De Maserati Ghibli combineert sportiviteit en luxe met unieke stijlaccenten, perfect voor wie op wil vallen.

Genoemd naar een stormwind uit de woestijn is de Maserati Ghibli een sportief leven voorbestemd. Over een periode van pakweg zestig jaar verschenen er drie generaties, steeds met flinke tussenpozen. Na de eerste twee zeldzame generaties is de Ghibli tegenwoordig een moderne GT die het opneemt tegen onder meer de Audi A7, Mercedes-Benz CLS en BMW 6 Serie Gran Coupé. Waar de Duitse merken misschien wat sterieler zijn, mikt de Ghibli met zijn typische Maserati-sound recht op je hart, zeker als V8 Trofeo. Diverse special editions maken de Ghibli een auto waarmee je net even meer opvalt.
Gemiddelde prijs
€ 74.361
Meest voorkomende bouwjaar
2012
Gemiddelde kilometerstand
97.324 km
Aangeboden auto’s

De derde generatie van de Maserati Ghibli is het compacte broertje van de Quattroporte. Met zijn vier portieren en 500 liter aan bagageruimte is de Ghibli praktisch in het gebruik. De vierdeurs sedan is in de basis achterwielaangedreven, maar er bestaat ook een vierwielaangedreven variant. De 3,0-liter biturbo V6 levert in de vroege bouwjaren 330 pk en later 350 pk. Het vermogen van de Maserati Ghibli S maakt een vergelijkbare sprong: van 410 naar 430 pk. Er is ook een V8 Trofeo, een V6 diesel en een hybride. Laatstgenoemde haalt zijn power uit een viercilinder ondersteund door een 48V-systeem.
Kenmerken van deze Maserati Ghibli

De tweede generatie van de Maserati Ghibli behoort tot de Biturbo-reeks. Het platform is hetzelfde, maar de koets is ontworpen door Marcello Gandini. De onderhuidse techniek leent de Ghibli dan weer van de Shamal. In Italië is de Ghibli (vanwege lokale belastingregels) voorzien van een 310 pk sterke 2,0-liter biturbo V6-benzinemotor, maar buiten de landsgrenzen is er een 334 pk sterke 2,8-liter biturbo V6 aan boord. Naast een handbak is er ook een automaat. De Maserati Ghibli voorzien van een nieuw achterdifferentieel heet de Ghibli GT. Wederom is de Ghibli zeldzaam, want Maserati bouwde slechts 2.183 exemplaren.
Kenmerken van deze Maserati Ghibli

De eerste generatie van de Maserati Ghibli is getekend door de dan nog jonge Giorgetto Giugiaro. De meesterdesigner ontwerpt een 4,69 meter lange GT in 2+2-opstelling. Onder de lage motorkap huist een 4,7-liter V8 met 310 pk aan vermogen. Typisch designkenmerk zijn de openklappende koplampen. Van de eerste Ghibli verschijnt ook een Spyder, onder meer met hardtop. De krachtige Ghibli SS haalt 335 pk uit diens 4,9-liter V8 krachtbron. De eerste generatie Ghibli is een zeer zeldzaam model. De coupé wordt 1.149 keer gebouwd, de Spyder 125 keer en de Spyder SS slechts 25 maal.
Kenmerken van deze Maserati Ghibli

'Luxe afgewerkt interieur'
De Maserati Ghibli van de eerste en tweede generatie zijn echte collector’s items gezien hun beperkte oplage. De moderne Ghibli is niet zo zeldzaam, al heeft Maserati flink wat limited editions geïntroduceerd door de jaren heen. Zo werden een aantal vroege bouwjaren uitgevoerd als zeer luxe ‘Ermenegildo Zegna’, terwijl er ook een exclusieve Ghibli Ribelle verscheen. In hetzelfde rijtje valt de Royale-editie. De Ghibli GranLusso en GranSport geven de GT respectievelijk meer luxe en meer sportiviteit. De Maserati van recente bouwjaren is er bovendien als GT, Modena en Trofeo. De Trofeo is de topversie, voorzien van 580 pk sterke V8.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/maserati_ghibli_faq_2843456ac6.jpeg?width=1200&height=1200)
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 20 oktober 2025
Andere populaire Maserati modellen