Maserati GranTurismo

De Maserati GranTurismo combineert sportieve rijprestaties met luxe, elegantie en kracht, waaronder de 760 pk Folgore.

Maserati GranTurismo Trofeo
Jens Holierhoek4 minuten leestijd20 oktober 2025

De Maserati GranTurismo is – zijn naam verraadt het al – een sportieve reisauto. Maar je mag de vierzitter ook gewoon een oldschool sportwagen noemen, want de Italiaan vinkt alle vakjes af: snel, wild, diepe motorbrullen en heel veel rijplezier. De vormgeving doet de harten van menig autoliefhebber ook sneller kloppen. De topversie is echter muisstil (als je dat wilt) en vierwielaangedreven: de 760 pk sterke volledig elektrische Folgore. In 2,7 seconden snel je van nul naar honderd. Als dat geen sportwagen-vibes opwekt. Alternatieven voor de machtige Maserati GranTurismo zijn onder meer de Aston Martin DB9 en BMW M6

De Maserati GranTurismo voor- en nadelen

  • Voordelen
  • Zeer sportieve reis- en rijdersauto
  • Elektrische Folgore heeft 760 pk
  • Stijlvol en agressief design
  • Nadelen
  • Beperkte bagageruimte van 260 liter
  • Zware auto, behalve MC Stradale
  • Hogere onderhoudskosten vanwege luxe onderdelen

Prestaties en rijcomfort

  • Zeer sportieve reisauto
  • Met achter- of vierwielaandrijving
  • Elektrische Folgore levert 760 pk

Exterieur en carrosserievorm

  • Agressief-elegante lijnvoering
  • Kenmerkende lange motorkap
  • MC Stradale volgt lichtgewicht bouwwijze

Interieur

  • Vierzitter
  • 310 liter bagageruimte (in V6)
  • Zeer luxe afgewerkt interieur

Betrouwbaarheid

  • Betrouwbaar model
  • V8-motoren van Ferrari
  • Handgebouwd

Actueel aanbod van de Maserati GranTurismo op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

€ 67.894

Meest voorkomende bouwjaar

2011

Gemiddelde kilometerstand

74.714 km

Aangeboden auto’s

Vinden(36)

Afbeelding van logo

Maserati GranTurismo generatie 2007-2021

Afbeelding van Maserati GranTurismo generatie 2007-2021

De eerste Maserati GranTurismo, trouwens ook leverbaar als open GranCabrio, is 4,88 meter lang. De vierzitter is een zeer sportieve reisauto met een voorkeur voor bochtige (berg)wegen. Afhankelijk van de gekozen versie, staan de zintuigen van de GT altijd op scherp. Zo schakelt de automaat met dubbele koppeling razendsnel en stuurt de Italiaan messcherp. En de schokdempers stel je zelf in. In combinatie met de kenmerkende Maserati V8-brul is elke rit een belevenis. De MC Stradale is de ultieme rijdersauto vanwege zijn lagere gewicht en bijna perfecte gewichtsverdeling. Voor het nodige gebruiksgemak slokt de kofferbak 260 liter op.

Kenmerken van deze Maserati GranTurismo

  • Zeer sportieve reis- én rijdersauto
  • Messcherpe besturing
  • Instelbare schokdempers
  • MC Stradale is 120 kg lichter
  • Achterwielaandrijving

Interessante uitvoeringen van de Maserati GranTurismo

De Maserati GranTurismo van de eerste generatie is er als reguliere versie, als GranTurismo S en als MC Stradale. De ‘instapversie’ heeft een 4,2-liter V8 die goed is voor 405 pk. De GranTurismo S heeft een 4,7-liter V8 met 440 pk. Die ‘S’ wordt later vervangen door de 460 pk sterke ‘Sport’. Topversie is de MC Stradale. Die levert ook 460 pk (in vroege bouwjaren 450 pk), maar is 120 kilo lichter van gewicht. Binnen de tweede generatie vind je de GranTurismo als elektrische Folgore en voorzien van biturbo V6: de Modena en de 550 pk sterke Trofeo.

Maserati GranTurismo Folgore

Veelgestelde vragen over de Maserati GranTurismo

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • maserati.com
  • parkers.co.uk
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 20 oktober 2025