Met zijn geavanceerde steer-by-wire en slimme klimaatoplossingen is de Lexus RZ de toekomst van elektrisch autorijden.

Hoewel de elektrische Lexus RZ het broertje is van de Toyota bZ4X is de Lexus 11 centimeter langer, krachtiger en luxer. De eerste volledige auto van Lexus in de geschiedenis is buitengewoon geavanceerd. Zo stuur je niet mechanisch maar via bedrading en heeft het Japanse allerlei slimme oplossingen bedacht om het klimaat in het interieur efficiënt te koelen en verwarmen. De Lexus RZ kun je zowel behoorlijk sportief rijden als heel comfortabel. Via flippers aan het stuur bepaal je hoeveel remenergie de auto terugwint. Alternatieven voor de Lexus RZ zijn onder meer de BMW iX3 en Ford Mustang Mach-e.
Gemiddelde prijs
€ 53.750
Meest voorkomende bouwjaar
2024
Gemiddelde kilometerstand
11.682 km
Aangeboden auto’s

De Lexus RZ is een 4,81 meter lange crossover met flink wat bijzondere techniek aan boord. Zo is de besturing niet mechanisch maar bedraad. Het voordeel van deze steer-by-wire technologie is dat de RZ zeer makkelijk stuurt, zelfs bij minimale bewegingen. Je kunt bovendien kiezen voor een futuristisch yoke-stuur. Andere high-tech features zijn het 14-inch infotainmentscherm, een nieuw soort verwarming (‘Radiant Heating’) en een glazen panoramadak voorzien van een infraroodwerende coating. Het ruime interieur van de soepel rijdende Lexus RZ is zeer luxe afgewerkt. Uitzonderlijk is dat je tot 10 jaar garantie op de RZ hebt.
Kenmerken van deze Lexus RZ

'14-inch infotainmentscherm'
De Lexus RZ is er als 300e en 450e. De 300e beschikt over één elektromotor, is voorwielaangedreven en levert een vermogen van 204 pk. De elektrische actieradius loopt op tot 480 kilometer. De Lexus RZ 450e heeft twee elektromotoren aan boord, is vierwielaangedreven en heeft 313 pk. Het rijbereik komt uit op 440 kilometer. De Lexus RZ is in elke trim luxe uitgevoerd, maar in de topversie ontbreekt het je echt aan niets. De President Line biedt onder meer Ultra Suede-bekleding, geavanceerde led-koplampen, stoelverwarming achter, een hoogwaardig audiosysteem, sfeerverlichting en een high-tech parkeerhulp. Een futuristisch yoke-stuur is optioneel.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/lexus_rz_faq_81b9d9e933.jpeg?width=1200&height=1200)
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 oktober 2025