Volvo XC40 vs BMW X1: de ultieme vergelijking

Jens Holierhoek7 minuten leestijd9 december 2025

Het aanbod aan compacte SUV’s is groot, waarbij de spoeling bij de premium varianten al wat dunner wordt. Je komt dan al snel uit bij de Duitse Drie, maar ook Volvo wordt dan vaak genoemd. Vanwege zijn goede naam als rijdersauto ben je waarschijnlijk nieuwsgierig wat de BMW X1 voor je kan betekenen. Als fris en veilig alternatief zet je daar wellicht de Volvo XC40 tegenover. Nu de hamvraag: welke van de twee moet het worden? Om te helpen in je keuze, zetten we in deze vergelijking de Volvo XC40 (2018+) en BMW X1 (2015-2022) naast elkaar.

Voor- en nadelen van de Volvo XC40

  • Voordelen
  • Eigentijds ontwerp en aandrijflijnen
  • Veilig model
  • Comfortabele reisauto
  • Nadelen
  • Mist sportiviteit in bochten en sturen
  • Bagagevolume niet grensverleggend
  • Menustructuren infotainmentsysteem niet altijd even logisch

Voor- en nadelen BMW X1

  • Voordelen
  • Compacte SUV met veel rijdynamiek
  • Veel bagageruimte
  • Premium afwerking en gevoel
  • Nadelen
  • Basismotor mist sportiviteit
  • Geen achterwielaandrijving
  • Opties kunnen prijzig zijn

In het kort

Specificatie Volvo XC40 BMW X1
Gemiddelde occasionprijs* € 35.016 € 26.149
Nieuwprijs € 44.385 tot € 66.880 € 38.663 tot € 64.554
Carrosserievarianten SUV SUV
Motorvermogen van/tot 129-408 pk 136-245 pk
Koppel van/tot 245-425 Nm 220-450 Nm
Topsnelheid van/tot 180-180 km/h 204-235 km/h
Acceleratie 0-100 km/h van/tot 4,9-10,9 sec. 6,5-11,5 sec.
Bagageruimte 452 l / 405 l (PHEV) 505 l / 450 l (PHEV)
Brandstofverbruik van/tot 1 op 14,3-47,6 1 op 14,9-58,8
Euro NCAP-score 5 sterren 5 sterren
Aandrijving Benzine, hybride, elektrisch Benzine, hybride, diesel
Lengte x breedte x hoogte 4.425 x 1.873 x 1.658 mm 4.447 x 1.821 x 1.598 mm
Maximaal trekgewicht 1.500-1.800 kg 750-2.000 kg
Onderhoudsinterval 2 jaar, 30.000 km 2 jaar, variabel
Algemene garantie 2 jaar, onbeperkt 3 jaar, onbeperkt
Garantie carrosserie 12 jaar 12 jaar
  • Gebaseerd op gemiddelde occasionprijs op Gaspedaal.nl van de periode januari 2025 tot december 2025.

Rijgedrag

Volvo XC40

BMW X1

1 / 0

Volvo XC40

  • Met voor- of vierwielaandrijving
  • Onder meer als plug-inhybride en krachtige EV
  • Gemoedelijke reisauto
  • Prima caravantrekker
  • Stuurt prima, maar niet scherp

BMW X1

  • SUV met sportief weggedrag
  • Uitstekende wegligging en directe besturing
  • Comfortabel op lange stukken
  • Sterkere caravantrekker dan de XC40, behalve de plug-inhybride
  • Soepele aandrijflijnen

Zowel de BMW X1 als de Volvo XC40 zijn er met alle alledaagse modellen met voorwielaandrijving, maar ook als krachtige vierwielaangedreven exemplaren. Wat de beide SUV’s eveneens met elkaar gemeen hebben dat ze er zijn als plug-inhybride. Waar je de X1 ook als dieselaar aantreft, is de XC40 er volledig elektrisch. Compleet met emissievrije actieradius van zo’n 535 kilometer. Waar de X1 duidelijk een sportieve inborst heeft, is de Volvo XC40 meer een gemoedelijke reisauto. De X1 stuurt scherp en heeft een stevig afgesteld onderstel, terwijl de XC40 wat minder goed laat voelen wat er onder de wielen gebeurt.

