De Maserati Quattroporte voor- en nadelen
- Voordelen
- Krachtige V8-motoren beschikbaar
- Optie voor vierwielaandrijving
- Sportief rijgedrag met comfortoptie
- Nadelen
- Hogere onderhoudskosten
- DuoSelect transmissie minder populair
- Beperkte bagageruimte voor luxelimo
Prestaties en rijcomfort
- V8 Trofeo met 580 pk
- Ook te vinden met vierwielaandrijving
- Uitstekend Skyhook-onderstel
Exterieur en carrosserievorm
- Vierdeurs limousine
- Strekt zich uit tot ruim vijf en een kwart meter
- Lange neus
Interieur
- Luxe afgewerkt interieur
- 530 liter aan bagageruimte
- Vierzitter
Betrouwbaarheid
- ‘Zit goed in elkaar’, aldus het Engelse AutoExpress
- Evoluzione-versie zorgde voor een kwaliteitsslag
- Onder andere Ferrari-motortechniek wordt gebruikt
Actueel aanbod van de Maserati Quattroporte op Gaspedaal.nl
Gemiddelde prijs
€ 33.477
Meest voorkomende bouwjaar
2007
Gemiddelde kilometerstand
116.705 km
Aangeboden auto’s
Maserati Quattroporte generatie 2013 - 2023

De zesde generatie van de Maserati Quattroporte is met een lengte van 5,26 meter een zeer lange en dus ruime auto. Naast zescilinder benzinemotoren is ook de V8 weer terug en er verschijnt zelfs een V6-diesel. Topversie is de 3,8 V8 Trofeo met 580 pk, de laatste V8 die het merk bouwt. Waar die V8 achterwielaangedreven is, tref je de V6 aan met vierwielaandrijving voor extra grip. Hoewel je de Quattroporte uiterst sportief kunt rijden, heeft de vierdeurs Italiaan ook een comfortabele kant. Het Skyhook-onderstel laat zich afstemmen naar de voorkeuren van de bestuurder.
Kenmerken van deze Maserati Quattroporte
- Extreem lange auto
- 3,8 V8 twin turbo Trofeo levert 580 pk
- Met achter- of vierwielaandrijving
- Instelbaar onderstel
- Luxe interieur
Maserati Quattroporte generatie 2003-2013

De Maserati Quattroporte in de vijfde generatie maakt een groeispurt en is meer dan vijf meter lang. Pininfarina ontwerpt het koetswerk, waarbij Ferrari zich bemoeit met de 400 pk sterke 4,2-liter V8. In de vroege bouwjaren kom je de Quattroporte alleen tegen met een DuoSelect sequentiële transmissie, Na de facelift is er een zestrapsautomaat die onder meer gekoppeld wordt aan de 4,7-liter V8 in de Quattroporte S en de Quattroporte Sport GT S met 440 pk. Bijzonder is de transaxle-bouwwijze van het onderstel. Door de motor voorin en de versnellingsbak achterin, is de gewichtsverdeling van Quattroporte subliem.
Kenmerken van deze Maserati Quattroporte
- Lang en luxe
- Getekend door Pininfarina
- 4,7-liter V8 met 440 pk
- Eerst met DuoSelect sequentiële transmissie, later met automaat
- Transaxle bouwwijze
Maserati Quattroporte generatie 1994-2001

De vierde generatie van de Maserati Quattroporte is ontwopen door Marcello Gandini, die ook de Shamal tekende. Ten opzichte van de voorganger is de vierde Quattroporte compact (40 centimeter korter). Diverse V6- en V8- biturbo-motoren zijn leverbaar, waaronder de 3,2-liter V8 met 32 kleppen uit de Shamal. Een zesversnellingsbak is standaard, maar er is ook keuze uit een automaat met vier verhoudingen. Net voor de eeuwwisseling krijgt de Quattroporte een flinke upgrade door nieuwe eigenaar Ferrari: voor een kwaliteitsslag worden honderden onderdelen opnieuw ontworpen. De ‘Evoluzione’ is het resultaat. Van de Evoluzione zijn er slechts 730 gebouwd.
Kenmerken van deze Maserati Quattroporte
- Flink korter dan zijn voorgangers
- Met V6 en V8 biturbo-motoren
- Standaard zesversnellingsbak
- Evoluzione als geupgrade versie
- 3,2-liter V8 met 32 kleppen
Maserati Quattroporte generatie 1964-1990

De eerste generatie Quattroporte wordt door Pietro Frua getekend en is eerst voorzien van enkele en later dubbele koplampen. De V8 is er in drie varianten: als 4,2-, 4,7- en zeer zeldzame 4,9-liter. De tweede generatie is technisch gelijk aan de Citroën SM. De Quattroporte rijdt heerlijk, maar is met zijn 3,0 V6 wat minder sportief. Giugiaro tekent de derde generatie, compleet met V8 en achterwielaandrijving. Na de herstijling in 1987 heet de auto plots de Quattroporte Royale. Aan boord is een 20 pk sterkere 4,9-liter V8. Ook in het interieur krijgt een upgrade.
Kenmerken van deze Maserati Quattroporte
- Eerste generatie krijgt in zijn tweede serie dubbele ronde koplampen
- Tweede generatie is onderhuids een (voorwielaangedreven) Citroën SM
- Derde generatie koppelt V8 met achterwielaandrijving
- Quattroporte Royale is nog iets krachtiger en luxer
- Meestal met V8-motoren

'Luxe afgewerkt interieur'
Interessante uitvoeringen van de Maserati Quattroporte
De Maserati Quattroporte is door de generaties heen in tal van motoriseringen verschenen, maar meestal heb je een V8 te pakken. Grootste krachtpatser van allemaal is de 580 pk sterke Trofeo binnen de zesde generatie. Ook voor vierwielaandrijving en een diesel moet je bij de zesde generatie zijn. Binnen die zesde generatie zijn de 'GranLusso' en 'GranSport' veelgeziene uitvoeringen. De eerste richt zich op luxe, de tweede meer op sportiviteit. Ronduit zeldzaam zijn een aantal Quattroporte-uitvoeringen uit de vorige eeuw. Van de 4,9-liter V8 van eind jaren zestig zijn er bijvoorbeeld maar twee gebouwd.

Veelgestelde vragen over de Maserati Quattroporte
Is de Maserati Quattroporte beschikbaar als hybride of elektrische auto?
Met welk type aandrijflijn is de Maserati Quattroporte geleverd?
Is een Maserati Quattroporte zuinig?
Is een Maserati Quattroporte betrouwbaar?
In welke carrosserievormen is de Maserati Quattroporte beschikbaar?
![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/maserati_quattroporte_faq_cfc39784f0.jpeg?width=1200&height=1200)

