De duurste en meest frustrerende laadlanden van Europa voor elektrische auto's

Dylan Smit2 minuten leestijd21 oktober 2025

Elektrisch rijden door Europa was nog nooit zo makkelijk, maar uit nieuw onderzoek van de ANWB komen toch enkele landen naar voren waar opladen opvallend duur of problematisch is. Vooral Zwitserland en Portugal springen er niet positief uit.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.

Het goede nieuws is dat het Europese snellaadnetwerk nu zo uitgebreid is dat je langs populaire vakantiebestemmingen zoals de Route du Soleil en de Duitse Autobahn nauwelijks nog zonder stroom komt te staan. Ook campings hebben steeds vaker laadpunten, zelfs geschikt voor auto's met caravan.

Spanje: recordgroei maar ook storingen

In Spanje werd afgelopen jaar 172 procent meer geladen dan het jaar ervoor. Maar deze explosieve groei legt ook problemen bloot: veel Spaanse laadpalen kampen met storingen, wat tot de meeste klachten bij de ANWB leidde.

Portugal: alleen lokale laadpassen werken

Portugal blijkt een bijzonder lastige bestemming voor elektrische rijders. Internationale laadpassen, zelfs van grote netwerken als Ionity of Tesla, werken hier vrijwel nergens. Je hebt een lokale pas nodig, maar die krijg je alleen als je er woont.

Oplossing voor Portugal: gebruik de Miio-app

De ANWB heeft wel een praktische oplossing gevonden: gebruik de Portugese Miio-app. Daarmee kun je als toerist alsnog bij de Portugese laadpalen terecht.

Zwitserland: perfecte infrastructuur tegen een prijs

Het meest opvallende land is Zwitserland. De laadinfrastructuur werkt hier uitstekend, maar je betaalt er ook flink voor: bijna € 1 per kilowattuur. Dat maakt het Alpenland veruit het duurste laadland van Europa.

Van de Noordkaap tot Cyprus en zelfs het Kanaaleiland Jersey kun je inmiddels prima elektrisch rijden. Maar het loont dus wel om je vooraf even te verdiepen in de lokale laadsituatie en -kosten van je vakantiebestemming.

Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025

Ook interessant voor jou

diesel plug-in hybride
Nieuws

Plug-in hybrides passeren diesel definitief in Europa

18 december 2025
Voor het eerst in de moderne autogeschiedenis is de diesel niet langer de nummer 3 in Europa. Plug-in hybrides hebben de traditionele dieselmotor ingehaald
goedkoopste auto
Nieuws

Deze 7 auto's zijn de goedkoopste in Nederland met 10 jaar g

18 december 2025
Suzuki heeft net aangekondigd dat ze voortaan 10 jaar garantie geven op al hun producten in Nederland. Van motorfietsen tot buitenboordmotoren en natuurlij
Rekeningrijden
Nieuws

Rekeningrijden komt eraan: wat betekent dit voor jouw portem

16 december 2025
D66 en CDA staan te trappelen om rekeningrijden eindelijk werkelijkheid te maken. Het klinkt modern en eerlijk: je betaalt alleen voor wat je gebruikt. Maa
wereldwijde ev-verkoop
Nieuws

China domineert wereldwijde EV-verkoop terwijl Europa achter

15 december 2025
Europa kende ooit een dominante positie in de autowereld, maar de elektrische automarkt van 2025 laat een drastisch andere realiteit zien. Als je de cijfer
Chinese-merken-hybride-markt
Nieuws

Chinese merken overheersen wereldwijde plug-in hybride markt

15 december 2025
De verschuiving in de wereldwijde autoindustrie wordt nergens zo pijnlijk duidelijk als in de verkoopcijfers van plug-in hybrides. De wereldwijde top 10 va
Nieuws

Ruiten krabben met draaiende motor, mag dat eigenlijk wel?

11 december 2025
Je kent het wel: die eerste echte vriesdag van het seizoen sta je daar met je krabber te worstelen met een laag ijs dat aanvoelt als beton. De verleiding i