Elektrisch rijden door Europa was nog nooit zo makkelijk, maar uit nieuw onderzoek van de ANWB komen toch enkele landen naar voren waar opladen opvallend duur of problematisch is. Vooral Zwitserland en Portugal springen er niet positief uit.
Van kinds af aan is Dylan al bezig met het aanleggen van een mentale database vol met allerlei auto-info. Als kind van een automonteur is dat ook niet zo gek. Tegenwoordig past hij de kennis toe bij Gaspedaal.nl. Ondertussen sleutelt hij nog wel eens aan zijn klassieke Opel Monza.
Het goede nieuws is dat het Europese snellaadnetwerk nu zo uitgebreid is dat je langs populaire vakantiebestemmingen zoals de Route du Soleil en de Duitse Autobahn nauwelijks nog zonder stroom komt te staan. Ook campings hebben steeds vaker laadpunten, zelfs geschikt voor auto's met caravan.
In Spanje werd afgelopen jaar 172 procent meer geladen dan het jaar ervoor. Maar deze explosieve groei legt ook problemen bloot: veel Spaanse laadpalen kampen met storingen, wat tot de meeste klachten bij de ANWB leidde.
Portugal blijkt een bijzonder lastige bestemming voor elektrische rijders. Internationale laadpassen, zelfs van grote netwerken als Ionity of Tesla, werken hier vrijwel nergens. Je hebt een lokale pas nodig, maar die krijg je alleen als je er woont.
De ANWB heeft wel een praktische oplossing gevonden: gebruik de Portugese Miio-app. Daarmee kun je als toerist alsnog bij de Portugese laadpalen terecht.
Het meest opvallende land is Zwitserland. De laadinfrastructuur werkt hier uitstekend, maar je betaalt er ook flink voor: bijna € 1 per kilowattuur. Dat maakt het Alpenland veruit het duurste laadland van Europa.
Van de Noordkaap tot Cyprus en zelfs het Kanaaleiland Jersey kun je inmiddels prima elektrisch rijden. Maar het loont dus wel om je vooraf even te verdiepen in de lokale laadsituatie en -kosten van je vakantiebestemming.
Dit artikel is gepubliceerd op 21 oktober 2025