De Maserati Quattroporte straalt luxe en sportiviteit uit met zijn markante design en krachtige V8-motoren.

Bekend sinds de jaren zestig: de Maserati Quattroporte. Al klinkt zijn naam als een Italiaans gedicht, de toevoeging ‘Quattroporte’ betekent niets anders dan ‘vierdeurs’. Die vier portieren geven toegang tot een ruim en weldadig interieur, waardoor je haast zou denken dat de Maserati Quattroporte een pure gentleman is. Ga je eenmaal rijden, dan komt de straatvechter naar boven in deze ronduit sportieve limousine. Het markante voorkomen, de scherpe besturing, de dikke V8-motoren met diepe brul: het geeft de Quattroporte iets ongepolijst en iets authentieks. De Maserati Quattroporte is daarmee een ware liefhebbersauto.
Gemiddelde prijs
€ 34.068
Meest voorkomende bouwjaar
2006
Gemiddelde kilometerstand
127.330 km
Aangeboden auto’s

De zesde generatie van de Maserati Quattroporte is met een lengte van 5,26 meter een zeer lange en dus ruime auto. Naast zescilinder benzinemotoren is ook de V8 weer terug en er verschijnt zelfs een V6-diesel. Topversie is de 3,8 V8 Trofeo met 580 pk, de laatste V8 die het merk bouwt. Waar die V8 achterwielaangedreven is, tref je de V6 aan met vierwielaandrijving voor extra grip. Hoewel je de Quattroporte uiterst sportief kunt rijden, heeft de vierdeurs Italiaan ook een comfortabele kant. Het Skyhook-onderstel laat zich afstemmen naar de voorkeuren van de bestuurder.
Kenmerken van deze Maserati Quattroporte

De Maserati Quattroporte in de vijfde generatie maakt een groeispurt en is meer dan vijf meter lang. Pininfarina ontwerpt het koetswerk, waarbij Ferrari zich bemoeit met de 400 pk sterke 4,2-liter V8. In de vroege bouwjaren kom je de Quattroporte alleen tegen met een DuoSelect sequentiële transmissie, Na de facelift is er een zestrapsautomaat die onder meer gekoppeld wordt aan de 4,7-liter V8 in de Quattroporte S en de Quattroporte Sport GT S met 440 pk. Bijzonder is de transaxle-bouwwijze van het onderstel. Door de motor voorin en de versnellingsbak achterin, is de gewichtsverdeling van Quattroporte subliem.
Kenmerken van deze Maserati Quattroporte

De vierde generatie van de Maserati Quattroporte is ontwopen door Marcello Gandini, die ook de Shamal tekende. Ten opzichte van de voorganger is de vierde Quattroporte compact (40 centimeter korter). Diverse V6- en V8- biturbo-motoren zijn leverbaar, waaronder de 3,2-liter V8 met 32 kleppen uit de Shamal. Een zesversnellingsbak is standaard, maar er is ook keuze uit een automaat met vier verhoudingen. Net voor de eeuwwisseling krijgt de Quattroporte een flinke upgrade door nieuwe eigenaar Ferrari: voor een kwaliteitsslag worden honderden onderdelen opnieuw ontworpen. De ‘Evoluzione’ is het resultaat. Van de Evoluzione zijn er slechts 730 gebouwd.
Kenmerken van deze Maserati Quattroporte

De eerste generatie Quattroporte wordt door Pietro Frua getekend en is eerst voorzien van enkele en later dubbele koplampen. De V8 is er in drie varianten: als 4,2-, 4,7- en zeer zeldzame 4,9-liter. De tweede generatie is technisch gelijk aan de Citroën SM. De Quattroporte rijdt heerlijk, maar is met zijn 3,0 V6 wat minder sportief. Giugiaro tekent de derde generatie, compleet met V8 en achterwielaandrijving. Na de herstijling in 1987 heet de auto plots de Quattroporte Royale. Aan boord is een 20 pk sterkere 4,9-liter V8. Ook in het interieur krijgt een upgrade.
Kenmerken van deze Maserati Quattroporte

'Luxe afgewerkt interieur'
De Maserati Quattroporte is door de generaties heen in tal van motoriseringen verschenen, maar meestal heb je een V8 te pakken. Grootste krachtpatser van allemaal is de 580 pk sterke Trofeo binnen de zesde generatie. Ook voor vierwielaandrijving en een diesel moet je bij de zesde generatie zijn. Binnen die zesde generatie zijn de 'GranLusso' en 'GranSport' veelgeziene uitvoeringen. De eerste richt zich op luxe, de tweede meer op sportiviteit. Ronduit zeldzaam zijn een aantal Quattroporte-uitvoeringen uit de vorige eeuw. Van de 4,9-liter V8 van eind jaren zestig zijn er bijvoorbeeld maar twee gebouwd.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/maserati_quattroporte_faq_cfc39784f0.jpeg?width=1200&height=1200)
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 20 oktober 2025
Andere populaire Maserati modellen