Bij een sportauto verwacht je al snel een paar honderd pk onder de kap. Bij een stationwagon is een hoog vermogen meestal wat minder van belang. Gelukkig denkt niet elke autofabrikant daar hetzelfde over en voorziet menig automerk zijn ruime gezinsauto ook van de nodige pit. Zeker de Duitse Drie gaan regelmatig ‘los’ met hun premium modellen. Een stationwagon met 500 pk of meer? Waarom niet? Bij een snelle en sportieve stationwagon wordt echter niet alleen de motor onder handen genomen. In vormgeving en techniek wordt ook veel geleend bij bewezen sportwagentechniek.
Een stationwagon koop je in eerste instantie om zijn ruimte. Vaak wordt de stationwagon ingezet als praktische gezinsauto. Maar ja, soms zit je alleen in de auto en dan is het wel zo aantrekkelijk als je stationwagon sportief stuurt en over een krachtige motor beschikt. Een snelle en sportieve stationwagon is ook een uitkomst als je maar weinig ruimte hebt om in te voegen, of voor vlotte passeeracties. In vergelijking met een SUV of een MPV is een stationwagon van nature beter geschikt voor sportief rijden. De stroomlijn is beter, net als de wegligging.
Bij een snelle stationwagon is het van belang dat er genoeg praktisch nut overblijft. Zo zal een ruime stationwagon met een spijkerhard onderstel veel kopers afschrikken. In onze selectie van de beste snelle stationwagons is dus de dagelijkse inzetbaarheid een belangrijke graadmeter, net als het type aandrijflijn, de aanwezigheid van achter- of vierwielaandrijving en de aanpasbaarheid van veer- en demperkarakteristieken. Ondertussen nemen we zaken als luxe en comfort in het interieur, binnenruimte en natuurlijk pure pk’s mee. En hoe goed is een snelle en sportieve stationwagon in het bieden van rijplezier? Onze expert Jens Holierhoek heeft de beste sportieve en snelle stationwagons op een rijtje gezet.
De Cupra Leon Sportstourer, gebaseerd op de Seat Leon, is er sinds de 2024-facelift alleen nog als plug-in hybride. De krachtigste variant, de VZ, levert een vermogen van 272 pk en daarmee is de Sportstourer pijlsnel van zijn plek. De sprint van nul naar honderd verloopt in 7,1 seconden. De voorwielaangedreven Leon Sportstourer heeft een adaptief onderstel, waarmee je zelf de ideale rijmodus kiest: ‘comfortabel’ als je met de familie op stap bent, of ‘sportief’ als het wat pittiger mag. Er is zowel een VZ Performance als een VZ Extreme. De Extreme voorziet in kuipstoelen en een hoogwaardig audiosysteem.
Een eerste reden om voor de Cupra Leon Sportstourer te kiezen is zijn stoere uiterlijk. Sinds de 2024-facelift herken je de Spanjaard aan zijn uitdagende sharknose. De Sportstourer vergeet ondertussen niet dat het een praktische stationwagon is. De demping en vering worden nooit kiezelhard en met tot 1.450 liter aan bagageruimte biedt de Cupra Leon Sportstourer plek zat. Ander groot voordeel is de grote elektrische actieradius van maximaal 129 kilometer. De brandstofkosten blijven zo toch laag. Met een aanhangwagengewicht van 1.700 kg kun je de Leon Sportstourer ook prima inzetten als krachtige caravantrekker.
De Audi S5 Avant herken je aan zijn honingraat grille en vier uitlaateinddempers. Voor een extra kloeke uitstraling zijn de graphics van de optionele matrix-ledkoplampen en oled-achterlichten aan te passen. In het interieur valt de hoge mate van digitalisering op. Kies je voor het panoramascherm inclusief bijrijdersdisplay, dan bestaat bijna je complete dashboard uit pixels. In de rijmodus ‘Dynamic’ zijn de vering en demping lekker stevig afgesteld. De besturing met variabele overbrenging in combinatie met de soepele zescilinder maken de Audi S5 Avant heerlijk lichtvoetig. Het heerlijk geluid dat uit de uitlaten komt, draagt bij aan het gevoel van dynamiek.
De Audi S5 Avant is een 4x4 stationwagon voorzien van een 367 pk 3,0-liter benzinemotor. Doordat de S5 Avant een mild hybride is, heeft de Duitse stationwagon 24 pk extra tot zijn beschikking. Dat merk je terug in de acceleratie: de klassieke sprint raffelt de S5 Avant af in slechts 4,5 seconden. De permanente vierwielaandrijving gaat samen met een sportdifferentieel met torque vectoring, met als resultaat ultieme grip. Een reeks geavanceerde rijassistenten maken de Audi S5 Avant een veilige stationwagon. Aanrader is de S5 ‘50 Year Edition’: een zeer rijk uitgeruste uitvoering in een oplage van 100 exemplaren.