Interieur en uitrusting

Volvo XC40

BMW X1

1 / 0

Volvo XC40

  • Meer hoofdruimte achterin dan de X1
  • Prima voorstoelen
  • Hoge zit
  • Modern en praktisch interieur

BMW X1

  • Meer bagageruimte dan de Volvo XC40
  • Lagere, sportieve zit
  • Het gebruiksgemak in de BMW is groot
  • Handige iDrive-draaiknop

De BMW X1 en Volvo XC40 zijn nagenoeg even lang en bieden binnenin beiden genoeg ruimte voor een gezin en hun bagage. Al voorziet de Volvo in net wat meer hoofdruimte. Op zijn beurt biedt de X1 net wat maar plek voor spullen achterin. De zitpositie in de Duitser is wat lager en sportiever dan in de Zweed met zijn overigens prima stoelen. Het interieur van de XC40 oogt ‘jeugdig’: er zijn veel moderne materialen gebruikt en de Volvo blinkt uit in het aantal slimme vakken, laadjes en haken. De X1 maakt indruk met zijn fraaie instrumentarium en handige iDrive-draaiknop.

Betrouwbaarheid

Volvo XC40

  • Elektronische euvels van voor de 2022-facelift zijn opgelost
  • Actieve rijstrookassistent reageert bekwaam na problemen in vroege bouwjaren

BMW X1

  • Wegenwacht noemt de X1 zeer betrouwbaar
  • Rubberen ring krukas laat in sommige gevallen los

Volgens de Wegenwacht is de F48 generatie van de BMW X1 zeer betrouwbaar. Toch zijn er een paar vaker voorkomende problemen te melden. In sommige gevallen laat de rubberen ring van de krukas los. De Volvo XC40 is een stuk betrouwbaarder dan de modellen van voor de 2022-facelift. Door onder meer ‘over the air’-software-updates zijn veel elektronische euvels opgelost. Al eerder maakte het Zweedse merk – bekend vanwege zijn hoge veiligheidsniveau – zo korte metten met afwijkend gedrag in de actieve rijstrookassistent.

Kosten

Volvo XC40

  • Duurder in wegenbelasting, verzekering en onderhoud van de X1
  • Totale maandkosten bijna gelijk aan de maandkosten van de BMW X1

BMW X1

  • Hogere afschrijving dan de XC40
  • Lagere brandstofkosten

 

Opvallend is dat de BMW X1 een grotere afschrijving kent dan de Volvo XC40. De X1 maakt echter weer veel goed door zijn lagere brandstofverbruik van de basisversie. Maar zet je de plug-inhybrides naast elkaar van beide modellen, dan blijkt de X1 ook de zuiniger en dus de goedkopere variant. De verzekering, onderhoud en motorrijtuigenbelasting van de X1 zijn ook wat lager dan die van de Volvo. Al met al zijn de kosten van de twee modellen op jaarbasis gezien bijna gelijk aan elkaar.

Voorbeeld kostenvergelijking

We hebben een voorbeeldberekening van de kosten van beide auto’s op jaarbasis voor je klaargezet. Omdat de prijzen voor brandstof en verzekering behoorlijk kunnen verschillen per moment en regio, moet je de onderstaande berekening zien als indicatie. In deze vergelijking gaan we uit van:

  • Volvo XC40 T2 Essential (2022)
  • BMW X1 sDrive18i (2022)
  • Kilometerstand: 70.000 km
  • Gebruiksduur: 5 jaar, 10.000 km per jaar
  • Eigenaar in Noord-Holland

 

Volvo XC40 BMW X1
Aanschafprijs € 44.385 € 43.284
Afschrijving* € 2.600 € 2.840
Brandstof* € 1.617 € 1.432
Wegenbelasting (MRB)* € 972 € 868
Verzekering* € 942 € 917
Onderhoud* € 548 € 509
Totale kosten per maand excl afschrijving* € 4.079 (per jaar) € 339,91 (per maand) € 3.726 (per jaar) € 310,50 (per maand)
Totale kosten per maand incl. afschrijving* € 6.679 (per jaar) € 556,58 (per maand € 6.566 (per jaar) € 547,16 (per maand

** _Gebaseerd op gegevens van AutoWeek mei 2025.

De resultaten van de kostenberekening zijn puur indicatief, er kunnen geen rechten aan ontleend worden.

