De SsangYong Korando gaat ondertussen al even mee ? zo lang zelfs, dat het de langst lopende modellijn van een Koreaanse autofabrikant is. Hij debuteert in 1982 als compacte SUV die veel wegheeft van een Jeep. Met iedere generatie wordt het karakter bijgesteld. Vanaf de derde generatie (2010-2019) gaat hij door het leven als een crossover. De vierde generatie uit 2019 gaat een stapje verder in deze filosofie en verbetert de mate van luxe aanzienlijk. De vijfdeurs, vijfpersoons crossover is 4,45 meter lang heeft nog altijd wat DNA van zijn voorouders in huis. Zo is de Korando verkrijgbaar met vierwielaandrijving.
Techniek
De motoren die aanvankelijk in de SsangYong Korando te vinden zijn, matchen het karakter van de avontuurlijke SUV. In de eerste twee generaties is een grote verscheidenheid aan forse vier-, vijf- en zescilinder motoren te vinden. Vanaf de derde generatie gooit
SsangYong het over een andere boeg en wordt het model geleverd met louter viercilinder benzine- en dieselmotoren. Belangrijk hierbij is dat het verbruik en de uitstoot een stuk lager liggen dan voorheen. Bij de vierde generatie gaat SsangYong nog een stap verder. Het aanbod bestaat sinds 2019 uit een 1.5 liter benzine en 1.6 liter diesel die respectievelijk 160 en 147 pk leveren.
E-Motion
Een belangrijke ontwikkeling die plaatsvindt bij de vierde generatie SsangYong Korando heeft te maken met de aandrijflijn. Sinds 2022 is er ook een volledig elektrische variant in de catalogus te vinden. Dit model, E-Motion geheten, heeft een 190 pk sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Dankzij het 61,5 kWh accupakket kan een actieradius van zo?n 340 kilometer worden behaald. Interessant detail is dat de Korando E-Motion tot 1.500 kg geremd kan trekken. Bovendien kan de E-Motion in rap tempo opgeladen worden. Met een 100 kW-lader laad je hem in 33 minuten tot 88 procent vol.
SsangYong Korando occasions
Het is geen geheim dat SsangYong niet het populairste automerk is in Nederland. Dat doet weinig af aan de auto?s die de Koreaanse autofabrikant produceert. De Korando is geen uitzondering. Zeker de derde en vierde generatie vormen als crossover een competitief alternatief voor de concurrentie. SsangYong biedt een redelijke mate van luxe en comfort tegen een scherpe prijs. Vooral als volledig elektrische E-Motion is het een interessante occasion. Het aanbod tweedehands SsangYong Korando?s op Gaspedaal.nl bestaat vooral uit exemplaren van na 2000. Dieselmotoren zijn vaste prik, maar de elektrische variant wint behoorlijk aan populariteit.
Prijzen SsangYong Korando occasions
Een belangrijke reden dat men een SsangYong Korando occasion overweegt te kopen, is de prijs. In vergelijking met modellen van concurrerende merken die vergelijkbare auto?s aanbieden krijg je bij SsangYong veel waar voor je geld. Dit geldt ook voor de Korando. Als je hem naast rivaliserende crossovers als de Hyundai Tucson en Kia Sportage zet, zul je zien dat je met de SsangYong doorgaans voordeliger uit bent ? dit terwijl de concurrentie al zeer scherpe prijzen aanbiedt. Afhankelijk van het bouwjaar, de tellerstand en de motorisering kan de prijs variëren, maar blijft deze relatief aantrekkelijk.