Met de introductie van de tweede generatie laat
Saab zien dat de tweedehands Saab 9-3 geen kloon meer is van de Saab 900. Deze keer vormde de
Opel Vectra de inspiratiebron voor de techniek. In 2002 verschijnt de Sport Sedan. Deze wordt in 2003 gevolgd door de cabriolet, en in 2005 is het plaatje compleet met de komst van een stationwagen: de Saab 9-3 Estate. In 2007 krijgen de Saab 9-3 occasions een facelift, waarbij een nieuw navigatiesysteem wordt geïnstalleerd en het ventilatiesysteem wordt verbeterd. Ook zijn er lichte wijzigingen aangebracht in het instrumentarium. Bij tweede generatie van de occasion Saab 9-3 ligt er meer nadruk op dynamiek, sportiviteit en rijplezier. In 2011 krijgt de Saab 9-3 opnieuw een facelift en worden de voor- en achterzijde flink gewijzigd. Hierna heeft de tweedehands Saab 9-3 veel weg van de tweede generatie
Saab 9-5. Van een geplande derde generatie in 2012 is het niet gekomen, als gevolg van het faillissement van Saab.
De Saab 9-3 modellen van binnen en van buiten
Wil een Saab 9-3 kopen? In eerste instantie was de tweedehands Saab 9-3 in Europa alleen verkrijgbaar met benzinemotoren. De basis werd gevormd door de 2.0 liter motor met een vermogen van 131 pk. De topper was de 2.3 liter motor met een vermogen van 230 pk. De dieselmotor, die vanaf 1998 wel verkrijgbaar was maar niet voor de Europese markt, had een vermogen van 125 pk. In 2002 had alleen de 1.8 liter motor met een vermogen van 122 pk geen turbomotor. Alle andere modellen waren hier wel mee uitgerust. Indien je een Saab 9-3 kopen gaat, let dan goed op de motorinhoud en de prestaties ervan.
De 1.9 liter dieselmotoren hadden een vermogen van respectievelijk 120 pk en 150 pk. De biturbo-motor leverde de beste prestaties, met een vermogen van 255 pk. Het instrumentenpaneel en de infotainmentbediening vormen een mooi geheel. De voorstoelen hebben anti-whiplash hoofdsteunen en zijn bekleed met stof, leer of een combinatie van die twee. Dergelijke aanpassingen maken de Saab 9-3 prijzen regelmatig zeer verschillend.