Waarom kiezen voor de Volvo XC40?

De Volvo XC40 is een zeer veilig model met een jonge uitstraling. Van buiten en binnen is de XC40 fris en modern. De aanwezigheid van een volledig elektrische versie maakt de XC40 eveneens een auto van deze tijd. Als ruime reisauto overtuigt de XC40 dankzij zijn comfortabele rijdynamiek en ruime interieur. Fijn zittende stoelen maken het totaalplaatje compleet. Als trekauto overtuigt de XC40 eveneens, waarbij vierwielaandrijving een grote meerwaarde biedt. De plug-inhybrides zijn sterk en zuinig.

Bekijk aanbod

Volvo XC40 2018 +

Waarom kiezen voor de BMW X1?

De BMW X1 oogt premium en is dat ook. Het stijlvolle en sportieve uiterlijk gaat over in een net interieur met een fraai instrumentarium. De rijdynamiek van de X1 is een van de beste in zijn klasse. De X1 is comfortabel zat, maar ook behoorlijk sportief. Dat merk je aan de koersvastheid in sneller genomen bochten. Verder laat het stuur goed voelen wat er onder de wielen gebeurt. De BMW X1 biedt veel bagageruimte en kent een sportieve, lagere zit. Als caravantrekker staat de X1 zijn mannetje, zeker met vierwielaandrijving.

Bekijk aanbod

bmw x1

Welke zou ik kiezen?

Ga je voor volledig elektrisch, dan is er maar één keuze: de Volvo XC40 (al heeft BMW vanaf 2022 de iX1 als apart model in de prijslijst staan). Met zijn praktische rijbereik, zijn aantrekkelijke uiterlijk en behoorlijk afgewogen rijdynamiek is dit een fijne en veilige reisauto. Staat er geen volledig elektrische aandrijflijn op je wensenlijstje, dan wint de BMW X1 het op punten. De X1 rijdt immers nóg beter dan de Volvo, is nog meer premium en is de betrouwbaarheid zelve. Verder biedt de BMW net wat meer bagageruimte.

Meer weten over de Volvo XC40 en BMW X1?

Veelgestelde vragen over de Volvo XC40 en X1

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.

Bronnen

  • Autoweek.nl
  • Autoreview.nl
  • BMW.nl
  • Volvo.nl

Dit artikel is gepubliceerd op 9 december 2025

Ook interessant voor jou

Toyota RAV4 Hybrid
Autotype

Beste SUV's van 2026

11 december 2025
Wat maakt een goede SUV? Dat hangt helemaal af van jouw wensen en eisen. Heb je een groot gezin? Dan zijn voldoende zitplaatsen en praktische eigenschappen
Autotype

SUV private lease

11 december 2025
Als je een SUV wilt aanschaffen, is private lease een interessant alternatief voor kopen. Je profiteert van overzichtelijke kosten, heldere voorwaarden en
Autotype

Beste elektrische SUV’s van 2026

11 december 2025
De markt van de elektrische SUV’s verwelkomt bijna dagelijks nieuwe modellen. Vrijwel elk gevestigd merk zet tegenwoordig een elektrische variant van een b
Modelvergelijkingen

BMW X3 vs Volvo XC60: de ultieme vergelijking

9 december 2025
In de categorie premium middenklasse SUV’s kom je al snel bij de bekende Duitse merken uit. Logisch, want dat zijn uitstekende auto’s die je veel rijplezie
Modelvergelijkingen

Mazda CX-5 vs Nissan Qashqai: de ultieme vergelijking

9 december 2025
De compacte middenklasse SUV is populairder dan ooit. De keuze aan zulke SUV’s is dan ook reuze. Dat maakt het lastig om het juiste model te kiezen dat pas
Modelvergelijkingen

Renault Captur vs Renault Clio: de ultieme vergelijking

9 december 2025
Als de Renault Clio als hatchback net niet ruim genoeg voor je is, kun je natuurlijk voor de Estate gaan. Maar omdat die langere versie inmiddels al een pa