Ben je op zoek naar een trouwe gezinsauto met een laag verbruik, maar wil je liever wat anders dan de gebruikelijke Duitse of Franse stationwagons en sedans die je in Nederland al zo vaak tegenkomt, dan past de Mazda 6 wellicht in jouw straatje. De 6 is een sterk alternatief met veel goede kwaliteiten zoals fijne ergonomie, puike wegligging en nette prijzen. Ook qua bouwkwaliteit laat
Mazda veel rivaliserende automerken in het stof. Dat is al zo sinds het debuut van het model in 2002. Sindsdien heeft Mazda de auto twee keer in het nieuw gestoken: dit gebeurde in 2007 en 2012. Tussentijds ging hij ook onder het mes voor een facelift, namelijk in 2005, 2010, 2015 en 2017. Iedere keer weer bracht Mazda esthetische verbeteringen aan om het paradepaardje aantrekkelijker te maken. Met succes, want intussen behoort de Japanse machine tot de meest scherp gelijnde personenauto?s die je in het straatbeeld kunt tegenkomen. De Mazda 6 mag zich tegenwoordig een waardig tegenstander van auto?s als de
Audi A4,
en
BMW 3-serie noemen.
Mazda 6 is een fijne en veelzijdige occasion
De Mazda 6 biedt als occasion voor ieder wat wils. Mazda bracht de 6 de eerste twee generaties op de markt in drie smaken: als vijfdeurs stationwagon (Sportbreak), vierdeurs sedan en vijfdeurs hatchback. Die laatste werd uit het modellengamma gedropt bij de introductie van de derde generatie Mazda 6, waardoor enkel de stationwagon en sedan overbleven. De eerste generatie werd geleverd met benzine- en dieselmotoren die de 200 pk niet overschreden, totdat de sportieve Mazda 6 MPS werd geïntroduceerd. Deze potente sedan kreeg liefst 260 pk. Een dergelijke afgetrainde Mazda 6 zou er daarna niet meer komen. In plaats daarvan kwam de focus te liggen op het verder ontwikkelen van de techniek. De derde generatie Mazda 6 profiteerde hier het meest van: de vooruitstrevende SkyActiv-motoren behoren tot de zuinigste benzine en diesel krachtbronnen die je in een auto kunt vinden. In tegenstelling tot veel autofabrikanten waagt Mazda zich nog aan het elektrificeren van haar modellen en dus is ook de zuinige 6 niet als hybride verkrijgbaar. Qua interieur heeft het merk flinke stappen gemaakt. Waar de eerste Mazda 6 een vrij beschaafde binnenzijde had, is deze bij meer recente exemplaren juist zeer fraai en minimalistisch afgewerkt.
Een Mazda 6 kopen: hier moet je rekening mee houden
Dat de Mazda 6 ook tweedehands niet zo populair is als veel van zijn concurrenten, is een beetje vreemd. De guitige gezinswagen bezit namelijk allerlei facetten van een typische populaire auto. Om te beginnen is het een echte stuurmansauto. Dat is de 6 al sinds zijn begindagen en is mede te danken aan een samenwerking met Ford gedurende de eerste twee generaties ? zijn tegenhanger is de
Ford Mondeo. Hoewel de derde generatie door Mazda zelf werd ontwikkeld werd dit karakteristiek behouden. Het rijgedrag is scherp en precies. Dit gaat wel ten koste van het comfort: de Mazda 6 is wat straf geveerd. Desondanks is het een praktische auto, met bijvoorbeeld ook een respectabel trekgewicht van 1.500 kg. De Mazda 6 behoort zodoende tot de meer capabele caravantrekkers. Kies dan wel een krachtige motor, zoals de 2,5 liter SkyActiv-G benzinemotor met 192 pk te vinden in de derde generatie of de 2,2 liter CiTD dieselmotor met 185 pk van de tweede generatie. De Mazda 6 is tweedehands erg scherp geprijsd, maar nog fijner is dat deze standaard al heel compleet is. Vind je een exemplaar met een optiepakket als Business of Comfort, dan krijg je nog wat extra?s erbij. Met andere woorden: als je een Mazda 6 wil kopen, krijg je veel waar voor je geld.
Meer Mazda 6 modellen
Bekijk ook
Mazda 6 occasions of meer informatie over de
Mazda 6 op AutoTrack en
Mazda 6 occasions op AutoWereld.