Hoeveel weegt een auto?

Ivo Pakvis4 minuten leestijd29 januari 2024

Het gewicht van een auto heeft invloed op allerlei factoren rondom het autorijden. Niet alleen verbruikt een zwaardere auto in de regel meer brandstof, hij stuurt anders dan een lichte auto en het gewicht maakt nogal wat verschil als het gaat om de kosten van de wegenbelasting. Om een goed beeld te krijgen van de invloed die gewicht heeft op een auto, zetten we de belangrijkste feiten voor je op een rijtje.

Gewichtscategorieën auto

Laten we beginnen met het onderscheiden van diverse gewichtsklassen. Althans, met het uitleggen van de klassen die gehanteerd worden om de wegenbelasting te bepalen. Want de motorrijtuigenbelasting (zoals de wegenbelasting nu heet) wordt bepaald aan de hand van meerdere factoren, waarbij gewicht en brandstof de belangrijkste zijn. Hoe zwaarder en vervuilender de auto, hoe meer je mag aftikken. Dieselauto’s zijn altijd duurder dan een equivalent dat op benzine, hybride of elektrisch rijdt. Lees hier meer over hoeveel wegenbelasting je moet betalen.

Hoe de gewichtsklasse bepaald wordt

Belangrijk vooraf: als we spreken van een gewichtsklasse gaat het altijd om een ledig voertuig, dus zonder passagiers of bagage. Gewichtsklassen van auto’s lopen van 0 tot 5.050 kg. Vanaf 550 kg val je bij elke extra 100 kg in een nieuwe gewichtsklasse. Elke honderd kilo zet je dus in een nieuwe klasse, wat betekent dat er allerlei klassen zijn van waaruit gerekend zal worden. Overigens heb je een vrachtwagenrijbewijs (C of C1) nodig om voertuigen te besturen die zwaarder zijn dan 3.500 kg. Je zult echter goed moeten zoeken om een personenwagen te vinden met dat gewicht.

Factoren die gewicht beïnvloeden

Een gemiddelde auto woog in 2021 maar liefst 1.480 kg en dat is meer dan 200 kg meer dan tien jaar daarvoor. De toename in gewicht komt door meerdere factoren:

  • Veiligheidsmaatregelen. De extra veiligheidsmaatregelen die veel fabrikanten nemen zorgen voor een hoger gewicht. De constructie is zwaarder, er worden meerdere platen gebruikt om het gevolg van een impact te verminderen, noem maar op.
  • Luxe zorgt voor gewicht. De elektrische hulpmiddelen, luxe stoelen en tal van andere innovaties in moderne auto’s zorgen voor een gewichtstoename.
  • Batterijen van elektrische auto’s zijn zwaar. Elektrische auto’s zijn in de regel flink zwaarder dan hun fossiele broertjes en zusjes, vooral omdat een accupakket bijzonder zwaar is.
  • Auto’s worden groter. Zet een auto van nu naast een auto van twintig, dertig jaar oud en het nieuwe model is aanzienlijk groter. En groter is vrijwel altijd zwaarder. De voornaamste boosdoener? De immer populairder wordende SUV.
  • Motorblokken groeien eveneens. Met de auto’s zelf groeit eveneens het gemiddelde motorblok.

Invloed gewicht op het rijden

Een zware auto rijdt anders dan een lichte auto. Iedereen die eens in een kleine hatchback door een storm heeft gereden weet hoe het voelt als een lichte auto te maken heeft met harde wind. In een zware SUV merk je daar veel minder van. Maar waarop heeft gewicht nog meer invloed bij het rijden in een auto?

  • Het brandstofverbruik. Hoe meer gewicht een motor of accupakket moet voorttrekken, hoe meer dat van de energievoorraad vraagt. Een lichte auto met dezelfde krachtbron zal altijd zuiniger zijn.
  • De snelheid. Met name de acceleratie kan lijden onder een groot gewicht. Eenmaal op snelheid zoeft de auto wel standvastig door, maar gewicht zorgt voor een langere aanloop tot die snelheid.
  • De wegligging. Zware auto’s voelen logger aan. Het is niet voor niets dat sportwagenfabrikanten hun auto’s zo licht mogelijk maken; deze auto’s moeten goed en lichtvoetig sturen. Dat gebeurt niet in een dikke SUV van 2.500 kilo. Die kunnen vooral goed rechtdoor rijden.
  • De remweg. Al dat gewicht moet ook weer op het juiste moment tot stilstand komen. Dat kost met een zware auto een stuk meer werk dan met een licht autootje.

Milieu en regelgeving met betrekking tot gewicht auto

Zoals gezegd mag je met je gewone rijbewijs niet rijden in een auto die zwaarder is dan 3.500 kg. Dat is zo’n beetje de voornaamste regel die losstaat van de milieuwetgeving. Met de bepaling van de motorrijtuigenbelasting begeef je je wel in het vaarwater van milieuwetgeving. Het idee is dat de grootste vervuilers de meeste wegenbelasting betalen. Een zware diesel is veel duurder dan een lichte benzineauto. Dit kan een bepalende factor zijn in het zoeken naar een nieuwe auto. Diesel mag dan goedkoper zijn, maar kan het uit met de hogere wegenbelasting?

Overheidsmaatregelen voor zware auto’s

Er worden constant proefballonnetjes opgelaten die betrekking hebben op de automobilist, maar die richten zich vrijwel nooit op alleen het gewicht van de auto. Gewicht is immers niet alleen maar slecht, het is de combinatie met een vervuilende motor die het doet. Momenteel wordt de autokoper gestimuleerd om elektrisch te rijden, dankzij diverse subsidiepakketten. Hoe lang dit nog het geval blijft, zal de toekomst uitwijzen.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.

Dit artikel is gepubliceerd op 29 januari 2024

Ook interessant voor jou

Auto rijden

Op autovakantie? Hier zijn vijf tips voor je reis

16 juni 2025
De zomer staat voor de deur en dus maken talloze Nederlanders zich op voor lange autoritten naar de vele vakantiebestemmingen in Europa. Of het nou autorit
Auto rijden

Wanneer is een auto belastingvrij?

29 januari 2024
Wegenbelasting is voor elke automobilist een fact of life. Rij je auto, dan moet je belasting betalen, toch? Niet helemaal, er zijn wel degelijk auto’s waa
Auto rijden

De kosten van een auto: hoeveel ben je per maand en per jaar

12 december 2023
Een auto kost geld: leuker kunnen we het niet maken. Maar hoeveel geld een auto kost, daar zit onderling nog een flink verschil in. Je kunt het zo goedkoop
Auto rijden

Hoeveel wegenbelasting (officieel: motorrijtuigenbelasting)

29 juni 2023
Het is zelden de grootste kostenpost voor een auto-eigenaar, maar op jaarbasis toch vaak een aanzienlijk bedrag: de motorrijtuigenbelasting (mrb), in de vo
Auto rijden

Afschrijving van een auto

29 juni 2023
Net als veel andere gebruiksvoorwerpen, vermindert een auto met de tijd in waarde. Dit noemen we ook wel de afschrijving. Maar hoe snel verloopt die afschr
Auto rijden

Hoe bereken je hoeveel wegenbelasting je moet betalen?

19 juni 2023
Het hoort er nu eenmaal bij als je een auto in het bezit hebt: wegenbelasting betalen. De wegenbelasting of motorrijtuigenbelasting (mrb) varieert per auto