Daihatsu Materia

De Daihatsu Materia combineert Japanse degelijkheid met een uniek 'boxy' ontwerp voor maximale interieurruimte.

daihatsu materia 1.3 rythm
Jens Holierhoek4 minuten leestijd20 oktober 2025

De mini-MPV: in Azië zijn ze er gek op. En zeker bij Daihatsu. Het Japanse merk kwam al onder meer met de Cuore en Sirion, maar heeft in de Materia haar magnum opus. Het model is met een lengte van 3,80 meter zeer wendbaar in de stad, maar door het slimme ‘boxy’ ontwerp is de interieurruimte gigantisch. De Daihatsu Materia is het broertje van de Amerikaanse Scion xB en Japanse Toyota bB (beide zijn niet in Nederland leverbaar geweest) en kent in onder meer de Nissan Cube en Fiat Multipla een paar interessante alternatieven.

De Daihatsu Materia voor- en nadelen

  • Voordelen
  • Zeer wendbaar door compacte buitenmaten
  • Enorm interieur dankzij boxy ontwerp
  • Comfortabel rijgedrag op slecht wegdek
  • Nadelen
  • Verstelbare achterbank alleen op duurdere versies
  • Stoere looks niet voor iedereen aantrekkelijk
  • Beperkte bagageruimte zonder bankverstelling

Prestaties en rijcomfort

  • Korte draaicirkel
  • 1,5 met 103 pk is sterkste motor
  • Ook te vinden met vierwielaandrijving

Exterieur en carrosserievorm

  • Boxy ontwerp
  • Compacte buitenmaten, dus uitstekend manoeuvreerbaar in de stad
  • Stoere looks door dikke bumperpartijen

Interieur

  • Verschuifbare achterbank
  • 1.5 Soul is biedt blauwe accentverlichting in interieur
  • Veel hoofd- en beenruimte

Betrouwbaarheid

  • Technisch sterk vergelijkbare Scion xB scoort 83 uit 100 op betrouwbaarheid (JD Power, 2011)
  • Daihatsu staat bekend om zijn Japanse degelijkheid
  • Het Belgische Autogids geeft de Materia een betrouwbaarheidsscore van 80 uit 100

Actueel aanbod van de Daihatsu Materia op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

€ 3.199

Meest voorkomende bouwjaar

2007

Gemiddelde kilometerstand

185.412 km

Aangeboden auto’s

Vinden(36)

Afbeelding van logo

Daihatsu Materia generatie 2007-2011

Afbeelding van Daihatsu Materia generatie 2007-2011

Het opvallende ‘boxy’ ontwerp van de Daihatsu Materia heeft natuurlijk zijn reden. Door het hoge dak en hoekige vormen, is er een zee aan binnenruimte. Volwassenen zitten zowel voor- als achterin riant en de bagageruimte is met 290 liter ook prima voor zijn klasse. Echter bepaal je zelf of je meer been- of juist bagageruimte gebruikt, want dankzij de verschuifbare achterbank (alleen op duurdere uitvoeringen) is het interieur modulair. De rijdynamiek van de Materia is als zeer comfortabel te omschrijven. Slecht wegdek wordt prima weggefilterd door het onderstel. De besturing is licht en de draaicirkel zeer kort: amper tien meter.

Kenmerken van deze Daihatsu Materia

  • Opvallend ‘boxy’ ontwerp
  • Zeer ruim interieur
  • Verschuifbare achterbank
  • Comfortabel weggedrag
  • Lichte besturing en korte draaicirkel

Interessante uitvoeringen van de Daihatsu Materia

De Daihatsu Materia is er in twee motoriseringen: instapper is de 1,3-liter benzinemotor met een vermogen van 91 pk. Topversie is de 1,5 met 103 pk. Die versie is er trouwens ook met viertraps automaat én vierwielaandrijving. Meest luxe uitvoeringen zijn de ‘Groove’ en ‘Rock’. Vanaf de ‘Funk’-trim is de achterbank over een lengte van 16 centimeter verschuifbaar. De ‘Rhythm’ heeft die verschuifbare achterbank dus niet, alle overige uitvoeringen wél. Ook als je airco wenst, is de 'Rhythm' niet geschikt voor je, maar alle duurdere trims hebben wel airconditioning. Meestal zijn elektrische ramen aan boord bij de Materia.

daihatsu materia 1.3

Veelgestelde vragen over de Daihatsu Materia

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • autocar.co.uk
  • autoweek.nl
  • daihatsu.com
  • jdpower.com
  • parkers.co.uk
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 20 oktober 2025