De Range Rover Velar heeft een elegante mix van sportiviteit en comfort met een indrukwekkend gestroomlijnd design.

De Land Rover Range Rover Velar vult het gat tussen de Range Rover Evoque en de Range Rover Sport. Hoewel de Velar dus een ‘middenmaatje’ is, is het in de SUV met een lengte van 4,80 meter geenszins behelpen. Alleen de bagageruimte is met 568 liter al gigantisch te noemen. Ondertussen is de flinke Velar wel een relatief lichtgewicht, gezien het aluminium platform waar de auto op gebouwd is. Ook is de Range Rover – die zowel sportief als comfortabel is - behoorlijk gestroomlijnd. Alternatieven voor de Velar zijn onder meer de Mercedes-Benz GLC, Volvo XC60 en de Porsche Macan.
Gemiddelde prijs
€ 55.335
Meest voorkomende bouwjaar
2020
Gemiddelde kilometerstand
76.167 km
Aangeboden auto’s

De Land Rover Range Rover Velar is een SUV die zich in uitrusting en rijdynamiek richt op comfort. De luchtvering maakt van maanlandschappen biljartlakens, terwijl elk spoortje van hinderlijk buitengeluid wordt weggefilterd dankzij Active Road Noise Cancellation. De Velar ligt als een blok op de weg en is dankzij de aanwezigheid van vooral zescilindermotoren zeer sportief. Hoewel je de Velar vooral ziet op het asfalt, staat het model ook z’n mannetje offroad. Het Terrain Response-systeem biedt onder meer configuraties voor het soepel rijden in sneeuw en zand. De Velar weet bovendien raad met een aanhanger van 2.400 kg.
Kenmerken van deze Land Rover Range Rover Velar

'Stil interieur, mede dankzij actieve ruisonderdrukking'
De eerste generatie van de Land Rover Range Rover Velar ondergaat in zowel 2020 als 2023 een facelift. Het uiterlijk en innerlijk veranderen dan steeds wat, maar het Britse merk is ook flink in de weer met het schrappen en aanvullen van aandrijflijnen. Topuitvoering is onmiskenbaar de Range Rover Velar SVAutobiography Dynamic Edition voorzien van 5.0 Supercharged V8. Wie voor krachtig én zuinig gaat, zet de P400e op zijn shortlist. Die plug-inhybride rijdt op een vol accupakket 53 kilometer volledig elektrisch en na de 2023-facelift zelfs 64 kilometer met dank aan een grotere accu.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/land_rover_range_rover_velar_faq_1fb90475f8.jpeg?width=1200&height=1200)
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 20 oktober 2025