Nieuwe goedkope elektrische auto's onder € 30.000 lijken een belangrijke doorbraak voor de adoptie van elektrisch rijden. Toch blijkt uit de meest recente verkoopdata dat deze betaalbare EV's vooral zakelijke rijders aantrekken. Een grondige analyse van de Nederlandse verkoopcijfers toont een opvallend patroon.
De statistieken laten zien dat 81,2 procent van de huidige Nederlandse EV-rijders hun auto zakelijk rijdt. Dit betekent dat slechts 18,2 procent de elektrische auto met eigen geld aanschaft - een kleine stijging ten opzichte van 16,4 procent in 2024.
Het totaal aantal EV-registraties in 2025 staat op 63.877 voertuigen, goed voor 34,9 procent van alle nieuwe auto's. De Kia EV3 voert de verkoopranglijst aan met 6.286 registraties - opvallend genoeg wordt meer dan de helft hiervan particulier gereden.
Model | Registraties |
---|---|
Kia EV3 | 6.286 |
Tesla Model Y | 3.830 |
Skoda Elroq | 3.231 |
Tesla Model 3 | 3.013 |
De verkoopcijfers van de goedkoopste EV's blijven achter bij de verwachtingen. De Dacia Spring, met € 18.900 de voordeligste elektrische auto in Nederland, noteerde 438 registraties. De Chinese alternatieven presteren nog bescheidener: de Dongfeng Box (€ 23.499) en Leapmotor T03 (€ 19.950) behaalden respectievelijk 343 en 225 registraties.
Een positieve uitzondering is de Hyundai Inster. Met een vanafprijs van € 24.295 en 1.940 registraties bezet deze betaalbare EV een solide 23e plaats in de verkoopranglijst. Ook de Renault 5 (€ 27.990) doet het met 1.914 registraties behoorlijk goed.
Volkswagen verlaagde de prijs van de ID.3 naar € 29.990, wat resulteerde in een stijging van 658 naar 1.068 registraties. De technisch vergelijkbare Cupra Born (€ 31.990) blijft met 413 exemplaren wat achter. Bij beide modellen domineert het zakelijke segment.
De aarzeling bij particuliere kopers heeft een duidelijke oorzaak: onzekerheid over toekomstige belastingen. Bovag Autodealers-voorzitter Bert de Kroon benadrukt het belang van duidelijkheid over autobelastingen op lange termijn, zodat consumenten een weloverwogen keuze kunnen maken.
Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.
Dit artikel is gepubliceerd op 21 augustus 2025