Verkoopcijfers 2025: goedkope elektrische auto's trekken vooral zakelijke rijders in Nederland

Kia EV3
Dylan Smit2 minuten leestijd21 augustus 2025

Nieuwe goedkope elektrische auto's onder € 30.000 lijken een belangrijke doorbraak voor de adoptie van elektrisch rijden. Toch blijkt uit de meest recente verkoopdata dat deze betaalbare EV's vooral zakelijke rijders aantrekken. Een grondige analyse van de Nederlandse verkoopcijfers toont een opvallend patroon.

De statistieken laten zien dat 81,2 procent van de huidige Nederlandse EV-rijders hun auto zakelijk rijdt. Dit betekent dat slechts 18,2 procent de elektrische auto met eigen geld aanschaft - een kleine stijging ten opzichte van 16,4 procent in 2024.

Dominantie van zakelijke markt in EV-segment

Het totaal aantal EV-registraties in 2025 staat op 63.877 voertuigen, goed voor 34,9 procent van alle nieuwe auto's. De Kia EV3 voert de verkoopranglijst aan met 6.286 registraties - opvallend genoeg wordt meer dan de helft hiervan particulier gereden.

Bestverkochte modellen eerste helft 2025

Model Registraties
Kia EV3 6.286
Tesla Model Y 3.830
Skoda Elroq 3.231
Tesla Model 3 3.013

Prestaties budget-EV's onder € 30.000

De verkoopcijfers van de goedkoopste EV's blijven achter bij de verwachtingen. De Dacia Spring, met € 18.900 de voordeligste elektrische auto in Nederland, noteerde 438 registraties. De Chinese alternatieven presteren nog bescheidener: de Dongfeng Box (€ 23.499) en Leapmotor T03 (€ 19.950) behaalden respectievelijk 343 en 225 registraties.

Een positieve uitzondering is de Hyundai Inster. Met een vanafprijs van € 24.295 en 1.940 registraties bezet deze betaalbare EV een solide 23e plaats in de verkoopranglijst. Ook de Renault 5 (€ 27.990) doet het met 1.914 registraties behoorlijk goed.

Prijsverlagingen hebben beperkt effect

Volkswagen verlaagde de prijs van de ID.3 naar € 29.990, wat resulteerde in een stijging van 658 naar 1.068 registraties. De technisch vergelijkbare Cupra Born (€ 31.990) blijft met 413 exemplaren wat achter. Bij beide modellen domineert het zakelijke segment.

De aarzeling bij particuliere kopers heeft een duidelijke oorzaak: onzekerheid over toekomstige belastingen. Bovag Autodealers-voorzitter Bert de Kroon benadrukt het belang van duidelijkheid over autobelastingen op lange termijn, zodat consumenten een weloverwogen keuze kunnen maken.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.

Dit artikel is gepubliceerd op 21 augustus 2025

Ook interessant voor jou

Nieuws

Moderne autodieven werken met sleutelsignalen - zo voorkom j

23 oktober 2025
Dieven hebben tegenwoordig geen koevoet of breekijzer meer nodig om je auto te stelen. Met een slimme technische truc kunnen ze binnen enkele seconden een
Nieuws

Zware regenval na droogte maakt wegen spekglad door straatvu

22 oktober 2025
Bij de eerste buien na een lange droge periode is er een serieus risico op onverwacht gladde wegen. De oorzaak? Een vervelende cocktail van opgehoopt straa
Nieuws

De duurste en meest frustrerende laadlanden van Europa voor

21 oktober 2025
Elektrisch rijden door Europa was nog nooit zo makkelijk, maar uit nieuw onderzoek van de ANWB komen toch enkele landen naar voren waar opladen opvallend d
Nieuws

Nieuwe revolutionaire batterij verdubbelt bruikbare capacite

20 oktober 2025
Een baanbrekende ontwikkeling uit de VS belooft een forse stap voorwaarts in elektrisch rijden. Het Amerikaanse bedrijf 24M uit Massachusetts heeft een com
Nieuws

Chinese automerken in Nederland groeien maar blijven steken

16 oktober 2025
De Chinese invasie in autoland Nederland blijft vooralsnog uit. Van de 269.953 auto's die in de eerste drie kwartalen van 2025 op kenteken zijn gezet, komt
Nieuws

Gaan we binnenkort alle functies in onze auto bedienen met o

15 oktober 2025
De bedieningsknoppen in auto's zijn volop in beweging. Na de recente erkenning dat touchknoppen niet ideaal zijn, laat een nieuw patent van Volkswagen zien