Als je (tweedehands) een elektrische auto wilt kopen, kun je verder kijken dan alleen de Nederlandse markt. Het importeren van een auto kan een interessant alternatief zijn. Je profiteert hierbij onder andere van een groter aanbod en bepaalde financiële voordelen. Wel zijn er een paar risico’s aan verbonden. Wil je meer weten over het importeren van een elektrische auto, zoals bijvoorbeeld de voor- en nadelen, en de kosten, dan lees je hier meer over dit onderwerp.
Als je overweegt een elektrische auto te importeren uit het buitenland zijn er een aantal voor- en nadelen om rekening mee te houden. Hieronder vind je de voornaamste voor- en nadelen van het importeren van een elektrische auto.
Een van de voordelen van een (elektrische) auto importeren is dat het aanbod aanzienlijk groter is dan wat je in Nederland kunt vinden. Hoewel hier behoorlijk wat auto’s worden verkocht, liggen de verkoopcijfers in landen zoals Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje vanwege het aantal inwoners logischerwijs een stuk hoger. Je hoeft dus niet eens heel ver te reizen om je keuzemogelijkheden te vergroten. En hoe dichter bij huis je de auto koopt, hoe lager de transportkosten zijn.
Het aanbod is niet alleen groter, de auto’s zijn vaak ook goedkoper dan in Nederland. Daar zijn verschillende redenen voor. Elektrische auto’s zijn in andere landen vaak scherp geprijsd om elektrisch rijden te stimuleren. Daarnaast is er sprake van andere (lokale) belastingregels, worden auto’s op een andere manier afgeschreven en kunnen de auto’s uit het land van herkomst komen. De lagere prijzen zijn eveneens een gevolg van het grote, competitieve aanbod.
Waar je ook van profiteert bij het importeren van een elektrische auto is dat modellen vaak een meer complete uitrusting hebben. Veel auto’s hebben een luxe uitrusting met een uitgebreid assortiment aan opties aan boord. Sommige modellen of uitvoeringen die je in het buitenland kunt kopen, zijn in Nederland niet eens verkrijgbaar. Als je een auto met een specifieke en/of schaarse uitrusting of optie wilt kopen, is de kans bovendien groter dat je deze in het buitenland tegenkomt. Dit betekent eveneens dat je bijvoorbeeld meer auto’s kunt vinden met een lage tellerstand.
De financiële voordelen van auto-import blijven niet beperkt tot enkel de aanschafprijs. Er zijn ook bepaalde fiscale voordelen waarvan je kunt profiteren. Je hoeft bij het importeren van een elektrische auto bijvoorbeeld geen aanschafbelasting (BPM) af te dragen. Dit wordt namelijk berekend aan de hand van de uitstoot, en daar is bij volledig elektrische auto’s geen sprake van. Wel is er een vaste voet BPM die je moet betalen. Anno 2025 bedraagt dit 667 euro – dat is ongeveer 200 euro meer dan een jaar geleden.
Bij het importeren van een elektrische auto krijg je eveneens te maken met BTW. Afhankelijk van hoe en waar je de auto koopt, kan het BTW-tarief verschillen met het tarief dat je betaalt als je in Nederland een auto koopt. In bepaalde situaties kan dit ervoor zorgen dat je een financieel voordeel pakt.
Er zijn ook voordelen voor zakelijke rijders. Het bijtellingspercentage dat je moet betalen wordt bepaald aan de hand van de datum van eerste toelating. Stel dat je in het buitenland een auto uit 2021 koopt, dan profiteer je van een bijtellingspercentage van 12% over de eerste 40.000 euro van de cataloguswaarde. Het bijtellingspercentage voor nieuwe auto’s is in 2025 17% over de eerste 30.000 euro; dat is een behoorlijk verschil. Importeer je een elektrische auto voor zakelijk gebruik, dan kun je mogelijk tevens gebruikmaken van fiscale investeringsaftrekposten, zoals de regelingen MIA, VAMIL en KIA.
Als je een elektrische auto wilt importeren, zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden. Om te beginnen is het aankoopproces minder eenvoudig dan een auto in Nederland kopen. Het importproces gaat gepaard met een boel administratie en rompslomp, wat met name erg complex, onduidelijk en verwarrend kan zijn als je deze taak zelf op je besluit te nemen, zeker als er een taalbarrière is. Sommige mensen kiezen er daarom voor om een gespecialiseerd bedrijf in de arm te nemen, die het importeren van de (elektrische) auto kan afhandelen. Zij hebben de taalkennis, het netwerk en het aanbod.
