Elektrische auto's worden door subsidies en andere kortingen aan ons opgedrongen door de overheid. Maar wat kost het rijden in een elektrische auto nu eigenlijk, afgezien van de aanschaf? Hier lees je alles over de kosten die bij het rijden van een volledig elektrische auto komen kijken.
Rijden in een elektrische auto begint door er een te kopen. Hoewel er steeds meer volledig elektrische modellen op de markt verschijnen, zijn ze over het algemeen nog steeds duurder dan auto's met een fossiele brandstofmotor. Hiervoor is voornamelijk het accupakket verantwoordelijk. Dit is het kostbaarste onderdeel van een elektrische auto. Daar moet wel bij gezegd worden dat de meeste elektrische auto's standaard zeer rijkelijk zijn uitgerust en aangekleed. Je kunt ze dus niet vergelijken met een kaal instapmodel met verbrandingsmotor.
Als je overweegt een elektrische auto te kopen, heb je de keuze uit nieuwe modellen of occasions. Het aanbod tweedehands modellen is relatief beperkt, omdat elektrische auto's pas de laatste jaren echt aan populariteit hebben gewonnen. Een gebruikt elektrische auto is voordeliger dan een nieuw exemplaar, maar kan naast de bekende gebruikssporen ook slijtage aan de accu vertonen. Slijtage aan de accu komt bij iedere elektrische auto voor, maar je moet er bij occasions extra goed opletten, omdat het de actieradius kan beperken.
De verbruikskosten van een elektrische auto zijn afhankelijk van factoren als het verbruik, je rijgedrag en de weersomstandigheden. Het verbruik ligt doorgaans tussen de 10 en 30 kWh per 100 kilometer. Stel dat je gemiddeld 17,5 kWh per 100 kilometer verbruikt en op jaarbasis 15.000 kilometer aflegt, dan verbruik je jaarlijks 2.625 kWh aan elektriciteit. Thuis opladen is vaak het voordeligst, want je rekent met je eigen energietarief. Laden bij een openbare laadpaal kost gemiddeld tussen de €0,30 en €0,60. Snelladen is het duurst en kost vaak tussen de €0,60 en €1.
Heb je plek op de oprit of voor de deur, dan kun je overwegen om een laadpaal of wandlader (wallbox) te laten plaatsen voor je elektrische auto. Op die manier hoef je je geen zorgen te maken over het opladen van je auto en kun je altijd met een volle accu van huis. Wel zo handig. Hierbij komen wel de nodige investeringskosten kijken. Afhankelijk van het type en het laadvermogen kunnen de prijzen voor een eigen laadpaal oplopen tot enkele duizenden euro's. Opladen in het openbaar kost echter ook geld. Zoek dus uit wat voor jou de beste oplossing is.
Het zijn de relatief lage gebruikskosten die het rijden van een elektrische auto interessant maken. Daarbij gaat het niet alleen om de kosten voor elektriciteit, maar ook voor het onderhoud. Een elektrische auto heeft bijvoorbeeld aanzienlijk minder bewegende onderdelen in de aandrijflijn. Dat betekent minder slijtage en daarmee minder (kostbaar) onderhoud. Zelfs de remmen hoeven theoretisch minder vervangen te worden, omdat je gebruik kunt maken van regeneratief remmen. Eigenlijk is alleen het vervangen van de accu een dure onderneming, maar dit valt of onder de garantie of komt pas na vele jaren en/of kilometers voor jouw rekening.
Eveneens duurder bij een elektrische auto is de verzekering. Dit heeft vooral te maken met het feit dat elektrische auto's zwaarder en duurder in aanschaf zijn, waardoor de verzekeringspremie relatief hoog is in vergelijking met auto's met een fossiele brandstofmotor.
De Nederlandse overheid probeert elektrisch rijden op verschillende manieren te stimuleren. Er zijn fiscale voordelen voor mensen die een elektrische auto kopen. Tot en met 2024 zijn volledig elektrische auto's bijvoorbeeld vrijgesteld van wegenbelasting en bpm. Daarnaast geldt tot en met 2024 een verlaagd bijtellingspercentage voor zakelijke rijders van 16 procent over de eerste €30.000 van de cataloguswaarde van de auto.
Een andere manier waarop elektrisch rijden interessant wordt gemaakt, is via een aanschafsubsidie. Dankzij de Subsidieregeling Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP) kun je eenmalig €2.950 krijgen voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto. Dit bedrag wordt in 2024 verlaagd tot €2.550. Gaat het om een tweedehands auto, dan is er een vast subsidiebedrag van €2.000.
Er komen steeds meer elektrische auto's op de markt. Nieuw, maar ook als occasion. Hier moet je op letten bij de aankoop van een elektrische auto. Direct kijken wat er te koop staat? Hier vind je al onze elektrische auto's.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Dit artikel is gepubliceerd op 29 juni 2023