Voor- en nadelen van de Audi A3
- Voordelen
- Sportief onderstel
- Hoogwaardig interieur
- Keuze uit twee aantrekkelijke plug-inhybrides
- Nadelen
- Premium model, premium prijs
- Het zicht rondom is wat beperk
- Overvolle menustructuur op infotainmentscherm
Voor- en nadelen van de BMW 1 Serie
- Voordelen
- Perfecte mix tussen sportiviteit en comfort
- Groot bedieningsgemak dankzij iDrive
- Extra sportieve vierwielaangedreven topversie
- Nadelen
- Geen achterwielaandrijving, zoals zijn voorgangers
- Niet leverbaar als plug-inhybride
- Lage in- en uitstap
In het kort
| Specificatie | Audi A3 | BMW 1 Serie |
|---|---|---|
| Gemiddelde occasionprijs* | € 32.560 | € 25.478 |
| Nieuwprijs | € 33.260 tot € 111.490 | € 32.588 tot € 63.563 |
| Carrosserievarianten | Hatchback, sedan | Hatchback |
| Motorvermogen van/tot | 110-400 pk | 109-306 pk |
| Koppel van/tot | 200-480 Nm | 190-400 Nm |
| Topsnelheid van/tot | 204-250 km/h | 200-250 km/h |
| Acceleratie 0-100 km/h van/tot | 3,8-10,6 sec. | 4,8-10,6 sec. |
| Bagageruimte | 380 l (hatchback) / 425 l (sedan) | 380 l |
| Brandstofverbruik van/tot | 1 op 11,0-333,3 | 1 op 14,7-26,3 |
| Euro NCAP-score | 5 sterren | 5 sterren |
| Aandrijving | Benzine, hybride | Benzine, diesel |
| Lengte x breedte x hoogte | 4.343 x 1.816 x 1.449 mm | 4.319 x 1.799 x 1.434 mm |
| Maximaal trekgewicht | 1.300-1.600 kg | 1.100-1.500 kg |
| Onderhoudsinterval | 30.000 km / 2 jaar | variabel / 2 jaar |
| Algemene garantie | 4 jaar, 100.000 km | 3 jaar, onbeperkt aantal km’s |
| Garantie carrosserie | 12 jaar | 12 jaar |
* Gebaseerd op de gemiddelde occasionprijs op Gaspedaal.nl van de periode januari 2025 tot en met augustus 2025.
Rijgedrag

Audi A3

BMW 1 Serie
Audi A3
- Sportieve rijdynamiek
- Voorwielaangedreven, maar ook met quattro-vierwielaandrijving
- Veel pk’s onder je rechtervoet als S3 en RS3
- Sportonderstel heeft stevige demping
- Tot 1.600 kg trekgewicht (diesel)
BMW 1 Serie
- Rijdt erg sportief
- Directe besturing
- Krachtig als M135i
- Maximaal 1.500 kg trekgewicht (diesel)
De Audi A3 is een sportief rijdende auto met een stevig afgesteld onderstel. De A3 lust bochten dus voor ontbijt. Er is echter ook voldoende comfort aan boord voor lange ritten, Kies je voor het sportonderstel, dan ga je helemaal als een kart de hoek om, waarbij de besturing messcherp is. De versies met sportonderstel hebben een nog iets hardere demping, wat soms ten koste gaat van het rijgenot. De BMW 1 Serie is ook al zo’n sportieveling, waarbij eveneens voldoende comfort komt bovendrijven. De BMW 1 Serie stuurt als M135i echter zo direct, dat je wel veel moet corrigeren.
Interieur en uitrusting

