De duurste en meest frustrerende laadlanden van Europa voor elektrische auto's

Dylan Smit2 minuten leestijd21 oktober 2025

Elektrisch rijden door Europa was nog nooit zo makkelijk, maar uit nieuw onderzoek van de ANWB komen toch enkele landen naar voren waar opladen opvallend duur of problematisch is. Vooral Zwitserland en Portugal springen er niet positief uit.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.

Het goede nieuws is dat het Europese snellaadnetwerk nu zo uitgebreid is dat je langs populaire vakantiebestemmingen zoals de Route du Soleil en de Duitse Autobahn nauwelijks nog zonder stroom komt te staan. Ook campings hebben steeds vaker laadpunten, zelfs geschikt voor auto's met caravan.

Spanje: recordgroei maar ook storingen

In Spanje werd afgelopen jaar 172 procent meer geladen dan het jaar ervoor. Maar deze explosieve groei legt ook problemen bloot: veel Spaanse laadpalen kampen met storingen, wat tot de meeste klachten bij de ANWB leidde.

Portugal: alleen lokale laadpassen werken

Portugal blijkt een bijzonder lastige bestemming voor elektrische rijders. Internationale laadpassen, zelfs van grote netwerken als Ionity of Tesla, werken hier vrijwel nergens. Je hebt een lokale pas nodig, maar die krijg je alleen als je er woont.

Oplossing voor Portugal: gebruik de Miio-app

De ANWB heeft wel een praktische oplossing gevonden: gebruik de Portugese Miio-app. Daarmee kun je als toerist alsnog bij de Portugese laadpalen terecht.

Zwitserland: perfecte infrastructuur tegen een prijs

Het meest opvallende land is Zwitserland. De laadinfrastructuur werkt hier uitstekend, maar je betaalt er ook flink voor: bijna € 1 per kilowattuur. Dat maakt het Alpenland veruit het duurste laadland van Europa.

Van de Noordkaap tot Cyprus en zelfs het Kanaaleiland Jersey kun je inmiddels prima elektrisch rijden. Maar het loont dus wel om je vooraf even te verdiepen in de lokale laadsituatie en -kosten van je vakantiebestemming.

Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025

Ook interessant voor jou

Nieuws

Moderne autodieven werken met sleutelsignalen - zo voorkom j

23 oktober 2025
Dieven hebben tegenwoordig geen koevoet of breekijzer meer nodig om je auto te stelen. Met een slimme technische truc kunnen ze binnen enkele seconden een
Nieuws

Zware regenval na droogte maakt wegen spekglad door straatvu

22 oktober 2025
Bij de eerste buien na een lange droge periode is er een serieus risico op onverwacht gladde wegen. De oorzaak? Een vervelende cocktail van opgehoopt straa
Nieuws

Nieuwe revolutionaire batterij verdubbelt bruikbare capacite

20 oktober 2025
Een baanbrekende ontwikkeling uit de VS belooft een forse stap voorwaarts in elektrisch rijden. Het Amerikaanse bedrijf 24M uit Massachusetts heeft een com
Nieuws

Chinese automerken in Nederland groeien maar blijven steken

16 oktober 2025
De Chinese invasie in autoland Nederland blijft vooralsnog uit. Van de 269.953 auto's die in de eerste drie kwartalen van 2025 op kenteken zijn gezet, komt
Nieuws

Gaan we binnenkort alle functies in onze auto bedienen met o

15 oktober 2025
De bedieningsknoppen in auto's zijn volop in beweging. Na de recente erkenning dat touchknoppen niet ideaal zijn, laat een nieuw patent van Volkswagen zien
Nieuws

Verzonken deurgrepen op moderne auto's blijken levensgevaarl

14 oktober 2025
De verzonken deurgrepen die we steeds vaker zien op nieuwe auto's zijn niet alleen onhandig, maar vormen ook een serieus veiligheidsrisico. Dat blijkt uit