De Daihatsu Terios biedt vierwielaandrijving in een compact formaat, perfect voor stad en modderpad.

De Daihatsu Terios is een bijzondere auto. Puur op basis van zijn buitenmaten, zou je het een stadsauto kunnen noemen. Uitgaande van zijn looks zeg je: SUV. Het Japanse merk koppelt die twee eigenschappen handig door de Terios te voorzien van vierwielaandrijving. Het resultaat is een mini-offroader die zich net zo thuis voelt in nauwe straatjes als op een uitdagend modderpad. De hoge opbouw biedt ook zijn voordelen: de Terios is lekker ruim van binnen en de hoge instap biedt een makkelijke entree. Alternatieven voor de Daihatsu Terios zijn onder meer de Suzuki Jimny en de Fiat Panda 4x4.
Gemiddelde prijs
€ 5.615
Meest voorkomende bouwjaar
2006
Gemiddelde kilometerstand
159.297 km
Aangeboden auto’s

De tweede generatie Daihatsu Terios is liefst 23 centimeter langer dan zijn voorganger. De compacte SUV is ook hoger en een stuk breder. Ofwel: je hebt flink meer binnenruimte tot je beschikking. Naast de bekende vierwielaandrijving, kom je de allround Terios ook tegen met achterwielaandrijving. Dankzij de bodemvrijheid van 20 centimeter en flinke in- en uitloophoeken schuwt de Terios offroad-terrein niet. De vierwielaangedreven versies hebben bovendien een tussendifferentieel je kunt blokkeren. In de stad is de draaicirkel van 9,8 meter een uitkomst. Wederom is er één motorisering beschikbaar, ditmaal is het een 1,5-liter viercilinder met 105 pk.
Kenmerken van deze Daihatsu Terios

De eerste generatie Daihatsu Terios is met 3,84 meter compact te noemen. Dat is prettig in de stad, maar toch is de Terios geen pure stadsauto. Met zijn relatief grote binnenruimte (dankzij het hoge dak) én de aanwezigheid van vierwielaandrijving houdt de Japanner ook zeker van avontuur. Het onderstel van de mini-SUV is afgestemd op comfort en filtert oneffenheden in het asfalt prima weg. Binnen de eerste generatie is één krachtbron beschikbaar: de 1,3-liter viercilinder benzinemotor met 86 pk aan vermogen. Prettig is de hoge zitpositie: je hebt een makkelijk instap en goed overzicht over het overige verkeer.
Kenmerken van deze Daihatsu Terios

'Ruim interieur'
De Daihatsu Terios is er tussen 1997 en 2012 in twee generaties. Wel zijn er flink wat facelifts, waarmee het uiterlijk steeds een beetje verandert. Ben je op zoek naar een caravantrekker, dan is de Terios een verrassende keuze, want aan de trekhaak mag 1.400 kg in de eerste generatie en 1.350 kg bij zijn opvolger. Ideaal is dan de aanwezigheid van een automaat. Topuitvoeringen zijn door de jaren heen de SX, SXE, Exclusive en de Top. Wil je een extra stoer uitziende Terios, weet dan dat er genoeg uitvoeringen zijn voorzien van flinke bullbar en verchroomde treeplanken.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/daihatsu_terios_faq_3e09ae3dc2.jpeg?width=1200&height=1200)
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 20 oktober 2025
Andere populaire Daihatsu modellen