Alfa Romeo Brera

De Alfa Romeo Brera imponeert met sportief design, een unieke grille en overgewicht.

Alfa Romeo Brera 3.2 JTS V6
Jaap Holman4 minuten leestijd21 oktober 2025

Wat in 2002 begon als een concept car is 3 jaar later een nieuw model, de Alfa Romeo Brera. Het design viel zodanig goed dat de auto in productie ging. Je kunt de Brera dan ook zien als een echte Alfa Romeo met sportieve lijnen, de kenmerkende grille en brede heupen. Toch werd het geen succesnummer, het hoge gewicht en de veranderde strategie zorgden ervoor dat het voor de Brera bij slechts één generatie is gebleven. Ondanks dit blijft de Brera een unieke verschijning, geliefd vanwege zijn tijdloze ontwerp en pure rijbeleving.

De Alfa Romeo Brera voor- en nadelen

  • Voordelen
  • Tijdloos en sportief exterieurdesign
  • Beschikbaar als coupé en cabrio
  • Q4 vierwielaandrijving voor extra grip
  • Nadelen
  • Zwaar onderstel beperkt dynamisch rijden
  • Regelmatig onderhoud absoluut noodzakelijk
  • Kwaliteit materialen in interieur kan beter

Prestaties en rijcomfort

  • Zwaar onderstel zit echt dynamisch rijden in de weg
  • Stevig geveerd, maar niet oncomfortabel
  • De 3,2-liter V6 heeft Q4 vierwielaandrijving

Exterieur en carrosserievorm

  • Sportief ontworpen coupé met brede schouders
  • Ook als cabrio, de Brera Spider
  • Design van concept grotendeels overeind gebleven

Interieur

  • Interieur is ingericht rond de bestuurder
  • Het is krap achterin de Coupé
  • Kwaliteit materialen kan beter

Betrouwbaarheid

  • Regelmatig onderhoud is een must bij de Brera
  • Elektronische storingen komen regelmatig voor
  • De Brera is bekend met meerdere kleine euvels

Actueel aanbod van de Alfa Romeo Brera op Gaspedaal.nl

Gemiddelde prijs

€ 13.486

Meest voorkomende bouwjaar

2008

Gemiddelde kilometerstand

150.367 km

Aangeboden auto’s

Vinden(18)

Afbeelding van logo

Alfa Romeo Brera generatie 2005-2010

Afbeelding van Alfa Romeo Brera generatie 2005-2010

De enige generatie van de Alfa Romeo Brera verschijnt in 2005. Hoewel de maten wat afweken van het concept was het ontwerp in grote lijnen hetzelfde gebleven. Als basis nam het Italiaanse merk het onderstel van de Alfa Romeo 159. Benzinemotoren waren een 2,2-liter of een 3,2 liter V6 en de dieselmotor was een 2.4 JTDm. Later werd hieraan een 2.0 liter JTDm toegevoegd alsook een 1.7-liter benzine met turbo (1750 TBI). Een jaar na de introductie van de Brera kwam ook de Spider op de markt.

Kenmerken van deze Alfa Romeo Brera

  • Oorspronkelijk ontworpen als concept met een 4,2-liter Maserati V8-motor
  • In 2008 voorzien van een update waarbij vooral gewicht bespaard werd
  • De Coupé is een 2+2, de Spider een tweezits
  • De 1750 TBi-motor, althans de naam, is een knipoog naar het verleden
  • Platform en V6-motor hebben Opel-dna

Interessante uitvoeringen van de Alfa Romeo Brera

Als je een Alfa Romeo Brera overweegt, dan is het instapmodel al een goede optie. De uitrusting is netjes met zaken als airco en elektrische ramen en ook motorisch zit je al goed. Voor de liefhebber is de 3,2-liter V6 ook een mooie optie. Deze uitvoering heeft Q4-vierwielaandrijving en maar liefst 260 pk. Omdat het gewicht de Brera nog wel eens parten kan spelen is het interessant te kijken naar modellen van na 2008, deze zijn tot 100 kilo lichter dan voorheen. Tot slot zijn er ook speciale uitvoeringen gemaakt, zoals bijvoorbeeld de sportieve Brera TI.

Alfa Romeo Brera 3.2 JTS V6

Veelgestelde vragen over de Alfa Romeo Brera

Afbeelding van [object Object]
Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door expert

De liefde voor auto’s borrelde bij Jaap altijd al onder het oppervlak. Sinds een paar jaar komt deze passie volledig tot uiting voor deze nuchtere noorderling. Jaap is actief als copywriter voor Gaspedaal.nl en werkt verder als veelzijdig online ambachtsman voor verschillende opdrachtgevers.

Bronvermelding

Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:

  • alfaromeo.nl
  • autoblog.nl
  • autorai.nl
  • autovisie.nl
  • autoweek.nl
  • topgear.com

Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025