De Alfa Romeo 156 uit 1997 combineert tijdloze sportieve lijnen met een dynamische rijervaring.

De Alfa Romeo 156, gelanceerd in 1997, bracht een nieuwe wind in het segment van de middenklasse sedans. Walter de Silva ontwierp de 156, gekenmerkt door de tijdloze en sportieve lijnen. De auto bood een scala aan motoropties, waaronder de krachtige 2.0 Twin Spark en de innovatieve 1.9 JTD common rail dieselmotor. Met zijn uitstekende rijgedrag en stijlvolle interieur, gericht op de bestuurder, werd de 156 al snel een favoriet onder autoliefhebbers. Deze auto blijft een icoon dankzij zijn Italiaanse flair, dynamische rijervaring en technologische innovaties die de norm herdefinieerden voor zijn klasse.
Gemiddelde prijs
€ 9.103
Meest voorkomende bouwjaar
2002
Gemiddelde kilometerstand
197.589 km
Aangeboden auto’s

Kort na de voorgaande facelift verschijnt een nieuwe Alfa Romeo 156. Nu wordt het design aan de buitenkant aangepakt en krijgt de 156 een vernieuwde front. Inspiratie hiervoor komt van het concept van de Brera. Toch krijgt ook het interieur een aantal aanpassingen met anders ingerichte boordcomputer en ventilatie. Alfa Romeo lanceert ook een 2.4 JTD multi-jet diesel met 175 pk. In de nadagen van de 156 komt het Italiaanse merk met een Sportwagon Q4 en een Crosswagon Q4. Beide hebben een 150 pk sterke diesel met vierwielaandrijving.
Kenmerken van deze Alfa Romeo 156

In 2002 verscheen een vernieuwde Alfa Romeo 156. Geen nieuwe generatie, maar een facelift. Voornamelijk het interieur werd onderhanden genomen met een vernieuwde middentunnel en nieuw ontworpen dashboard. Voortaan was een boordcomputer standaard en kreeg het stuurwiel bediening voor radio en/of telefoon. In 2002 lanceerde Alfa Romeo ook de GTA-versie met een 3.2 liter V6 motorblok. Ook de 2.0 liter en de 2.4 JTD kregen een upgrade en kregen meer pk’s. Tot slot werd het veiligheidsniveau opgeschroefd met standaard hoofdairbags en een stabiliteitsprogramma.
Kenmerken van deze Alfa Romeo 156

In 1997 zien we de Alfa Romeo 156, een sedan die veel lijkt op een coupé. Dat komt onder andere door de grepen van de achterdeuren in de achterste zijruit. Opvallend was ook de V-vorm grille, prominent geplaatst aan de voorzijde. In 2000 kwam de stationwagen: de Sportwagon. Het motorenaanbod liep uiteen van een 1.6 Twin Spark tot een 2.5 liter V6 of een 1.9 of 2.4 JTD. Ook kwam Selespeed als optie op de 2.0 liter. Daarmee kon je kiezen hoe je wil schakelen: automatisch, met pook of met knoppen (later flippers) aan het stuur.
Kenmerken van deze Alfa Romeo 156

'Dashboard ingericht op de bestuurder'
Overweeg je de Alfa Romeo 156 aan te schaffen, overweeg dan het instapmodel over te slaan. Hoewel je dan wel de ervaring van een Alfa Romeo hebt, is de 1.6 Twin Spark misschien aan de lichte kant. De 1.8 of 2.0 hebben net iets meer te bieden en zijn daarom de overweging zeker waard. De sportiefste van het stel is de GTA. Met een 3.2 liter V6 is dat een uitvoering die dorstig is, maar waar je wel de straatstenen er mee uit trekt.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/alfa_romeo_156_faq_88c6ed4105.jpeg?width=1200&height=1200)
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025