Een dakkoffer is een ideale toevoeging aan een auto die misschien een tikje te klein is voor de grootse plannen die je voor je vakantie hebt. Je kunt er een grote hoeveelheid bagage in kwijt, terwijl anderen hem weer gebruiken voor ski’s die anders niet mee hadden gekund. Bij het gebruiken van een dakkoffer is het slim om enkele tips in je achterhoofd te houden, zodat je altijd veilig onderweg bent.
Laten we beginnen met het veilig bevestigen van een dakkoffer. Vooropgesteld: doe dit altijd precies volgens de instructies. Doe je dit niet, dan kan het zijn dat de koffer niet goed vast zit en daar kom je vaak pas achter als je een beetje op snelheid bent. Dat dit voor gevaarlijke situaties kan zorgen, hoeven we niet verder uit te leggen. Het bevestigen van een dakkoffer doe je met behulp van draagstangen, die je op je dakrails monteert. De stappen zijn als volgt:
Zit alles netjes vast, dan is het tijd om de dakkoffer te vullen met bagage. En dat leidt ons eenvoudig naar de volgende vraag.
Natuurlijk zijn hier regels voor, want een te zware dakkoffer kan op allerlei manieren schadelijk en gevaarlijk zijn. Daarom is de regel dat een dakkoffer niet meer dan 75 kilogram bagage mag bevatten. Dat heeft te maken met de maximale dakbelasting van een auto, die gemiddeld op 100 kilo ligt. Met een maximum van 75 kilo is er genoeg marge voor het gewicht van de dakkoffer zelf, plus de dakdragers.
Met dat maximale gewicht is het dus handig om de zwaarste bagage te bewaren voor de auto. Zo kan je de dakkoffer evenwichtig en efficiënt benutten. Let er bij het vullen op dat het gewicht enigszins gelijk verdeeld is over de lengte en breedte van de dakkoffer, dat zorgt voor de meeste stabiliteit. Daarbij is het belangrijk om te voorkomen dat de bagage in de auto kan gaan schuiven. Bij ferm remmen is het bepaald niet veilig als de bagage in een dakkoffer opeens naar voren schiet.
In de regel geldt er geen snelheidsbeperking voor auto’s met een dakkoffer. Met andere woorden: met een dakkoffer mag je net zo hard rijden als zonder. Is de maximum snelheid 130 kilometer per uur, dan mag je dat dus eveneens rijden met een dakkoffer. De ANWB adviseert overigens wel om het daarbij te laten. Hoewel het niet verboden is om harder dan 130 te gaan op een stuk ongelimiteerde Autobahn, is het iets wat niet echt aangeraden wordt. Hou het daarom veilig en besef altijd dat je iets op je dak hebt.
Het gebruik van een dakkoffer heeft altijd invloed op je brandstofverbruik. Het Duitse ADAC (de Duitse ANWB) heeft ooit uitgerekend dat je over 100 kilometer 2.0 liter brandstof meer verbruikt met een dakkoffer als je 130 kilometer per uur rijdt. Met andere woorden: heb je de dakkoffer niet nodig, haal hem dan van je auto. Je verbruikt onnodig veel brandstof. Dit heeft deels te maken met het gewicht (hoe meer je weegt, hoe meer je verbruikt) en deels met de luchtweerstand. Een dakkoffer gaat altijd ten koste van de aerodynamische kwaliteiten van je auto.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Dit artikel is gepubliceerd op 29 januari 2024