De Sirion blinkt uit in betrouwbaarheid en hoogwaardige afwerking, dankzij nauwe samenwerking met Toyota.

De Daihatsu Sirion is misschien niet het eerste model waar je aan denkt als je een compacte auto zoekt. Toch heeft de Sirion verrassend veel te bieden. Allereerst de bouwkwaliteit. Gezien de innige banden met Toyota is een Sirion niet stuk te krijgen. Ook de afwerking van het ruime interieur is hoogwaardig als je het vergelijkt met de concurrentie. De Sirion is ook een goede keuze door de stille en krachtige motoren in het aanbod. Zeker met de 1,5 viercilinder heb je flink wat power onder je rechtervoet. Alternatieven voor de Sirion zijn de Nissan Micra en Chevrolet Aveo.
Gemiddelde prijs
€ 2.508
Meest voorkomende bouwjaar
2006
Gemiddelde kilometerstand
171.151 km
Aangeboden auto’s

De tweede generatie Daihatsu Sirion heeft ten opzichte van zijn voorganger meer MPV-trekken. Zo is de wielbasis vergroot en is de hoofd- en beenruimte dik in orde voor een auto van amper 3,60 meter lang. Drie motoriseringen zijn er, allen benzinemotoren: een 1,0, 1,3 en 1,5, waarbij de eerste een driecilinder is en de overige krachtbronnen viercilinders. De Sirion 2 ligt stabiel op de weg en kent een op comfort afgesteld onderstel. De Daihatsu Sirion is bovendien zeer betrouwbaar, de techniek laat je bij tijdig onderhoud als het goed is nooit in de steek.
Kenmerken van deze Daihatsu Sirion

De eerste generatie Daihatsu Sirion lijkt met zijn lengte van 3,67 meter vooral een compacte auto voor de stad te zijn. Toch is de verrassend ruime Sirion heel volwassen. Zeker als je kiest voor de stille 1,3-liter viercilinder benzinemotor, 102 pk sterk, kom je niets aan pit tekort. De instapversie, de 1,0, levert 55 pk. Het interieur is opgeruimd en (na de facelift) voorzien van grote knoppen en behoorlijk hoogwaardige materialen. Je denkt regelmatig in een groter en duurder model te zitten. Aardig is dat de Sirion tot 950 kg aan de trekhaak mag.
Kenmerken van deze Daihatsu Sirion

'Hoogwaardige afwerking interieur'
De Daihatsu Sirion 2 is er ook als Sport-uitvoering. Er is dan een 103 pk sterke 1,5-liter viercilinder benzinemotor aan boord die de auto flink wat pit geeft. In 10,5 tellen snel je namelijk van nul naar honderd. Hoewel het onderstel niet is aangepast, geeft Daihatsu de Sport wel uiterlijk vertoon mee. Reken op een dakspoiler, prominentere bumpers, side skirts en lichtmetalen 14-inch wielen. In het interieur zit je in sportstoelen en de wijzerplaten zijn zwart van kleur en rood verlicht. Je komt de Sirion 2 trouwens ook tegen met vierwielaandrijving, al is die uitvoering een zeldzaamheid.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/daihatsu_sirion_faq_1fd8762efc.jpeg?width=1200&height=1200)
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 20 oktober 2025
Andere populaire Daihatsu modellen