De Lexus LS biedt compromisloos comfort en ruimte samen met een oerdegelijke techniek.

Lexus, het luxemerk van Toyota, heeft eind jaren tachtig een plan: met haar LS wil het de strijd aangaan met Duitse Drie. Net als de Audi A8, Mercedes-Benz S-Klasse en BMW 7 Serie biedt de Lexus LS zeer veel comfort en ruimte, maar dan gekoppeld aan oerdegelijke techniek en bouwkwaliteit. Een LS, die krijg je niet stuk. Waar de LS in zijn vroege bouwjaren wel erg knipoogt naar het ontwerp van Mercedes-Benz krijgen latere generaties – met dank aan de opvallende ‘spindle grille’ duidelijker een eigen design. Ook vertrouwt Lexus op haar geavanceerde hybridetechniek.
Gemiddelde prijs
€ 59.686
Meest voorkomende bouwjaar
2017
Gemiddelde kilometerstand
125.245 km
Aangeboden auto’s

De Lexus LS is er net als zijn voorganger met benzinemotor of als hybride. Groot verschil is dat er voortaan een V6-krachtbron aan boord is. De ruime Lexus is meestal vierwielaangedreven, maar ook alleen achterwielaandrijving komt voor. Zowel in 2020 als 2022 volgen facelifts. De 2022-update is het grootst en geeft de Lexus LS voortaan het geavanceerde infotainmentsysteem van Lexus mee. De LS is dan overigens nog alleen als hybride 500h verkrijgbaar. Naast zeer comfortabel geveerd (luchtvering is wederom standaard) is de LS fluisterstil. Uniek is de fabrieksgarantie is van maximaal 10 jaar of 200.000 kilometer.
Kenmerken van deze Lexus LS

Waar in de eerste generaties van de Lexus LS maar weinig te kiezen was, verandert dat in de vierde generatie. De Lexus LS is er namelijk voor het eerst in twee verschillende motoriseringen: als LS460 en als hybride aangedreven LS600h. Die LS600h is er met standaard en verlengde wielbasis. De achtcilinder LS460 kom je tegen met achter- of vierwielaandrijving. Als een van de eerste modellen beschikt de LS over een achttraps automaat. In 2010 volgt een facelift en krijgt de Japanse luxesedan extra chroom aan de voorzijde. Dankzij de aanwezigheid van luchtvering filtert de LS alle oneffenheden weg.
Kenmerken van deze Lexus LS

De Lexus LS van de eerste generatie is verkrijgbaar met een 245 pk sterke 4,0-liter V8. Deze Lexus LS400 krijgt in 1992 verbeterde rijeigenschappen mee als het gevolg van een aangepast onderstel. De tweede generatie die in 1994 verschijnt, lijkt op zijn voorganger, maar heeft een vergrote wielbasis en meer interieurruimte. De 4,0-liter V8 is ditmaal 265 pk sterk. Met de 1997-facelift krijgt de V8 290 pk en is die motor gekoppeld aan een vijftraps automaat. De derde generatie LS verschijnt in 2000 en is er als LS430 voorzien van een 4,3-liter V8.
Kenmerken van deze Lexus LS

'Audiosysteem met 23 luidsprekers'
De Lexus LS is in zijn vroege generaties altijd een achterwielaangedreven V8. Nieuwere bouwjaren kom je veelvuldig tegen met vierwielaandrijving. Voor de passagiers op de achterbank is er ook de speciale ‘L’ met verlengde wielbasis. De bekende hybride aandrijflijn van het Japanse merk doet in de vierde generatie zijn intrede. Als President of President Line is de LS het meest luxe uitgevoerd. Het interieur is dan met de hand vervaardigd en je zit in massagestoelen. Zoek je echter een sportieve uitdossing, ga dan voor de Sport Line. Modellen uit 2015 zijn soms uitgerust als speciale 25th edition.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/lexus_ls_faq_b370ad9362.jpeg?width=1200&height=1200)
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 oktober 2025