Ontdek het comfort van de Lexus ES, waar achterpassagiers hun eigen comfortfuncties kunnen bedienen.

De Lexus ES is in Nederland pas aan zijn eerste generatie bezig, toch is de sedan allesbehalve een nieuwkomer. In buitenlandse markten zijn aan het huidige model zes generaties voorafgegaan. Vanwege SUV-hype zie je de traditionele sedan niet veel rijden. Zonde, want de zeer betrouwbare Japanner is het toppunt van luxe en comfort. En de onderhuidse hybride-techniek is ongeëvenaard. Ook leuk: de (optionele) digitale buitenspiegels. Alternatieven voor de Lexus ES zijn onder meer de sedans van de Duitse Drie: de BMW 5-serie, Audi A6 en Mercedes-Benz E-klasse.
Gemiddelde prijs
€ 46.098
Meest voorkomende bouwjaar
2022
Gemiddelde kilometerstand
53.298 km
Aangeboden auto’s

De Lexus ES is een 4,97 meter lange sedan. De bagageruimte van 454 liter voldoet, maar de meeste binnenruimte gaat op aan plek voor de benen van de achterpassagiers. Zij zitten er sowieso als een koning bij, want de leuning laat zich elektrisch verstellen, terwijl ze ook zelf het klimaat kunnen beheersen. In het interieur dringen bovendien maar weinig rijgeluiden binnen. Het onderstel van de Lexus ES is gericht op het bieden van comfort. Zeker bij lage snelheden is het veercomfort subliem. De ES stuurt scherp en heeft als full hybrid ook een volledig elektrische modus.
Kenmerken van deze Lexus ES
- Heel veel beenruimte - Mooi afgewerkt en hoogwaardig interieur - Voorwielaangedreven - Altijd hybride aangedreven - Comfortabel weggedrag
'Stil interieur'
De Lexus ES is er alleen als 300h. Die stekkerloze hybride aandrijflijn biedt een vermogen van 218 pk. Ook is de ES altijd voorwielaangedreven. Er zijn wel diverse uitvoeringen die ieder de Lexus ES zijn eigen karakter geven. De F Sport richt zich bijvoorbeeld op sportiviteit, terwijl de President Line voorziet in ultieme luxe. De standaarduitrusting van de Lexus ES is echter al heel volledig. Zo heb je altijd tien airbags aan boord. Op de optielijst staan digitale zijspiegels: goed voor de aerodynamica en extra goed zicht naar achteren. Met de 2021-facelift kreeg de ES een nieuwe neus.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/lexus_es_faq_df55af0adb.jpeg?width=1200&height=1200)
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 16 oktober 2025