Wegenbelasting is voor elke automobilist een fact of life. Rij je auto, dan moet je belasting betalen, toch? Niet helemaal, er zijn wel degelijk auto’s waarin je belastingvrij mag rondrijden. Oldtimers en elektrische auto’s zijn (vooralsnog) vrij van belastingen, al zal dat voor een deel van deze auto’s niet tot in de eeuwigheid zo blijven. Welke auto’s dat zijn en aan welke criteria je moet voldoen om belastingvrij te rijden, lees je hier.
De overheid eist van het gros van de automobilisten dat ze belasting betalen over hun voertuig. Dat kan per maand, per kwartaal of per jaar, maar afhankelijk van je voertuig ben je elk jaar een bepaald bedrag kwijt aan belastingen. Dat heeft twee redenen:
De motorrijtuigenbelasting wordt voor je bepaald en je krijgt automatisch bericht als je een nieuw kenteken op je naam hebt gezet. Vervolgens kan je zelf bepalen in welke termijnen je dit betaalt.
Wie liever geen motorrijtuigenbelasting betaalt, kan ervoor kiezen om een auto te nemen die vrijgesteld is. Vooralsnog gaat het om twee soorten voertuigen:
Heb je een plug-inhybride, dan moet je wel belasting betalen. Wel heb je een fijne korting, die tot en met 2024 op 50 procent is gesteld. In 2025 gaat die korting terug naar 25 procent en vanaf 2026 is er geen korting meer.
Het verhogen van de grens van 25 naar 40 jaar was vooral bedoeld om te voorkomen dat eigenaren van 25 jaar oude diesels lekker belastingvrij konden gaan rijden. Voor auto’s met een eerste tenaamstelling voor 01-01-1988, werd zodoende in 2014 een regeling in het leven geroepen. Deze regeling bepaalt dat, zolang de auto geen 40 jaar oud is, je slechts 25% van de wegenbelasting betaalt met een maximum van €130. Daarna is de auto volledig belastingvrij. Of je hieraan voldoet, wordt bepaald door de volgende voorwaarden:
Het mag duidelijk zijn: heb je een auto van 40 jaar of ouder, dan hoeft Vadertje Staat hier geen cent belasting van te zien. De regeling is bedoeld om eigenaren van oldtimers tegemoet te komen. Een oldtimer rijdt meestal niet in de wintermaanden en hoewel iets als een katalysator voor deze auto’s nog uitgevonden moest worden, is de impact op het milieu van deze auto’s minimaal. Hetzelfde geldt voor elektrische voertuigen, die geen CO2 uitstoten. Nu nog belastingvrij, maar het duurt niet lang meer. Overigens: eveneens belastingvrij kun je rijden in een rolstoeltoegankelijk voertuig. Andere uitzonderingen:
Zoals al even aangegeven, gaan diverse regelingen veranderen. De oldtimers zijn voorlopig veilig; oude auto’s blijven vrijgesteld van belastingen. Echter, de (semi-)vrijstelling voor elektrische en hybride voertuigen wordt langzaam maar zeker afgebouwd. Vanaf 2026 betaal je voor deze modellen gewoon het volle pond aan belasting. De criteria zullen – afgezien van de uitstoot – gelijk zijn aan die bij overige voertuigen.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Dit artikel is gepubliceerd op 29 januari 2024