Bij de voordelen van auto-import lees je dat je kunt profiteren van lagere aanschafprijzen. De keerzijde van het verhaal is dat er extra kosten komen bovenop dat scherpe prijskaartje van de auto. Denk bijvoorbeeld aan reiskosten, aankoopkeuringskosten, transportkosten, importtarieven- en belastingen en andere zaken. Afhankelijk van waar en hoe je je elektrische auto importeert, kan het gaan om honderden tot misschien wel duizenden euro’s. Het is daarom belangrijk om van tevoren af te wegen of je onderaan de streep wel voordeliger uit bent dan bij het kopen van een auto in Nederland.
In Nederland zijn de zaken omtrent de verkoop van een auto redelijk goed geregeld, zeker als je bij een dealer koopt. Je kunt er vrij zeker van zijn dat de auto die je koopt in orde is, en mocht dit niet zo zijn, dan kun je je beroepen op de wettelijke of de BOVAG-garantie van 12 maanden. Daarnaast worden tellerstanden via de APK bij de RDW geregistreerd. In het buitenland is dat allemaal niet zo vanzelfsprekend. Gebreken kunnen verborgen worden, tellerstanden teruggedraaid en je hebt vaak geen garantie. Bij twijfel kan een aankoopkeuring een handige maatregel zijn.
Wil je een speciale of exotische elektrische auto kopen die niet in Nederland wordt verkocht of aan alle eisen en dergelijke voldoet, dan zal deze mogelijk eerst op bepaalde extra vlakken gekeurd moeten worden voordat je er mee mag rijden.
Als je in het buitenland een elektrische auto hebt gekocht en deze naar Nederland wilt importeren, zijn er afgezien van de aanschafprijs een aantal kosten waarvan je op de hoogte moet zijn. Je moet bijvoorbeeld de vaste voet aanschafbelasting (BPM) ter hoogte van 667 euro betalen. Daarnaast zijn er transport- en eventuele reiskosten. Koop je een auto buiten de EU, dan krijg je nog te maken met kosten voor verschepen, invoerrechten en BTW. Als de auto in Nederland is aangekomen, zijn er bij de RDW keuring- en invoerkosten. Dat laatste kost 139,60 euro.
Zodra je auto is gekeurd, moet je Nederlandse kentekenplaten laten maken en kun je de auto verzekeren. Je gaat dan ook wegenbelasting betalen. Aangezien het om een elektrische auto gaat, profiteer je in 2025 nog van 75% tariefkorting. Je betaalt dus maar een kwart van het volledige wegenbelastingtarief. In de periode 2026-2029 bedraagt de korting 25% en betaal je dus driekwart van het volledige tarief.
De totale kosten van het importeren van een elektrische auto kunnen behoorlijk variëren. De kosten zijn vooral afhankelijk van hoe en uit welk land je de auto importeert. Normaal gesproken ben je enkele honderden tot duizenden euro’s kwijt voor het importeren van een auto. Wegens het soms forse prijsverschil met Nederlandse auto’s kost een elektrische importauto zelfs met alle bijkomende kosten minder geld.
Je kunt er ook voor kiezen om via een gespecialiseerd bedrijf een elektrische auto te laten importeren. Zulke partijen werken vaak met pakketprijzen, waarbij de kosten normaal gesproken variëren van zo’n €500 tot €3.000 afhankelijk van de service die je kiest.
Het importeren van een (elektrische) auto is niet zonder risico’s. Hieronder een aantal dingen waarvan je op de hoogte moet zijn als je auto-import overweegt:
Het kan moeilijk zijn om te controleren hoeveel eigenaren de auto heeft gehad, en wat de onderhoudsgeschiedenis en technische staat is. Boekjes kunnen niet goed bijgehouden zijn of mogelijk zelfs ontbreken. Gebreken kunnen daarnaast worden verborgen en later pas aan het licht komen, waarschijnlijk als het al te laat is.
In het verlengde van bovenstaande punten: de auto die je voor ogen hebt, kan een schadeauto zijn geweest.
Tellerstanden kunnen teruggedraaid en dus incorrect zijn, waardoor je auto (veel) meer kilometers achter de rug heeft dan verwacht.
Je hebt minder inzicht en kennis over bij wie je de auto precies koopt, met alle gevolgen van dien.
Je hebt minder rechten als koper van een importauto, omdat je je meestal niet kunt beroepen op (wettelijke) garanties.
Er zijn allerlei valkuilen wat betreft administratie, met name als je buiten de EU een auto koopt.
Hieronder vind je een overzicht van populaire elektrische automodellen uit import.
Als peuter moest Harry voor de buurtkinderen auto's benoemen zodat zij weddenschappen konden winnen van hun vriendjes. Inmiddels is zijn kennis wat breder en gebruikt hij deze om over auto's en autosport te schrijven voor diverse merken, media en websites. Voor Gaspedaal.nl verzorgt Harry artikelen en informatiepagina's.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 4 juni 2025