De Skoda Rapid zit boordevol Simply Clever oplossingen die het dagelijks rijden comfortabel maken.
De Skoda Rapid bestaat al sinds 1935. Vanaf dat jaar wordt er een Skoda gebouwd die deze naam meekreeg. Daarvoor werd de naam gebruikt voor een versie van de Skoda Popular. In 1947 verdwijnt de naam weer, tot 1984. Dan verschijnt de Rapid opnieuw, ditmaal als coupé. Opnieuw is het model geen lang leven beschoren, want in 1990 verdwijnt de naam opnieuw in een bureaula. Daar werd hij opnieuw gevonden in 2012. Onder de vleugels van Volkswagen blaast Skoda de Rapid opnieuw leven in, nu als liftback, hatchback of spaceback. Een auto met vele gezichten dus.
Gemiddelde prijs
Meest voorkomende bouwjaar
Gemiddelde kilometerstand
In 2012 wordt de naam Rapid afgestoft en geplakt op een nieuw model van Skoda. Een compacte middenklasser op het PQ25 platform van Volkswagen. De Rapid deelt techniek met o.a. de Seat Toledo en Volkswagen Polo. Motorisch is er keuze tussen een 1.0 liter TSI met 95 pk tot aan een 1.4 TSI met 125 pk. De keuze bij een diesel is kleiner: een 1.6 TDI met een vermogen tussen 90 en 125 pk. In 2017 krijgt de Rapid een update waarbij de keuze in aandrijving wordt teruggebracht. Ook is de Rapid alleen nog als spaceback verkrijgbaar.
Kenmerken van deze Skoda Rapid
In 1984 zien we de naam Rapid weer verschijnen bij het Tsjechische Skoda. Het was de opvolger van de Skoda Garde. De Rapid 130 was de eerste Skoda die maar liefst 5 versnellingen had. Daarnaast werd er in de Rapid veel meer kunststof gebruikt dan voorheen. De Rapid kwam er met 4 motoriseringen waarbij de Rapid 136 met 61 pk het topmodel was. Deze motor was ook geschikt voor Euro95 brandstof. In de zes jaren dat deze auto heeft bestaan is er geen update gegeven aan het model. In 1990 verdween de naam Rapid weer.
Kenmerken van deze Skoda Rapid
‘Basisuitrusting heel behoorlijk’
De instapmodellen van de Skoda Rapid hebben een goede reputatie. En hoewel de uitrusting basic is, rij je daarmee een betrouwbare en ruime Rapid. De 1.0 driecilinder TSI heeft een degelijke reputatie, ook bij hoge kilometrages. Heb je een iets grotere portemonnee, dan zijn de speciale uitvoeringen interessant, zoals de Monte Carlo die is voorzien van sportieve stylingelementen. In de Monte Carlo ligt eenzelfde 1.0 driecilinder. Deze levert 110 pk en laat dus de straatstenen nog steeds veilig.
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 6 november 2024