Het gewicht van een auto heeft invloed op allerlei factoren rondom het autorijden. Niet alleen verbruikt een zwaardere auto in de regel meer brandstof, hij stuurt anders dan een lichte auto en het gewicht maakt nogal wat verschil als het gaat om de kosten van de wegenbelasting. Om een goed beeld te krijgen van de invloed die gewicht heeft op een auto, zetten we de belangrijkste feiten voor je op een rijtje.
Laten we beginnen met het onderscheiden van diverse gewichtsklassen. Althans, met het uitleggen van de klassen die gehanteerd worden om de wegenbelasting te bepalen. Want de motorrijtuigenbelasting (zoals de wegenbelasting nu heet) wordt bepaald aan de hand van meerdere factoren, waarbij gewicht en brandstof de belangrijkste zijn. Hoe zwaarder en vervuilender de auto, hoe meer je mag aftikken. Dieselauto’s zijn altijd duurder dan een equivalent dat op benzine, hybride of elektrisch rijdt. Lees hier meer over hoeveel wegenbelasting je moet betalen.
Belangrijk vooraf: als we spreken van een gewichtsklasse gaat het altijd om een ledig voertuig, dus zonder passagiers of bagage. Gewichtsklassen van auto’s lopen van 0 tot 5.050 kg. Vanaf 550 kg val je bij elke extra 100 kg in een nieuwe gewichtsklasse. Elke honderd kilo zet je dus in een nieuwe klasse, wat betekent dat er allerlei klassen zijn van waaruit gerekend zal worden. Overigens heb je een vrachtwagenrijbewijs (C of C1) nodig om voertuigen te besturen die zwaarder zijn dan 3.500 kg. Je zult echter goed moeten zoeken om een personenwagen te vinden met dat gewicht.
Een gemiddelde auto woog in 2021 maar liefst 1.480 kg en dat is meer dan 200 kg meer dan tien jaar daarvoor. De toename in gewicht komt door meerdere factoren:
Een zware auto rijdt anders dan een lichte auto. Iedereen die eens in een kleine hatchback door een storm heeft gereden weet hoe het voelt als een lichte auto te maken heeft met harde wind. In een zware SUV merk je daar veel minder van. Maar waarop heeft gewicht nog meer invloed bij het rijden in een auto?
Zoals gezegd mag je met je gewone rijbewijs niet rijden in een auto die zwaarder is dan 3.500 kg. Dat is zo’n beetje de voornaamste regel die losstaat van de milieuwetgeving. Met de bepaling van de motorrijtuigenbelasting begeef je je wel in het vaarwater van milieuwetgeving. Het idee is dat de grootste vervuilers de meeste wegenbelasting betalen. Een zware diesel is veel duurder dan een lichte benzineauto. Dit kan een bepalende factor zijn in het zoeken naar een nieuwe auto. Diesel mag dan goedkoper zijn, maar kan het uit met de hogere wegenbelasting?
Er worden constant proefballonnetjes opgelaten die betrekking hebben op de automobilist, maar die richten zich vrijwel nooit op alleen het gewicht van de auto. Gewicht is immers niet alleen maar slecht, het is de combinatie met een vervuilende motor die het doet. Momenteel wordt de autokoper gestimuleerd om elektrisch te rijden, dankzij diverse subsidiepakketten. Hoe lang dit nog het geval blijft, zal de toekomst uitwijzen.
Toen Ivo een jochie van 4 was, kon hij al alle automerken opnoemen terwijl zijn opa met hem door de stad fietste. Die liefde is nog altijd intact en inmiddels schrijft Ivo al zo'n 20 jaar over auto's en autosport. Met boeken over de Formule 1 en talloze automotive artikelen achter zijn naam, heeft hij een ervaring opgebouwd waar zijn vierjarige zelf trots op zou zijn.
Dit artikel is gepubliceerd op 29 januari 2024