Audi A3

BMW 1 Serie
Audi A3
- Evenveel bagageruimte als de BMW 1 Serie
- Premium afwerking interieur
- Prima zitpositie achter het stuur
- Beperkt zicht schuin naar achteren
BMW 1 Serie
- Nette, kwalitatief hoogstaande afwerking
- Behoorlijk wat ruimte op de achterbank
- iDrive-knop zorgt voor fijne bediening infotainment
- Sportstoelen zitten heerlijk
De Audi A3 en BMW 1 Serie zijn als hatchback op een haar na even lang. Ze hebben zo precies evenveel bagageruimte. De Audi A3 Limousine biedt echter meer plek voor spullen. Als volwassene zit je behoorlijk goed op de achterbank van de A3, hetzelfde geldt voor de 1 Serie. De zetels in zowel de A3 als de 1 Serie zitten heerlijk, helemaal als je kiest voor de sportstoelen. De afwerking is premium in beide modellen: de afwerking en gebruikte materialen zijn top. Pluspunt in de BMW is de handige iDrive-knop.
Betrouwbaarheid
Audi A3
- Scoort uitstekend in Duitse pechstatistieken
- TFSI-motoren kennen een hoger olieverbruik
- Bij zowel de A3 als de 1 Serie zijn storingen met het infotainmentsysteem bekend
BMW 1 Serie
- Betrouwbaar model volgens de Wegenwacht
- Rubberen trillingsdemper op de krukas kan loslaten
De Audi A3 scoort uitermate goed in de jaarlijkse pechstatistieken van de ADAC (het Duitse broertje van de ANWB). Wel kennen de TFSI-motoren een relatief hoog olieverbruik. De Wegenwacht noemt de BMW 1 Serie een betrouwbaar model, waarbij bij de 1,5 liter driecilinder-motoren het soms voorkomt dat de rubberen trillingsdemper op de krukas loslaat. Ook zijn er meldingen gemaakt van het uitvallen van het dashboard, maar dat software-probleem is als het goed is inmiddels opgelost. De Audi A3 kan eveneens te maken krijgen met een niet werkend infotainmentsysteem. Even het systeem opnieuw opstarten is meestal afdoende.
Kosten
Audi A3
- Ongeveer net zo duur in aanschaf als de BMW 1 Serie
- Plug-inhybride is zuinig met brandstof
BMW 1 Serie
- Iets duurder in brandstofkosten en mrb dan de Audi A3
- Als premium model duurder dan veel andere compacte middenklassers
De instapversies van Audi A3 en de BMW 1 Serie zijn redelijk aan elkaar gewaagd met hun vanafprijzen. Opvallend is wel dat je bij Audi dan wel gelijk de luxe Pro Line voorgeschoteld krijgt, al kan BMW daar qua prijs de Business Edition Plus tegenover zetten. De basisversies ontlopen elkaar nauwelijks als het om afschrijving gaat en ook in verzekering en onderhoud gaan de prijzen gelijk op. De BMW is wel iets duurder in brandstofkosten en motorrijtuigenbelasting. Veelrijders kiezen voor de plug-inhybride A3, die krachtig is, maar ondertussen zeer zuinig met brandstof.
Voorbeeld kostenvergelijking
Om inzicht te krijgen in de kosten die komen kijken bij het rijden van de Audi A3 en BMW 1 Serie hebben we een voorbeeldberekening voor je klaargezet. Het zijn de kosten op jaarbasis, waarbij je moet weten dat brandstof en verzekering flink verschillen per moment en regio, waarmee je dit voorbeeld als indicatie moet zien. In deze vergelijking gaan we uit van:
- Audi A3 Sportback 30 TFSI Pro Line (2023)
- BMW 1 Serie 116i (2023)
- Kilometerstand: 70.000 km
- Gebruiksduur: 5 jaar, 10.000 km per jaar
- Eigenaar in Noord-Holland
| Kostenpost | Audi 3 | BMW 1 Serie |
|---|---|---|
| Aanschafprijs | € 37.301 | € 36.890 |
| Afschrijving* | € 2.440 | € 2.380 |
| Brandstof* | € 1.271 | € 1.317 |
| Wegenbelasting (MRB)* | € 684 | € 768 |
| Verzekering* | € 784 | € 793 |
| Onderhoud* | € 438 | € 438 |
| Totale kosten per maand excl afschrijving* | € 5.617 (per jaar), € 468,08 (per maand) | € 5.696 (per jaar), € 474,66 (per maand) |
| Totale kosten per maand incl. afschrijving* | € 3.177 (per jaar), € 264,75 (per maand) | € 3.316 (per jaar), € 276,33 (per maand) |
* Gebaseerd op gegevens van AutoWeek (juni 2025). De resultaten van de kostenberekening zijn puur indicatief, er kunnen geen rechten aan ontleend worden.
Audi A3 of BMW 1 Serie: oordeel
De Audi A3 en BMW 1 Serie horen samen met de Mercedes-Benz A-Klasse tot de zogenoemde ‘Duitse Drie’: premium modellen in de compacte middenklasse. Van het trio richten de A3 en 1 Serie zich duidelijk meer op sportiviteit dan de comfortabele A-Klasse dat doet. Minder premium, maar wel fijn rijdend is de Ford Focus, terwijl eveneens goed betaalbare modellen van Toyota en Kia uitpakken met een hoge mate van betrouwbaarheid en veel meer fabrieksgarantie. Ga je voor rijdynamiek én luxe, mogen de Audi A3 en BMW 1 Serie op je shortlist. Maar welke van deze twee wordt het?
Waarom kiezen voor de Audi A3?
De Audi A3 is een compacte middenklasser die genoeg plek biedt aan achterpassagiers mét bagage. Belangrijker nog is de Audi A3 voortreffelijk rijdt. Sportief als het kan en comfortabel als het moet. Het wordt zelfs nog wat dynamischer als je kiest voor een versie met een sportonderstel, of natuurlijk de zeer krachtige vierwielaangedreven S3 of RS3. Groot pluspunt is de A3 er ook is als limousine en als zuinige en krachtige plug-inhybride. De betrouwbaarheid en veiligheid zijn zoals je mag verwachten van een premium model van een hoog niveau, net als de afwerking van het interieur.

