De Land Rover Defender is een iconische offroader die laat zien dat luxe en robuustheid perfect samen kunnen gaan.

De Land Rover Defender is in zijn beginjaren – vanaf 1948 – nog naamloos. Met zijn vierwielaandrijving is die oervader van de Defender geschikt voor klussen op en rond de boerderij. Via ‘Series I’, ‘Series II’ en ‘Series III’ krijgt de Defender pas in 1990 de naam waaronder we de iconische offroader nog altijd kennen. Al is die nieuwste generatie met al zijn luxe ook een genot om te rijden op asfaltwegen. De Defender 130 biedt met zijn 5,10 meter bovendien plek aan acht personen. Alternatieven voor de Defender zijn onder meer de Jeep Wrangler, Mercedes-Benz G-Klasse en Toyota Land Cruiser.
Gemiddelde prijs
€ 87.256
Meest voorkomende bouwjaar
2018
Gemiddelde kilometerstand
68.033 km
Aangeboden auto’s

De Land Rover Defender van de nieuwste generatie heeft een lichtgewicht aluminium monocoque als basis, dat drie keer zo stijf is als een regulier ladderchassis. Dat de Defender weer oersterk is, blijkt uit het trekgewicht van 3.500 kilo. Actieve hydraulische dempers zorgen dat de bodemvrijheid van 291 mm er nog wat centimeters bij krijgt. Vierwielaandrijving, een tussenbak en centraal differentieel zijn standaard, net als een aanrijhoek van 38 graden en een nog iets grotere afrijhoek. Voor het eerst is de Defender er ook als plug-in hybride. Hoewel zeer terreinwaardig, is de Defender luxer en comfortabeler dan ooit.
Kenmerken van deze Land Rover Defender

De Land Rover Defender die in 2007 verschijnt ruilt de Td5-dieselkrachtbron in voor een viercilinder TDCI met eveneens 122 pk, maar met een hoger koppel. Je kunt dan ook kiezen voor een zestraps handbak, terwijl het interieur een moderniseringsslag maakt in de vorm van een compleet nieuw dashboard en veiligere stoelen. Uiterlijk zijn er ook wijzigingen. De luchtinlaten onder de voorruit ontbreken voortaan, terwijl de motorkap boller van vorm is. Rijden doet de Defender nog als vanouds: offroad is hij in zijn element, op de snelweg merk je dat je met een avonturier pur sang op pad bent.
Kenmerken van deze Land Rover Defender

De eerste Defender die officieel ook zo heet verschijnt in 1990 en wel als 90, 110 en 130, als verwijzingen naar de lengte van hun wielbasis in inches. De Defender kom je bovendien tegen in tal van carrosserievarianten: als pick-up met laadbak, maar ook als dichte ‘stationwagon’ en als hardtop met vast dak en stalen zijkant. De ruimste Defender-versie biedt plaats aan liefst negen inzittenden. Onder meer de 2,5-liter turbo- diesel 200Tdi en de 300Tdi geven de Defender flink wat dieselkracht. In 1998 is er de vijfcilinder Td5 met 122 pk. Die krachtbron gaat flink wat jaren mee.
Kenmerken van deze Land Rover Defender

De Land Rover Defender gaat terug tot 1948. De 'Series I', heeft een 80 inch-wielbasis en een 51 pk sterke 1,6-liter benzinemotor. De koplampen die in 1950 hun intrede doen zijn gezichtsbepalend tot 1969. In 1954 verschijnt er een versie met lange wielbasis. Via de Series II in 1958, is het in 1970 de beurt aan de Series lll, herkenbaar aan zijn plastic grille en slankere deurscharnieren. In 1979 is de 109-inch leverbaar met 3,5-liter V8, gekoppeld aan vierwielaandrijving en een centraal diff-lock. In 1983 verschijnt er binnen de Series III de 110 als vervanger van de 109-inch.
Kenmerken van deze Land Rover Defender

'New Defender heeft prettig zittende stoelen'
De Land Rover Defender is er goed beschouwd in twee varianten: de Spartaanse oer-offroader die tussen 1948 en 2016 dienst deed en de ‘New Defender’ die in 2019 verscheen. Die nieuwe is nog altijd een volbloed terreinauto, maar dan veel luxer. Kijk bijvoorbeeld maar eens waar de speciale 75 Edition over beschikt: Configurable Terrain Response, een 11,4-inch touchscreen, airco en tal van andere comfortzaken. De Defender is er met drie soorten wielbasis: 90, 110 en 130. De grootste 130 biedt plek aan liefst 8 inzittenden die zitten op heuse Captain Chairs. Naast een PHEV is er ook een V8.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/land_rover_defender_faq_d1ed655157.jpeg?width=1200&height=1200)
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 20 oktober 2025