De Daihatsu Materia combineert Japanse degelijkheid met een uniek 'boxy' ontwerp voor maximale interieurruimte.

De mini-MPV: in Azië zijn ze er gek op. En zeker bij Daihatsu. Het Japanse merk kwam al onder meer met de Cuore en Sirion, maar heeft in de Materia haar magnum opus. Het model is met een lengte van 3,80 meter zeer wendbaar in de stad, maar door het slimme ‘boxy’ ontwerp is de interieurruimte gigantisch. De Daihatsu Materia is het broertje van de Amerikaanse Scion xB en Japanse Toyota bB (beide zijn niet in Nederland leverbaar geweest) en kent in onder meer de Nissan Cube en Fiat Multipla een paar interessante alternatieven.
Gemiddelde prijs
€ 3.199
Meest voorkomende bouwjaar
2007
Gemiddelde kilometerstand
185.412 km
Aangeboden auto’s

Het opvallende ‘boxy’ ontwerp van de Daihatsu Materia heeft natuurlijk zijn reden. Door het hoge dak en hoekige vormen, is er een zee aan binnenruimte. Volwassenen zitten zowel voor- als achterin riant en de bagageruimte is met 290 liter ook prima voor zijn klasse. Echter bepaal je zelf of je meer been- of juist bagageruimte gebruikt, want dankzij de verschuifbare achterbank (alleen op duurdere uitvoeringen) is het interieur modulair. De rijdynamiek van de Materia is als zeer comfortabel te omschrijven. Slecht wegdek wordt prima weggefilterd door het onderstel. De besturing is licht en de draaicirkel zeer kort: amper tien meter.
Kenmerken van deze Daihatsu Materia

'Veel hoofd- en beenruimte'
De Daihatsu Materia is er in twee motoriseringen: instapper is de 1,3-liter benzinemotor met een vermogen van 91 pk. Topversie is de 1,5 met 103 pk. Die versie is er trouwens ook met viertraps automaat én vierwielaandrijving. Meest luxe uitvoeringen zijn de ‘Groove’ en ‘Rock’. Vanaf de ‘Funk’-trim is de achterbank over een lengte van 16 centimeter verschuifbaar. De ‘Rhythm’ heeft die verschuifbare achterbank dus niet, alle overige uitvoeringen wél. Ook als je airco wenst, is de 'Rhythm' niet geschikt voor je, maar alle duurdere trims hebben wel airconditioning. Meestal zijn elektrische ramen aan boord bij de Materia.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/daihatsu_materia_faq_35963d45ac.jpeg?width=1200&height=1200)
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 20 oktober 2025
Andere populaire Daihatsu modellen