Kia Pro_cee'd ED
De prijs voor naam met de meeste onnodige tekens gaat naar de eerste twee generaties van de Kia Pro_cee'd waar ook deze ED-generatie onder valt. Als driedeurs is deze auto de sportieve telg binnen de
cee'd-familie. In deze generatie krijgt het model maar liefst twee updates; in 2010 en in 2011. In 2012 komt de opvolger van deze ED Pro_cee'd. De zeer degelijke benzine- en dieselmotoren zorgen in deze ED voor zeer acceptabele prestaties, al zitten er geen echte sportievelingen tussen. Optiepakketten met hippe namen als Se7en, X-clusive en Brooklyn voegen extra luxe aan je Pro_cee'd toe. Hoewel het geen uitblinker is in sportiviteit, zit je er goed in. Het vertrouwen van vijf sterren van Euro NCAP helpt daarbij. Al met al is deze eerste poging om een cee'd sportief te maken niet de meest geslaagde. Dat is bij zijn opvolger echter wel anders.
+ Je krijgt behoorlijk veel auto voor je geld.
+ Het rijcomfort is prima, ook op langere afstanden.
- Hij rijdt niet zo dynamisch als zijn uiterlijk doet vermoeden.
- Eerdere varianten (vóór 2011) missen verfijning.
Kia Pro_cee'd JD
Een jaar na het verschijnen van de nieuwe cee'd, trekt Kia het doek van de JD-generatie van de Pro_cee'd. Meer dan bij zijn voorganger staat er echt een sportieve uitvoering van de cee'd voor je neus. Hoewel de vijfdeurs al gespierd en strak oogt, heeft deze driedeurs een nog snellere, lagere en sportievere
look. Ook de motoren helpen bij de sportieve beleving. Hoewel allemaal 1.6’jes, variëren de vermogens op benzine van 135 tot een flinke 204 pk. Dieselen doe je met 128 pk. Na de update in 2015 verandert dat en zijn er alleen nog benzinemotoren: een 1.0 met 120 pk en de 1.6 met 204 pk. Optiepakketten krijgen in de JD Pro_cee'd meer zakelijke namen als Comfort Pack, Business Pack en GT-Line, maar voor wie de overgang te heftig is, is er nog een Super Pack.
+ In de JD-generatie kon je een 204 pk sterke Pro_cee'd rijden.
+ Hij rijdt comfortabel, maar helt niet over in bochten.
+ De GT is een levendige auto.
- De besturing, pedalen en transmissie missen gevoel in de bediening.
- De Pro_cee'd (GT uitgezonderd) rijdt hetzelfde als de vijfdeurs.
Kia Pro_cee'd review
Twee generaties lang probeert Kia een sportcoupé met de – laten we eerlijk zijn – onnodig vreemde naam Pro_cee’d op de markt te brengen. Moet je daarvoor de (inmiddels zowat uitgestorven) driedeurs hatchbacks van de concurrenten laten staan? In deze review van de Kia Pro_cee’d geven we hier antwoord op.
Rijgedrag Kia Pro_cee'd
Zo sportief als Kia deze Pro_cee’d in de markt heeft gepositioneerd is de auto in werkelijkheid niet. Daarvoor mist hij wat scherpte, dynamiek en beleving. Toch is het zeker geen slecht rijdende auto. Met name de JD-generatie heeft een fijne balans. Kies je voor de GT, dan heb je een auto die met menig
hot hatch uit zijn tijd mee kan komen.
Betrouwbaarheid Kia Pro_cee'd
Als je je ergens geen zorgen over hoeft te maken, is het wel de betrouwbaarheid van je Kia Pro_cee’d. Het is niet de eerste en zeker ook niet de laatste Kia die met zeven jaar garantie de showroom verliet. Natuurlijk is deze garantie niet zaligmakend. Bekijk daarom de onderhoudsboekjes altijd aandachtig voor je een handtekening onder het koopcontract zet.
Kosten Kia Pro_cee'd
Kia staat erom bekend heel veel auto voor je geld te leveren en ook deze Pro_cee’d slaagt daarin met vlag en wimpel. Dat begint al bij de aanschaf: zijn matige populariteit maakt deze driedeurs als occasion een ware prijspakker. Onderhoud is bovendien voordelig en de betrouwbaarheid (van een goed onderhouden exemplaar) maakt dat je geen nare verrassingen krijgt. Zie maar eens zo’n aanbieding bij een ander merk te vinden.