Land Rover Discovery

De Land Rover Discovery verenigt luxe en comfort met ongeëvenaarde offroad-capaciteiten dankzij zijn slimme rijmodi.

Land Rover Discovery P360 Dynamic S
Jens Holierhoek6 minuten leestijd20 oktober 2025

Waar de Land Rover Defender zich graag offroad uitslooft en de Range Rover zich vooral het luxepaardje toont, zit de Discovery daar precies tussenin. De SUV is luxe en comfortabel, maar kan offroad nog altijd wat.Het ladderchassis van weleer is in de vijfde generatie verdwenen, maar de beschikbare rijmodi maken dit een auto die niet snel van de leg raakt als de omstandigheden wat uitdagender worden. Alternatieven voor de zeer degelijke Land Rover Discovery zijn onder meer de Audi Q7 en BMW X5, maar ook de Toyota Land Cruiser kan de degens kruisen.

De Land Rover Discovery voor- en nadelen

  • Voordelen
  • Luxe en comfortabel naast offroad mogelijkheden
  • Bagageruimte van 986 liter in vijfde generatie
  • Elektronisch gestuurde luchtvering voor optimale rijhoogte
  • Nadelen
  • Tweede generatie minder manoeuvreerbaar door achter-overhang
  • Geen gepantserde versie in Nederland beschikbaar
  • Ladderchassis verdwenen in vijfde generatie

Prestaties en rijcomfort

  • Tot aan 2021 beschikt de Land Rover over een sperdifferentieel
  • Tot 3.500 kg mag aan de trekhaak
  • Terrain Response-systeem weet raad met elke ondergrond

Exterieur en carrosserievorm

  • Krachtig en sportief ontwerp
  • Elektronisch gestuurde luchtvering past rijhoogte aan
  • Uitklapbare treeplanken voor meer instapcomfort

Interieur

  • Veelvuldig te vinden als zevenzitter
  • Vijfde generatie heeft 986 liter aan bagageruimte
  • Een lengte van 4,95 meter vertaalt zich in veel binnenruimte

Betrouwbaarheid

  • De Wegenwacht komt bij de derde generatie alleen kleinere euvels tegen
  • 5 jaar of 150.000 km garantie als blijk van vertrouwen in betrouwbare techniek
  • Met zijn offroad-dna kan de Discovery tegen een stootje

Actueel aanbod van de Land Rover Discovery op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

€ 25.353

Meest voorkomende bouwjaar

2013

Gemiddelde kilometerstand

200.500 km

Aangeboden auto’s

Vinden(186)

Afbeelding van logo

Land Rover Discovery generatie 2016+

Afbeelding van Land Rover Discovery generatie 2016+

De vijfde generatie van de Land Rover Discovery deelt zijn platform met de Range Rover en de Range Rover Sport. Land Rover stapt af van de wat meer hoekige carrosserie en introduceert rondere vormen. Het ladderchassis wordt ingeruild voor een zelfdragende carrosserie, waarmee de Discovery flink wat gewicht verliest. Een nieuwe generatie van de Terrain Response-technologie maakt de Discovery nog beter toegerust voor uitdagende ondergronden. De standaard zeven zitplaatsen zijn simpel te configureren via het digitale touchscreen. Uitklapbare treeplanken zorgen voor een makkelijke toegang tot het imperiaal. Bovendien versimpelen ze de instap.

Kenmerken van deze Land Rover Discovery

  • Zelfdragende carrosserie zorgt voor lager gewicht
  • Simpele configuratie van zeven zitplaatsen
  • Trekgewicht tot 3.500 kg
  • Elektrisch gestuurde luchtvering
  • Veel extra bergruimte aan boord
Afbeelding van logo

Land Rover Discovery generatie 2009-2016

Afbeelding van Land Rover Discovery generatie 2009-2016

De vierde generatie van de Land Rover Discovery wordt ook wel gezien als een facelift van de derde generatie. De Discovery neemt behoorlijk wat uiterlijke kenmerken over van de Range Rover. De bekende 2,7-liter V6 diesel blijft, maar de 5,0-liter V8 is de sterkste benzinemotor. Later wordt die vervangen door een supercharged V6 met 340 pk. Er is zelfs een gepantserde Land Rover Discovery te bestellen, alleen niet in Nederland. Met de facelift van 2013 wordt een achttraps automaat een populaire transmissie. De facelift is ook het startsein voor nieuwe dieselversies, voorzien van 3,0-liter V6 krachtbron.

Kenmerken van deze Land Rover Discovery

  • 5,0-liter V8 als sterkste benzinemotor
  • Na facelift alleen nog V6-krachtbronnen
  • Achttraps automaat is veelvuldig te vinden op de Discovery
  • Surround Camera System voor zicht rondom de auto
  • Trailer Stability Assist zorgt voor een koersvaste aanhanger
Afbeelding van logo

Land Rover Discovery generatie 2004-2009

Afbeelding van Land Rover Discovery generatie 2004-2009

De derde generatie van de Land Rover Discovery is er weer in zevenzitsconfiguratie, maar ditmaal kunnen achterpassagiers instappen via de achterdeur in plaats van via de achterklep. De komst van het Terrain Response System zorgt ervoor dat de bestuurder de rij-instellingen van de Discovery aanpast aan de ondergrond: van sneeuw tot modder. De Discovery is iets langer en breder dan zijn voorganger, met meer binnenruimte tot gevolg. Het interieur maakt een moderniseringsslag en er zijn twee motoriseringen beschikbaar: een 2,7-liter V6 diesel en een 4,4-liter V8. Een aanhanger van maximaal 3.500 kg mag aan de trekhaak.

Kenmerken van deze Land Rover Discovery

  • Ruimer dan zijn voorganger
  • Derde zitrij te betreden via achterdeur
  • Terrain Response System voorziet in diverse offroad-rijmodi
  • Tot 3.500 kg aan trekgewicht
  • Modern interieur
Afbeelding van logo

Meer Land-rover Discovery generaties

Interessante uitvoeringen van de Land Rover Discovery

De Land Rover Discovery kom je door de generaties heen vooral tegen met zescilinder dieselkrachtbronnen en achtcilinder benzinemotoren. Voor wie genoegen neemt met een kleinere motor is er tussen 2017 en 2020 ook een 2,0-liter viercilinder benzinemotor met 300 pk te vinden. Ga je vooral voor luxe, dan is Discovery Metropolitan Edition een aanrader. Die topuitrusting voorziet onder meer in 22-inch wielen, zwarte remklauwen, een glazen panoramadak en een Head-Up Display. Een andere speciale uitvoering, maar dan uit 2014, is de XXV Special Edition, ter ere van de 25e verjaardag van de Discovery.

Land Rover Discovery P360 Metropolitan Edition

Veelgestelde vragen over de Land Rover Discovery

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • jdpower.com
  • landrover.nl
  • parkers.co.uk
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 20 oktober 2025