Het hoort er nu eenmaal bij als je een auto in het bezit hebt: wegenbelasting betalen. De wegenbelasting of motorrijtuigenbelasting (mrb) varieert per auto. Voordat je een auto koopt, is het goed om uit te zoeken hoeveel wegenbelasting je zou moeten betalen. Hoe wordt dit bedrag precies bepaald? En zijn er uitzonderingen waarbij je geen wegenbelasting hoeft te betalen? Je leest het hier.
Het is verplicht wegenbelasting te betalen als je in het bezit bent van een auto. Het geld wordt bijvoorbeeld gebruikt om in Nederland de wegen te onderhouden en nieuwe wegen aan te leggen. Het verkeer zorgt immers voor de nodige slijtage aan de wegen. Je betaalt wegenbelasting maandelijks per automatische incasso of handmatig per kwartaal.
De hoogte van de wegenbelasting verschilt per auto. Dat is niet meer dan logisch: iedere auto is anders. De Rijksoverheid kijkt naar een aantal bepalende factoren om tot een passend bedrag te komen dat je aan wegenbelasting moet betalen. Het kan gaan om de volgende factoren:
Het is aan te raden om bovenstaande factoren in je achterhoofd te houden als je een auto wil kopen. Een zware auto wordt bijvoorbeeld zwaarder belast dan een lichte. Hetzelfde geldt voor auto’s die rijden op diesel of LPG (ook LPG-G3) – een benzineauto is voor de belasting voordeliger. Afhankelijk van de CO2-uitstoot kan de wegenbelasting variëren: een auto die 0 gr/km uitstoot is vrijgesteld, tussen de 1 en 50 gr/km betaal je een halftarief. Daarboven betaal je het voltarief. Als je een dieselauto hebt, moet je mogelijk een fijnstoftoeslag betalen. Het wegenbelastingtarief is dan gemiddeld zo’n 15% hoger.
De vierde factor die mee kan tellen in het bepalen van de wegenbelasting is de provincie waar je woont. Iedereen betaalt standaard een basisbedrag aan wegenbelasting, vastgesteld door de overheid. Provincies mogen nog een extra bedrag rekenen dat bovenop dit basisbedrag komt. Die verhoging wordt ook wel opcenten genoemd. Iedere provincie mag zelf bepalen met hoeveel opcenten ze de wegenbelasting willen verhogen. Uiteraard is er wel sprake van een maximum verhoging. Om die reden kan de wegenbelasting per provincie variëren.
Het soort brandstof en de hoeveelheid CO2-uitstoot zijn belangrijke factoren in het bepalen van hoeveel wegenbelasting je voor een auto moet betalen. Volledig elektrische auto’s verbruiken echter geen brandstof en stoten geen schadelijke stoffen uit. Het zijn milieuvriendelijke voertuigen. Om elektrisch rijden te stimuleren, rekent de overheid tot en met 2024 geen wegenbelasting voor volledig elektrische auto’s. Een plug-inhybride auto die niet meer dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoot, hoeft in diezelfde periode 50% minder wegenbelasting te betalen dan een gelijkwaardige benzineauto.
Er zijn nog enkele uitzonderingen. Een oldtimer die meer dan 40 jaar geleden in gebruik is genomen, is vrijgesteld van wegenbelasting. Houd daarbij wel rekening met het feit dat de auto drie maanden (de winter) niet op de openbare weg mag. Andere voertuigen die vrijstelling hebben voor wegenbelasting zijn onder andere ambulances, brandweerauto’s, politieauto’s en vuilniswagens.
Je moet wegenbelasting betalen vanaf het moment dat de auto op jouw naam staat. Je bent vanaf dit moment namelijk officieel eigenaar van de auto. In Nederland betalen we niet voor de gereden kilometers, maar voor het bezit van de auto. Iemand die veel rijdt, betaalt evenveel wegenbelasting als iemand die weinig rijdt. Je kunt met de Wegenbelasting-tool van AutoWeek uitrekenen hoeveel wegenbelasting je moet betalen. Dit kun je ook uitrekenen op kenteken.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Dit artikel is gepubliceerd op 19 juni 2023