Maserati Ghibli

De Maserati Ghibli combineert sportiviteit en luxe met unieke stijlaccenten, perfect voor wie op wil vallen.

Maserati Ghibli 3.0 V6 Bi-Turbo
Jens Holierhoek5 minuten leestijd20 oktober 2025

Genoemd naar een stormwind uit de woestijn is de Maserati Ghibli een sportief leven voorbestemd. Over een periode van pakweg zestig jaar verschenen er drie generaties, steeds met flinke tussenpozen. Na de eerste twee zeldzame generaties is de Ghibli tegenwoordig een moderne GT die het opneemt tegen onder meer de Audi A7, Mercedes-Benz CLS en BMW 6 Serie Gran Coupé. Waar de Duitse merken misschien wat sterieler zijn, mikt de Ghibli met zijn typische Maserati-sound recht op je hart, zeker als V8 Trofeo. Diverse special editions maken de Ghibli een auto waarmee je net even meer opvalt.

De Maserati Ghibli voor- en nadelen

  • Voordelen
  • Unieke Maserati-sound en opwindende rijervaring
  • Luxe interieur met ruime bagageruimte
  • Optie voor achter- of vierwielaandrijving
  • Nadelen
  • Lekkage stuurbekrachtiging komt soms voor
  • Weinig moderne rijhulpsystemen beschikbaar
  • Brandstofverbruik kan hoog zijn

Prestaties en rijcomfort

  • V8 Trofeo als moderne topversie
  • Met achter- of vierwielaandrijving
  • Ook als mild hybride met 2,0-liter viercilinder

Exterieur en carrosserievorm

  • Volbloed GT
  • Eerste generatie ook als Spyder
  • Veel limited editions

Interieur

  • Luxe afgewerkt interieur
  • Fijne kuipstoelen
  • 500 liter aan bagageruimte

Betrouwbaarheid

  • Volgens het Britse AutoExpress is de Ghibli meestal betrouwbaar
  • Lekkage van de stuurbekrachtiging komt soms voor
  • Onder meer Ferrari- en Chrysler-motortechniek wordt gebruikt

Actueel aanbod van de Maserati Ghibli op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

€ 74.361

Meest voorkomende bouwjaar

2012

Gemiddelde kilometerstand

97.324 km

Aangeboden auto’s

Vinden(51)

Afbeelding van logo

Maserati Ghibli generatie 2013-2023

Afbeelding van Maserati Ghibli generatie 2013-2023

De derde generatie van de Maserati Ghibli is het compacte broertje van de Quattroporte. Met zijn vier portieren en 500 liter aan bagageruimte is de Ghibli praktisch in het gebruik. De vierdeurs sedan is in de basis achterwielaangedreven, maar er bestaat ook een vierwielaangedreven variant. De 3,0-liter biturbo V6 levert in de vroege bouwjaren 330 pk en later 350 pk. Het vermogen van de Maserati Ghibli S maakt een vergelijkbare sprong: van 410 naar 430 pk. Er is ook een V8 Trofeo, een V6 diesel en een hybride. Laatstgenoemde haalt zijn power uit een viercilinder ondersteund door een 48V-systeem.

Kenmerken van deze Maserati Ghibli

  • Vierdeurs sedan met flink wat bagageruimte
  • Met achter- of vierwielaandrijving
  • Onder meer als mild hybride
  • Topversie is Trofeo met V8-krachtbron
  • Soepele achttraps automaat
Afbeelding van logo

Maserati Ghibli generatie 1992-1998

Afbeelding van Maserati Ghibli generatie 1992-1998

De tweede generatie van de Maserati Ghibli behoort tot de Biturbo-reeks. Het platform is hetzelfde, maar de koets is ontworpen door Marcello Gandini. De onderhuidse techniek leent de Ghibli dan weer van de Shamal. In Italië is de Ghibli (vanwege lokale belastingregels) voorzien van een 310 pk sterke 2,0-liter biturbo V6-benzinemotor, maar buiten de landsgrenzen is er een 334 pk sterke 2,8-liter biturbo V6 aan boord. Naast een handbak is er ook een automaat. De Maserati Ghibli voorzien van een nieuw achterdifferentieel heet de Ghibli GT. Wederom is de Ghibli zeldzaam, want Maserati bouwde slechts 2.183 exemplaren.

Kenmerken van deze Maserati Ghibli

  • 2,8-liter biturbo V6
  • Biturbo als basis
  • Veel techniek aan boord van de Shamal
  • Bijna geen rijhulpsystemen aan boord - Zeer wendbaar
Afbeelding van logo

Maserati Ghibli generatie 1967-1972

Afbeelding van Maserati Ghibli generatie 1967-1972

De eerste generatie van de Maserati Ghibli is getekend door de dan nog jonge Giorgetto Giugiaro. De meesterdesigner ontwerpt een 4,69 meter lange GT in 2+2-opstelling. Onder de lage motorkap huist een 4,7-liter V8 met 310 pk aan vermogen. Typisch designkenmerk zijn de openklappende koplampen. Van de eerste Ghibli verschijnt ook een Spyder, onder meer met hardtop. De krachtige Ghibli SS haalt 335 pk uit diens 4,9-liter V8 krachtbron. De eerste generatie Ghibli is een zeer zeldzaam model. De coupé wordt 1.149 keer gebouwd, de Spyder 125 keer en de Spyder SS slechts 25 maal.

Kenmerken van deze Maserati Ghibli

  • 2+2-zitter
  • Lage motorkap met uitklapbare koplampen
  • Als coupé en als Spyder
  • Ghibli SS is voorzien van 335 pk sterke 4,9-liter V8
  • Zeer zeldzaam model

Interessante uitvoeringen van de Maserati Ghibli

De Maserati Ghibli van de eerste en tweede generatie zijn echte collector’s items gezien hun beperkte oplage. De moderne Ghibli is niet zo zeldzaam, al heeft Maserati flink wat limited editions geïntroduceerd door de jaren heen. Zo werden een aantal vroege bouwjaren uitgevoerd als zeer luxe ‘Ermenegildo Zegna’, terwijl er ook een exclusieve Ghibli Ribelle verscheen. In hetzelfde rijtje valt de Royale-editie. De Ghibli GranLusso en GranSport geven de GT respectievelijk meer luxe en meer sportiviteit. De Maserati van recente bouwjaren is er bovendien als GT, Modena en Trofeo. De Trofeo is de topversie, voorzien van 580 pk sterke V8.

Maserati Ghibli 2.0 Hybrid

Veelgestelde vragen over de Maserati Ghibli

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • maserati.com
  • parkers.co.uk
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 20 oktober 2025