Wat kost het om de V-snaar te vervangen?

Harry Verolme3 minuten leestijd8 januari 2024

Een V-snaar is een belangrijk onderdeel onder de motorkap, die meerdere functies heeft om de auto aan de praat te houden. Je kunt niet zonder V-snaar. Maar wat nou als de V-snaar vervangen moet worden? Wat komt daar allemaal bij kijken, en wat kost het vervangen van een V-snaar? Dit en meer vind je op deze pagina.

Wat is een V-snaar en wat doet-ie?

Een V-snaar is een riem die aan de voor- of zijkant van het motorblok is te vinden. De V-snaar heeft zijn naam te danken aan de V-vormige manier waarop de aandrijfriem over minimaal twee of meer poelies loopt. De V-snaar is in de basis verantwoordelijk voor de aandrijving van de dynamo en waterpomp, maar bij moderne versies kunnen andere zaken als de airco- en stuurbekrachtigingspomp er eveneens door aangedreven worden. De V-snaar is vanwege zijn plaats onder de motorkap doorgaans een van de meer zichtbare auto-onderdelen.

Wat is het verschil tussen een V-snaar en een multiriem?

Een V-snaar wordt soms ook wel een multiriem genoemd. Dit is vooral bij moderne auto’s het geval, omdat de V-snaar daar meerdere systemen aandrijft dan alleen de dynamo en waterpomp. Een multiriem kan bijvoorbeeld ook de pomp voor de stuurbekrachtiging of airco aandrijven. Een multiriem is breder en platter dan een traditionele V-snaar en heeft tevens geen ribbeltjes.

Hoe weet ik of de V-snaar vervangen moet worden?

Als de motor draait, is de V-snaar of multiriem in beweging. Daarmee is dit onderdeel gevoelig voor slijtage. Vanwege de taken die de V-snaar moet uitvoeren, is het noodzakelijk om deze op tijd te vervangen, voordat deze knapt. Maar hoe weet je of een V-snaar vervangen moet worden? De twee belangrijkste symptomen zijn een piepend geluid en een riem die te slap staat. Het is aan te raden om dit zelf in de gaten te houden, ook al controleert de garagehouder of dealer dit bij een onderhoudsbeurt .

De symptomen van een defecte V-snaar

Er zijn verschillende symptomen van een defecte V-snaar: 

  • Een piepend geluid
  • Een slappe riem
  • De riem is poreus, gerafeld en/of heeft scheurtjes
  • Stijgende motortemperatuur
  • Belangrijke onderdelen, zoals stuurbekrachtiging of de accu, vertonen problemen

Wat zijn de kosten van een V-snaar vervangen?

Een V-snaar vervangen hoeft niet veel geld te kosten. Het is goed bereikbaar voor de monteur en het onderdeel zelf is relatief goedkoop. Afhankelijk van je auto en waar je de ingreep laat doen, kost het vervangen van de V-snaar tussen de €50 en €200, inclusief manuren. De monteur kan de V-snaar normaal gesproken in een half tot anderhalf uur vervangen. De kosten van het vervangen van een multiriem zijn vergelijkbaar. Let er wel op dat je de V-snaar op tijd vervangt, want als deze knapt kan dit voor ernstige schade zorgen aan de auto. Dit kan veel geld kosten.

Kun je problemen aan de V-snaar voorkomen?

Het is aan te raden om de staat van de V-snaar regelmatig te controleren. Dit doe je door onder de motorkap te kijken.. Bekijk de staat van de V-snaar en let op de symptomen van hierboven. De V-snaar dient elke 60.000-90.000 kilometer vervangen te worden. In de boekjes van je auto kun je vinden wat de exacte intervallen zijn in jouw situatie.

Ontdek het aanbod tweedehands auto’s

Waar je ook naar op zoek bent – een praktische stationwagon of een betaalbare cabriolet – bij  Gaspedaal.nl vind je het. Er staat een zeer compleet en divers aanbod occasions online, verzameld van tientallen autosites. Hiermee vind je zonder moeite je volgende bolide!

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.

Dit artikel is gepubliceerd op 8 januari 2024

Ook interessant voor jou

Auto rijden

Wanneer moet je winterbanden vervangen door zomerbanden?

13 maart 2025
Met de warme maanden voor de deur moeten de winterbanden eraf en de zomerbanden erop. Alleen is de vraag: wanneer is het juiste moment? Dat is niet zo eenv
Auto rijden

Startkabels gebruiken, hoe werkt dat?

29 januari 2024
Het zijn van die hulpmiddelen waarvan je hoopt dat je ze nooit nodig hebt: startkabels. Als je ze moet gebruiken, betekent dit dat je accu leeg is en dat j
Auto rijden

Minimale bandenprofiel en hoe je het meet

29 januari 2024
Elke autoband heeft een profiel. Dat is nodig voor de grip en de waterafvoer van de banden en zolang dat profiel minimaal een bepaalde diepte heeft, mag je
Auto rijden

Welke velgen passen onder mijn auto?

29 januari 2024
Voor sommigen is het iets waar ze geen enkele affiniteit mee hebben en voor anderen is het een essentieel onderdeel van een auto, dat het complete uiterlij
Auto rijden

Wat doet een katalysator in een auto?

29 januari 2024
Het is een onderdeel waar je wellicht weinig aan denkt, maar dat wel degelijk een belangrijke functie heeft: de katalysator. Vrijwel iedere auto met een ve
Koelvloeistof
Auto rijden

Dit moet je weten over koelvloeistof

22 januari 2024
Koelvloeistof is een essentieel goedje voor een auto. Een auto zonder koelvloeistof zal binnen de kortste keren oververhit raken, waarna de motor kapot kan