Importauto’s zijn in ons land de laatste jaren bezig met een behoorlijke opmars. Ook in ons occasionaanbod duiken steeds meer auto’s op die hun leven in een ander land begonnen. Moet je met een grote boog om deze importauto’s heen lopen of heb je met een geïmporteerde auto goud in handen? Dat hangt er helemaal van af wat je zoekt. Gaspedaal.nl vergelijkt hier de importauto met de origineel Nederlandse auto.
Auto’s zijn bijna overal ter wereld goedkoper dan in Nederland en dat zie je ook terug in de prijzen van occasions die uit het buitenland komen. Let wel: als een auto nog niet op Nederlands kenteken staat, kijk dan goed na wat je nog aan kosten (vooral BPM!) moet afdragen. Deze BPM is – net als de totaalprijs van een auto – onderhevig aan afschrijving, dus wordt altijd lager naarmate een auto ouder wordt. Je zult zien, dat je bij de meeste importauto’s onderaan de streep nog steeds goedkoper uit bent dan bij een origineel Nederlandse auto.
Aan die lagere aanschafprijs van een importauto kleeft gelijk een nadeel: de restwaarde. Als we die vergelijken met de gemiddelde restwaarde van een vergelijkbare origineel Nederlandse auto, legt de geïmporteerde auto het af. Wel zo logisch als je er al aan de grens minder voor hoefde af te tikken.
Uiteraard heb je verreweg de ruimste keus als je tussen zowel origineel Nederlandse auto’s als importauto’s kijkt. Moet je per se één van de twee kiezen, dan is er internationaal meer te vinden dan in ons land. Beperk je echter je zoekopdracht tot importauto’s die op Nederlands kenteken staan, dan zijn deze in de minderheid: ruim driekwart van het aanbod op Nederlands kenteken startte zijn leven als Nederlandse auto.
Wil je een auto die vol opties en accessoires zit? Door onze hoge nieuwprijzen denken Nederlanders wel twee keer na voor ze een optie(pakket) aanvinken. Duitsers, om maar een voorbeeld te noemen, zijn hier een stuk minder terughoudend in. Ten oosten van onze landsgrens vind je daardoor vaak stukken rijker uitgeruste auto’s aan.
Een reden dat een importauto in vergelijking met een zelfde soort origineel Nederlandse auto goedkoper uitvalt, is de informatie die je erover hebt. Zo kan bij een importauto voor een leek makkelijker verhuld worden dat hij schade heeft gehad. Bovendien wordt er in het buitenland veel minder gecontroleerd op tellerstanden, dus heb je kans dat de kilometerteller is teruggedraaid. Zo kan een auto die volgens de teller in de bloei van zijn leven is, in werkelijkheid aan het eind van zijn Latijn zijn – met alle (financiële) gevolgen van dien.
Het fijne van fabrieksgarantie is, dat deze door de fabriek wordt afgegeven. Waar de auto vervolgens zijn leven slijt, is irrelevant. Aan zo’n garantie kleven wel voorwaarden, bijvoorbeeld dat de auto volgens fabrieksvoorschriften is onderhouden. Dat onderhoud hoeft niet per se bij de dealer te hebben plaatsgevonden, maar het loont om te onderzoeken of het gepleegde onderhoud voldoet.
Allemaal leuk en aardig, die mogelijke risico’s en prijsverschillen, maar wat moet je nu doen? Een importauto hoeft, ondanks de hierboven genoemde nadelen, zeker geen miskoop te zijn. Als je voldoende documentatie hebt en iemand met kennis van zaken naar de auto kunt laten kijken, kan het zeker voordelig zijn. Met een origineel Nederlandse auto heb je meer zekerheid, maar dit is ook niet zaligmakend. Check altijd de historie en documentatie en controleer de auto grondig. Wat je ook zoekt, je vindt het in ons aanbod van meer dan 40 autosites.
Sinds hij zijn eerste woordjes kon zeggen, heeft Marek het over auto’s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Marek al zijn hele carrière actief is in de automotive. Als journalist en contentmaker heeft hij voor diverse automagazines, -merken en -platformen gewerkt. Voor Gaspedaal.nl schrijft en controleert Marek artikelen.
Dit artikel is gepubliceerd op 14 juni 2023