Land Rover Range Rover Velar

De Range Rover Velar heeft een elegante mix van sportiviteit en comfort met een indrukwekkend gestroomlijnd design.

Land Rover Range Rover Velar P400e Auric Edition
Jens Holierhoek4 minuten leestijd20 oktober 2025

De Land Rover Range Rover Velar vult het gat tussen de Range Rover Evoque en de Range Rover Sport. Hoewel de Velar dus een ‘middenmaatje’ is, is het in de SUV met een lengte van 4,80 meter geenszins behelpen. Alleen de bagageruimte is met 568 liter al gigantisch te noemen. Ondertussen is de flinke Velar wel een relatief lichtgewicht, gezien het aluminium platform waar de auto op gebouwd is. Ook is de Range Rover – die zowel sportief als comfortabel is - behoorlijk gestroomlijnd. Alternatieven voor de Velar zijn onder meer de Mercedes-Benz GLC, Volvo XC60 en de Porsche Macan.

De Land Rover Range Rover Velar voor- en nadelen

  • Voordelen
  • Ruime bagageruimte van 568 liter
  • Lichtgewicht dankzij aluminium platform
  • Sportief en comfortabel rijgedrag
  • Nadelen
  • Relatief grote buitenmaten voor sommige parkeersituaties
  • Concurrentie van sterke alternatieven zoals de GLC
  • Sommige modellen zijn zwaarder op brandstof

Prestaties en rijcomfort

  • In de basisversie mag al 2.400 kg aan de trekhaak
  • Terrain Response-systeem weet raad met elke ondergrond
  • Topversie is de 5.0 Supercharged V8 met liefst 575 pk aan vermogen

Exterieur en carrosserievorm

  • De Velar staat op een lichtgewicht aluminium platform
  • Aerodynamisch ontwerp voor lagere luchtweerstand
  • Te vinden met tot 22-inch wielen

Interieur

  • Fraai 11,4-inch digitaal bedieningsscherm dat lijkt te zweven
  • 568 tot 1.811 liter aan bagageruimte
  • Stil interieur, mede dankzij actieve ruisonderdrukking

Betrouwbaarheid

  • De Velar scoort 77/100 op het gebied van betrouwbaarheid volgens JD Power (2023)
  • 5 jaar of 150.000 km garantie als blijk van vertrouwen in betrouwbare techniek
  • Enkele euvels bekend, zo komen er problemen met de elektronica voor

Actueel aanbod van de Land Rover Range Rover Velar op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

€ 55.335

Meest voorkomende bouwjaar

2020

Gemiddelde kilometerstand

76.167 km

Aangeboden auto’s

Vinden(316)

Afbeelding van logo

Land Rover Range Rover Velar generatie 2017+

Afbeelding van Land Rover Range Rover Velar generatie 2017+

De Land Rover Range Rover Velar is een SUV die zich in uitrusting en rijdynamiek richt op comfort. De luchtvering maakt van maanlandschappen biljartlakens, terwijl elk spoortje van hinderlijk buitengeluid wordt weggefilterd dankzij Active Road Noise Cancellation. De Velar ligt als een blok op de weg en is dankzij de aanwezigheid van vooral zescilindermotoren zeer sportief. Hoewel je de Velar vooral ziet op het asfalt, staat het model ook z’n mannetje offroad. Het Terrain Response-systeem biedt onder meer configuraties voor het soepel rijden in sneeuw en zand. De Velar weet bovendien raad met een aanhanger van 2.400 kg.

Kenmerken van deze Land Rover Range Rover Velar

  • Krachtige benzine- en dieselmotoren, ook leverbaar als plug-in hybride
  • Luchtvering filtert oneffenheden in de weg feilloos weg
  • Diverse offroad-settings maken de Velar een allrounder
  • Veel veiligheid- en comfortverhogende systemen aan boord
  • Ruim voor zowel passagiers als bagage

Interessante uitvoeringen van de Land Rover Range Rover Velar

De eerste generatie van de Land Rover Range Rover Velar ondergaat in zowel 2020 als 2023 een facelift. Het uiterlijk en innerlijk veranderen dan steeds wat, maar het Britse merk is ook flink in de weer met het schrappen en aanvullen van aandrijflijnen. Topuitvoering is onmiskenbaar de Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition voorzien van 5.0 Supercharged V8. Wie voor krachtig én zuinig gaat, zet de P400e op zijn shortlist. Die plug-inhybride rijdt op een vol accupakket 53 kilometer volledig elektrisch en na de 2023-facelift zelfs 64 kilometer met dank aan een grotere accu.

Land Rover Range Rover Velar P400e

Veelgestelde vragen over de Land Rover Range Rover Velar

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • landrover.nl
  • parkers.co.uk
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 20 oktober 2025