Waarom is er motorrijtuigenbelasting?
De overheid eist van het gros van de automobilisten dat ze belasting betalen over hun voertuig. Dat kan per maand, per kwartaal of per jaar, maar afhankelijk van je voertuig ben je elk jaar een bepaald bedrag kwijt aan belastingen. Dat heeft twee redenen:
- Het milieu. Een auto met verbrandingsmotor vervuilt en dus wordt de wegenbelasting onder andere gekoppeld aan je motor. Diesel is duurder dan benzine, maar ook zaken als gewicht spelen mee. Hoe zwaarder een auto, hoe meer hij immers verbruikt.
- Een inkomstenbron voor reparaties aan wegennet. De Nederlandse infrastructuur wordt onder andere onderhouden dankzij de inkomsten uit de wegenbelasting. Dus ben je blij dat het asfalt er weer mooi bij ligt? Geef jezelf een schouderklopje. Jij hebt ervoor betaald.
De motorrijtuigenbelasting wordt voor je bepaald en je krijgt automatisch bericht als je een nieuw kenteken op je naam hebt gezet. Vervolgens kan je zelf bepalen in welke termijnen je dit betaalt.
Criteria voor belastingvrije auto’s
Wie liever geen motorrijtuigenbelasting betaalt, kan ervoor kiezen om een auto te nemen die vrijgesteld is. Vooralsnog gaat het om twee soorten voertuigen:
- Een voertuig van 40 jaar oud of ouder. Oldtimers worden niet vaak gebruikt en zijn zodoende belastingvrij. Vroeger moest een auto 25 jaar of ouder zijn, maar omdat oudere auto’s steeds langer meegaan, werd dit in 2014 veranderd naar 40 jaar. Voor sommige verzekeringen zijn auto’s al na 25 jaar oldtimer, maar onze fiscus zal bij je blijven aankloppen tot je auto 40 kaarsjes uitblaast.
- Een elektrische auto. Deze regeling is nog eventjes van kracht: per 01-01-2025 moet je wel degelijk belasting gaan betalen over je elektrische auto. Wel heb je dan nog altijd een enorme korting van maar liefst 75 procent. Vanaf 2026 betaal je het volle pond.
Heb je een plug-inhybride, dan moet je wel belasting betalen. Wel heb je een fijne korting, die tot en met 2024 op 50 procent is gesteld. In 2025 gaat die korting terug naar 25 procent en vanaf 2026 is er geen korting meer.
Overgangsregeling oldtimers
Het verhogen van de grens van 25 naar 40 jaar was vooral bedoeld om te voorkomen dat eigenaren van 25 jaar oude diesels lekker belastingvrij konden gaan rijden. Voor auto’s met een eerste tenaamstelling voor 01-01-1988, werd zodoende in 2014 een regeling in het leven geroepen. Deze regeling bepaalt dat, zolang de auto geen 40 jaar oud is, je slechts 25% van de wegenbelasting betaalt met een maximum van €130. Daarna is de auto volledig belastingvrij. Of je hieraan voldoet, wordt bepaald door de volgende voorwaarden:
- De auto staat in de maanden december, januari en februari op een privéterrein en gaat de weg niet op, tenzij je ze nodig hebt voor een keuring of evenement.
- De auto rijdt op benzine. Auto’s die rijden op LPG of diesel komen niet in aanmerking voor deze overgangsregeling en betalen het volle tarief, tenzij het kenteken geschorst is.
Voorbeelden en uitzonderingen belastingvrije auto’s

Het mag duidelijk zijn: heb je een auto van 40 jaar of ouder, dan hoeft Vadertje Staat hier geen cent belasting van te zien. De regeling is bedoeld om eigenaren van oldtimers tegemoet te komen. Een oldtimer rijdt meestal niet in de wintermaanden en hoewel iets als een katalysator voor deze auto’s nog uitgevonden moest worden, is de impact op het milieu van deze auto’s minimaal. Hetzelfde geldt voor elektrische voertuigen, die geen CO2 uitstoten. Nu nog belastingvrij, maar het duurt niet lang meer. Overigens: eveneens belastingvrij kun je rijden in een rolstoeltoegankelijk voertuig. Andere uitzonderingen:
- aanhangwagens van minder dan 750 kg
- caravans
- lijkwagens
- vuilnis- en straatveegwagens
- voertuigen van de politie, brandweer en (dieren)ambulances
- voertuigen die gemaakt zijn voor onderhoud en aanleg van wegen
Toekomstige veranderingen in belastingvrijstelling
Zoals al even aangegeven, gaan diverse regelingen veranderen. De oldtimers zijn voorlopig veilig; oude auto’s blijven vrijgesteld van belastingen. Echter, de (semi-)vrijstelling voor elektrische en hybride voertuigen wordt langzaam maar zeker afgebouwd. Vanaf 2026 betaal je voor deze modellen gewoon het volle pond aan belasting. De criteria zullen – afgezien van de uitstoot – gelijk zijn aan die bij overige voertuigen.







