De Alfa Romeo 166 combineert elegantie en V6-motoren als stijlvolle sedan met trouwe schare fans.

De in 1998 verschenen Alfa Romeo 166 was destijds het vlaggenschip voor het Italiaanse merk. Alfa Romeo bracht in de 166 dynamische rijeigenschappen samen met elegantie en verfijning. De vierdeurs sedan kreeg een reeks motoren waaronder een aantal V6-krachtbronnen. De 3,2-liter V6 die in 2003 werd geïntroduceerd vormt de absolute topper. Hoewel de 166 een trouwe schare fans heeft, is het geen verkoopsucces geworden. De Alfa Romeo 166 legde het af tegen Duitse concurrenten als de BMW 5-Serie, Audi A6 en de Mercedes E-klasse. Voor de 166 is geen directe opvolger aangewezen.
Gemiddelde prijs
€ 4.005
Meest voorkomende bouwjaar
2000
Gemiddelde kilometerstand
190.013 km
Aangeboden auto’s

De Alfa Romeo 166 verschijnt in 1998 als opvolger van de 164. Voor de techniek wordt deels leentjebuur gespeeld bij de Lancia Kappa. De 166 wordt aangedreven door een 2,0-liter Twin Spark of een 2,4 turbodiesel die ook door de Alfa Romeo 156 wordt gebruikt. Daarnaast is er een reeks V6-motoren beschikbaar, variërend van 2,0-liter tot 3,2-liter. In 2003 krijgt de Alfa Romeo 166 een facelift waarbij de voorzijde wordt vernieuwd en krijgt hij een grotere grille. Bij de update krijgt ook het interieur een opfrisbeurt met verbeterde materialen en aangepaste ergonomie.
Kenmerken van deze Alfa Romeo 166

'Interieur is elegant, maar ingetogen'
De uitrusting van het instapmodel van de Alfa Romeo 166 wordt over het algemeen beoordeeld als netjes. Dat maakt de keuze voor een instapmodel ook een gunstige, omdat je dan al beschikt over de nodige luxe. Zoek je naar een 166 met wat meer pit, dan is er voldoende keuze. De Alfa Romeo 166 is namelijk uitgerust met een reeks aan V6-motoren, oplopend tot de 3,2-liter V6 die na de facelift is geïntroduceerd. Hoewel de Busso V6-motoren bekend staan als betrouwbaar doe je er goed aan de onderhoudshistorie na te lopen.

![Afbeelding van [object Object]](/cms/images/alfa_romeo_166_faq_7110375e7e.jpeg?width=1200&height=1200)
De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025