Klassieker of roestbak?

Je bent van plan er zeeën van tijd in te steken; sleutelen, poetsen, ritjes maken, showen. Alles wat ermee te maken heeft wordt verzamelt, beurzen en fora worden bezocht en als trotse eigenaar meld je je maar wat graag aan bij een clubje van gelijkgestemden. Er is niets leukers dan het bezitten van een oldtimer. Maar waar moet je op letten bij het kopen van een oldtimer? Wanneer is er sprake van een klassieker of een roestbak?

Een oldtimer is als een goede wijn

Een oldtimer is als een goede wijn; die wordt beter met de jaren. Het werkt als volgt: hoe ouder het bouwjaar, hoe beter de rit. Oud is geliefd. De aanschaf van één of meerdere oldtimers gaat niet gepaard zonder enige emotie. Een oude klassieker koop je niet met je portemonnee maar met je hart zegt men ook wel. Toch is het belangrijk om kritisch te zijn en de roze bril thuis te laten, om zo een eventuele miskoop te voorkomen.

Oldtimers in Cuba

Bloed, zweet en tranen

Sommigen zien juist een uitdaging in het kopen van een ‘project’. Een restauratie project waar bloed, zweet en tranen in gaat zitten. En bovenal heel veel tijd en geld. Anderen zijn weer op zoek naar een klassieker in perfecte staat, waar men direct concours mee kan gaan rijden. Hieronder worden een aantal praktische tips meegegeven, die je in je achterhoofd kan houden wanneer je de zoektocht naar jouw nieuwe oude liefde start.

Tips bij aanschaf

Neem de tijd. Een ogenschijnlijk rare tip die goed werkt: als je een exemplaar voor ogen hebt en je hebt de mogelijkheid om hem mee op proef te nemen: loop de auto dan eens na alsof je hem met de hand wast. Je zult verrast zijn wat voor details je opeens tegenkomt als je met je neus op de lak naar de auto kijkt.

Vrij van wegenbelasting

Naast het bedrag voor de aanschaf, de stalling en het verzekeren van je klassieker zal je ook te maken krijgen met de belasting. Als het een echte klassieker is dan zit het met de wegenbelasting wel goed. Dit betekent wel dat je een oldtimer moet kopen die 40 jaar of ouder is, om helemaal vrijgesteld te worden van belasting. Maar dan heb je maandelijks wel meer centen over voor brandstof. Win!

Schaarste in onderdelen

Voor de één is onderhoud een noodzakelijk kwaad, voor de ander is dit een van de leukste bijkomstigheden van het bezit van een klassieker. Een niet onbelangrijke punt met betrekking tot onderhoud zijn de onderdelen. Als je een klassieker hebt die zeldzaam is, dan is de kans groot dat de onderdelen ook ‘zeldzame’ prijzen hebben om de eenvoudige reden dat er weinig voorraad is. Bij een massaal geproduceerde klassieker zullen er nog genoeg onderdelen voorhanden zijn wat dus ook de prijzen lager houdt.

Taxeren is uitkeren

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je je klassieker zou willen laten taxeren. Een van de meest voorkomende redenen is dat je een taxatie nodig hebt om een oldtimerverzekering af te sluiten. Tijdens de geldigheid van het taxatierapport (meestal 3 jaar), keert de verzekeringsmaatschappij bij diefstal of total-loss de getaxeerde waarde uit. Dit gebeurt o.b.v. artikel 7:960 BW. Strekking van dit artikel is dat als je je voertuig vooraf hebt laten taxeren, je er zeker van kunt zijn dat de getaxeerde waarde ook daadwerkelijk wordt uitgekeerd.

Laat je bij de aanschaf leiden door wat jij een redelijk bedrag vindt en weeg dat budget in termen van aanschaf, regulier onderhoud en alle restauratiekosten die nodig gaan zijn. Wees niet al te optimistisch, je komt altijd verrassingen tegen.

Zoek naar occasions

Terug naar artikelen