Britse sportwagens hebben vaak een bepaalde charme over zich en dat is bij de modellen van Triumph niet anders. De Triumph Motor Company heeft in de loop der jaren meerdere auto’s gebouwd die definitief in de harten van Anglofielen zijn gesloten. Dit heeft vooral te maken met het typisch Britse karakter van de auto’s in kwestie. Vaak gaat het om tweezits cabrio’s die eigenlijk altijd met de kap naar beneden gereden moeten worden – of het nou regent of niet. Deze tweezits sportwagentjes zijn de bekendste modellen van Triumph, maar het merk heeft ook enkele echte gezinsauto’s voortgebracht.
Een Triumph occasion voor het gezin
De
Triumph Dolomite was een vrij kleine sedan, die gemaakt werd in de jaren ‘70. De naam Dolomite werd ook al gebruikt voor een vooroorlogse Triumph, maar het is het latere model dat wat meer succes wist te boeken. Ook de
Triumph Toledo was een vierdeurs sedan die prima gebruikt kon worden door een compleet gezin, net als de
Triumph Acclaim en de
Triumph 2000. Het zijn stuk voor stuk modellen die niet echt in het collectieve geheugen zijn blijven hangen, maar wie goed zoekt, zal ze nog wel degelijk vinden.
Enkele klassieke Triumph automodellen
Zoals gezegd kennen de meeste mensen dit sympathieke Britse merk toch echt van de sportwagens. Deze zijn vooral gemaakt als cabriolet, maar er zijn nog wel enkele coupés in de omloop. Deze zijn zeldzamer en dus overtreft de vraag altijd het aanbod. Enkele van de bekendste Triumph automodellen zijn:
- De Triumph Spitfire - De bekendste naam voor een van de bekendste Britse cabrio’s. De Spitfire werd bijna twintig jaar gebouwd in de jaren zestig, zeventig en tachtig, en heeft nog altijd een grote schare liefhebbers. De auto is gebouwd volgens een simpel concept; een vrij eenvoudige motor, twee stoelen en een linnen dak. Het gaat om het plezier, niet om de snelheid.
- De Triumph TR2 - Een buitengewoon vriendelijk ogende cabriolet met ronde vormen, gebouwd in de jaren vijftig.
- De Triumph TR3 - De opvolger van de TR2 en nog altijd gebruik makend van dezelfde vormen. Werd gebouwd tot 1962.
- De Triumph TR4 - De volgende in lijn voor de TR-modellen. Nog altijd een tweezits cabriolet, maar met wat meer vierkante vormen. Gebouwd tot 1967.
- De Triumph TR5 - Gebouwd in 1967 en 1968 en qua styling zeer vergelijkbaar met de TR4.
- De Triumph TR6 - Na de Spitfire is dit de bekendste Triumph. De TR6 werd gebouwd tussen 1968 en 1976 en had wat meer vermogen dan zijn voorgangers, zodat je er ook stevig in kon doorrijden.
- De Triumph TR7 - Met de spitse neus en de opklapbare koplampen is de TR7 een duidelijke wijziging in stijl. Gebouwd tot 1981.
- De Triumph TR8 - Een TR7 met een achtcilinder. Gebouwd als coupé en cabriolet en beschikkend over flink wat vermogen. Ook wel bekend als de ‘Britse Corvette’.
- De Triumph Stag - Een vierzits cabriolet met een achtcilinder motor. Deze sportieve cabrio bood ook plaats aan twee (kleine) personen achterin en werd gebouwd in de jaren ‘70.
Een Triumph occasion is goed te vinden
Omdat Triumph nog altijd kan rekenen op een grote schare fans, is het tweedehands aanbod relatief groot. Zeker voor een vrij niche Britse sportauto kan je er nog flink wat van vinden die in uitstekende staat verkeren. Dat is het mooie van een automerk dat een eigen
community heeft. Mensen zorgen er goed voor, er zijn regelmatig samenkomsten van liefhebbers en wie een Triumph occasion koopt, weet dat hij er af en toe aan zal moeten sleutelen. Dat is onderdeel van de charme van dit merk en een verklaring van de immer voortdurende populariteit.