Waarom kiezen voor de BMW 1 Serie?
De BMW 1 Serie is niet meer achterwielaangedreven zoals zijn voorgangers, maar de kleinste BMW rijdt nog steeds voorbeeldig. De besturing is messcherp en de rijdynamiek vindt de perfecte combinatie tussen sportief en comfortabel. Kies je voor een versie met xDrive, dan is er vierwielaandrijving aan boord voor voldoende tractie. In het hoogwaardige interieur is de bekende iDrive-knop een uitkomst. Intuïtief scroll je door de belangrijkste menu’s. Zeer sportief is de 306 pk sterke BMW M135i. De 1 Serie biedt voldoende binnenruimte om als gezinsauto ingezet te worden.

Welke zou ik kiezen?
De BMW 1 Serie is misschien wel de ultieme rijdersauto tussen de compacte middenklassers. De messcherpe besturing en de voeling met wat er onder de voorwielen gebeurt maken dit een regelrechte topper. Toch doet de Audi A3 in rijden niet of nauwelijks onder voor de sportieve 1 Serie. De wegligging is subliem, waarbij de voorwielaangedreven A3 er net als de 1 Serie met vierwielaandrijving is. Het feit dat je de A3 ook tegenkomt als limousine, als plug-inhybride en als zeer krachtige RS3, maakt de keuzevrijheid gewoon groter en daarmee verkiezen wij de Audi A3 nipt boven de 1 Serie.
Meer weten over de Audi A3 en BMW 1 Serie?
- Wil je alles weten over de Audi A3? Bekijk hier alle generaties, uitvoeringen en prijzen.
- Ontdek [hier alle info, details en meer van de BMW 1 Serie]hier alle details en uitvoeringen.
- Lees hier ons uitgebreide artikel over de beste benzine hatchbacks.







