koelvloeistof af met een koude motor. Het niveau moet tussen het min en max streepje zitten. Als de motor een kwartier tot half uur uit heeft gestaan, kun je de dop van het reservoir opendraaien om de (juiste) koelvloeistof bij te vullen. Zorg dat de motor niet warm is, anders schiet de koelvloeistof razendsnel uit het reservoir.
Het koelvloeistofreservoir is alleen bedoeld voor koelvloeistof, maar in noodgevallen kun je er ook water in gooien. Het is dan wel zaak om zo snel mogelijk naar de garage te gaan om de koelvloeistof te controleren en eventueel te vervangen. Het is altijd beter om het koelvloeistofreservoir met water bij te vullen dan met te weinig (of helemaal geen) koelvloeistof te rijden, zeker bij lekkage. Een motor zonder koelvloeistof kan binnen no-time schade toebrengen aan verschillende onderdelen, die daardoor stuk kunnen gaan.
Het koelvloeistofsysteem staat onder behoorlijke druk, helemaal als de motor warm is. Wat je niet moet doen is de dop van het reservoir opendraaien met een warme motor. Als je dit doet, spuit de koelvloeistof uit het reservoir en kun je lelijke brandwonden oplopen. Als de motor te warm is geworden en je niet verantwoord verder kunt rijden, kun je beter de auto ergens parkeren en eventueel pechhulp inschakelen om je te helpen.
Ben je op zoek naar een tweedehands auto? Dan hoef je niet verder te zoeken dan Gaspedaal.nl . Hier vind je een zeer compleet aanbod van enkele honderdduizenden occasions verzameld van tientallen autosites. Waar wacht je nog op? Zoek je droomauto!
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Dit artikel is gepubliceerd op 22 januari 2024