De Ford Focus Wagon staat al bekend om zijn goede rijeigenschappen, maar de topuitvoering, de 2.3 EcoBoost ST-X doet daar nog een schepje bovenop. Zo beschikt de 280 pk sterke Ford Focus Wagon ST-X over een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel. Die technologie zorgt voor een beter bochtengedrag en biedt meer grip bij acceleratie. In 5,8 tellen schiet de Wagon ST-X vanuit stilstand naar 100 km/u. Ook fijn is de handgeschakelde zesbak die gebruik maakt van zogenaamde ‘rev-matching’-technologie. In de praktijk schakel je daaarmee lekker vloeiend terug. Is er ruimte om je uit te leven, dan mag de speciale Track-modus aan.
De wegligging van de Ford Focus Wagon ST-X is haar ongeëvenaard. De bloedsnelle stationwagon is amper van koers te brengen en stuurt uiterst scherp. Vier rijmodi laten je verder bepalen hoe direct de Wagon ST-X op het gaspedaal moet reageren. Naast een normale modus, kies je uit Slippery, Normal en Sport. Je zou haast vergeten dat de Wagon ST-X met 1.700 liter aan ruimte achterin ook gewoon heel veel plek biedt aan koffers. Voor het comfort aan boor zorgen onder meer 14-weg elektrisch verstelbare voorstoelen en een head-up display. Op de optielijst staat onder andere het ST Track Pack.
De Mercedes-Benz E-Klasse Estate E53 AMG is met een lengte van ongeveer vijf meter een hele ruime stationwagon. De bagageruimte is riant, maar Mercedes-Benz heeft ook veel centimeters voor de passagiers op de achterbank gereserveerd. Dé plek aan boord is natuurlijk achter het stuur. Dankzij vierwielbesturing voelt de Estate een stuk compacter aan dan dat hij is. Welke kant je de E-Klasse Estate E53 AMG op dirigeert en met welke snelheid maakt niet uit: hij geeft áltijd vertrouwen. Het MBUX-infotainment systeem werkt snel en maakt (optioneel) deel uit van een ‘Hyperscreen’ dat zich uitstrekt over de breedte van het dashboard.
De Mercedes-Benz E-Klasse Estate E53 AMG is een ruime stationwagon die eigenlijk alle hokjes aanvinkt. De plug-inhybride is zowel zeer krachtig als zuinig. Op basis van een vol batterijpakket kan de Estate E53 AMG namelijk zo’n 100 kilometer volledig elektrisch afleggen. De Estate E53 AMG is daarnaast vierwielaangedreven én erg luxe. Dat je in 3,8 seconden van nul naar honderd sprint, is een ander pluspunt. Het speciale onderstel is voorzien van adaptief verstelbare demping. In de comfort-stand is de Estate E53 AMG al lekker stevig geveerd, in de Sport+ verandert je stationwagon in een volbloed sportauto.
De BMW M3 CS Touring is het absolute topmodel binnen de 3 Serie. De zes-in-lijn benzinemotor stuwt de M3 CS Touring namelijk in slechts 3,5 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/u. Net als meer uiterst sportieve stationwagons voorziet de M3 CS Touring in diverse rijmodi. In de Sport+ staan al zijn ‘zintuigen’ op scherp en klinkt er bij het accelereren diepe brullen. In de neutrale stand is de BMW M3 CS Touring een krachtige en comfortabele reisauto die tot 1.510 liter aan bagageruimte biedt. Achter het afgeplatte stuurwiel ademt het interieur van deze krachtpatser in elke vezel sportiviteit.
De BMW M3 CS Touring is de overtreffende trap van de toch al uiterst sportieve M3 Touring en de nog krachtiger M3 Touring Competition. De Duitse 4x4 stationwagon heeft namelijk een 550 pk sterke 3,0-liter zes-in-lijn aan boord met twee turbo’s. Ook is de M3 CS Touring onder meer voorzien van een titanium achterdemper en zijn onder meer de motorkap en spiegelkappen uitgevoerd in lichtgewicht met koolstofvezel versterkt kunststof. Alles voor de nodige gewichtsbesparing. Hoewel de BMW M3 CS Touring xDrive-vierwielaandrijving heeft, stuurt het actieve differentieel op de achteras naar wens 100 procent van het vermogen naar de achterwielen.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan sportieve stationwagons van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 15, gesorteerd op basis van populariteit.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 23 mei 2025