De Alfa Romeo Spider voor- en nadelen
- Voordelen
- Uitnodigend voor sportief rijgedrag
- Sterke motorprestaties beschikbaar
- Ontwerp door bekende Pininfarina
- Nadelen
- Mechaniek soft top kan storingen vertonen
- Roestproblemen bij klassiekere modellen
- Oudere modellen kunnen beperkte luxe hebben
Prestaties en rijcomfort
- Nodigt uit om sportief te sturen
- Motoren leveren goede prestaties
- Sportieve, maar comfortabele auto
Exterieur en carrosserievorm
- De Alfa Romeo Spider is een tweezitter
- Roadster met soft top
- De eerste generatie is een echte klassieker
Interieur
- Interieur doorgaans functioneel
- Ontworpen rondom de bestuurder
- Latere generaties hebben wat meer luxe
Betrouwbaarheid
- Mechaniek soft top van tweede generatie kan problemen geven
- Klassiekers hebben nog wel eens te maken met roest
- Onderdelen voor de klassiekers kunnen lastig te vinden zijn
Actueel aanbod van de Alfa Romeo Spider op Gaspedaal.nl
Gemiddelde prijs
€ 18.524
Meest voorkomende bouwjaar
1991
Gemiddelde kilometerstand
123.104 km
Aangeboden auto’s
Alfa Romeo Spider generatie 2006-2011

In 2006 brengt Alfa Romeo een nieuwe Spider uit, tegelijk met de Brera. Net als de voorgaande Spider is deze ook alleen als tweezitter gemaakt. Ook deze generatie is in samenwerking met Pininfarina ontworpen. Het geeft de Spider opnieuw een tijdloze, Italiaanse uitstraling. Motorisch was de keuze bij aanvang tussen een 2.2 liter viercilinder of een 3.2 liter zescilinder. Het interieur is, net als de voorgangers, gebouwd rond de bestuurder. Daarbij schuwt Alfa Romeo een knipoog naar het verleden niet. Bij de facelift van 2008 kreeg de Alfa Romeo Spider betere motoren, een elektronisch differentieel en aluminium onderdelen.
Kenmerken van deze Alfa Romeo Spider
- Deze generatie Spider is gebaseerd op de Alfa Romeo Brera
- Generatie ook bekend als de 939-serie
- Bij de facelift in 2008 wordt het gewicht verder teruggebracht
- Meer eigentijds design met Alfa Romeo-grille
- Dubbele uitlaat voor sportieve look en lekker geluid
Alfa Romeo Spider generatie 1995-2006

In 1995 verschijnt een nieuwe Spider samen met de GTV. Het design is een samenwerking van Alfa Romeo en Pininfarina. Om het imago van een sportwagen te onderstrepen, werd de Spider als tweezitter geleverd met ronde klokken in het dashboard om te herinneren aan de oude Alfa’s. De motorkeuze was overzichtelijk, een 2.0 liter viercilinder of een 3.0 liter zescilinder. Bij de eerste facelift werd hier ook een 1.8 liter aan toegevoegd, die verdween toen in 2003 een nieuwe facelift volgde. Bij deze facelift kreeg de neus een grote make-over om te passen bij de overige modellen.
Kenmerken van deze Alfa Romeo Spider
- Deelt de basis met de Alfa Romeo GTV
- Winnaar van verschillende prijzen
- Wigvormig ontwerp zorgt voor een gestroomlijnde en dynamische uitstraling
- Interieur en dashboard ontworpen rondom bestuurder
- Deze generatie is ook bekend als de 916-serie
Alfa Romeo Spider generatie 1966-1993

De eerste generatie van de Alfa Romeo Spider dateert van 1966 als de 1750 Spider Veloce verschijnt. Onder de motorkap lag een 1.779 cc motor met 113 pk. Een jaar later volgt de Spider 1300 Junior, voorzien van een 1.300 cc motor. In 1983 krijgt de Spider een facelift en krijgt hij rubberen achterspoiler en -bumpers. Bij deze facelift wordt de Junior geschrapt en vervangen door typeaanduidingen 1.6 en 2.0. In 1986 wordt het ontwerp opnieuw aangepast met een grotere voorspoiler en -bumper. In 1990 volgt de laatste update met meegespoten bumpers en verdwijnt de rubberen spoiler.
Kenmerken van deze Alfa Romeo Spider
- Oorspronkelijk bekend als de Duetto
- Uitgegroeid tot een Italiaanse klassieker
- Ontwerp van de hand van Pininfarina
- In 26 jaar zijn 4 series (facelifts) doorlopen
- Eenvoudig, functioneel interieur met focus op de bestuurder

'Ontworpen rondom de bestuurder'
Interessante uitvoeringen van de Alfa Romeo Spider
Wie een Alfa Romeo Spider wil rijden kan met een instapmodel uit de derde generatie al veel plezier beleven. Deze beschikken over moderne techniek. Daardoor zijn deze, in vergelijking met voorgaande generaties, het meest betrouwbaar. Kijk je naar een iets oudere versie, dan doe je er goed aan om de staat van de auto te controleren. Wil je een regelrechte klassieker, dan kom je in de eerste generatie terecht. Dat is wel meteen de duurste categorie, zeker als je een goed onderhouden Spider vindt. Dan heb je wel een auto waar mensen naar je omkijken wanneer je voorbij rijdt.

Veelgestelde vragen over de Alfa Romeo Spider
Is de Alfa Romeo Spider beschikbaar als hybride of elektrische auto?
Met welk type aandrijflijn is de Alfa Romeo Spider geleverd?
Is een Alfa Romeo Spider zuinig?
Is een Alfa Romeo Spider betrouwbaar?
In welke carrosserievormen is de Alfa Romeo Spider beschikbaar?
![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/alfa_romeo_spider_faq_8b4f70da18.jpeg?width=1200&height=1200)

