Als je op zoek bent naar een prettige gezinsauto kom je vaak bij een stationwagon uit. Want het ruimte-aanbod van een stationwagon is natuurlijk ongeëvenaard. Juist omdat een stationwagon vaak een gezinsauto is, is betrouwbaarheid ook van groot belang. Onderweg stranden met de familie is immers het laatste dat je wil. Aangezien Japanse automerken bekendstaan om de betrouwbaarheid van modellen, is het slim om voor een stationwagon uit dat land te gaan. Maar welk model moet je dan kiezen? We hebben – speciaal voor jou - de 5 beste Japanse stationwagons voor je op een rijtje gezet.
De bouwkwaliteit van Japanse auto’s is ongekend. In de internationale toplijstjes zijn de Japanse merken oververtegenwoordigd als het om betrouwbaarheid gaat. Koop je een auto van een fabrikant afkomstig uit dat land, dan is de kans op pech onderweg nihil. Althans, als je je auto op tijd zijn onderhoud geeft. Een Japanse stationwagon koppelt zo veel ruimte aan veel zekerheid. Omdat Japanse merken veel investeren in innovatie zijn de stationwagons bovendien vaak voorzien van aansprekende technologie en vooruitstrevende aandrijflijnen. Zo is Toyota een voorloper in de hybridetechniek, is Subaru een kenner van vierwielaandrijving en bouwt Mazda bijzondere motoren.
Aan Japanse automerken is er geen gebrek. Bekend zijn onder meer Daihatsu, Honda, Lexus, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Suzuki en Toyota. Bijna al die merken hebben wel een stationwagon in hun huidige modellengamma of recent gehad. Dat betekent dat de keuze aan Japanse stationwagons groot is. Te groot om zelf even makkelijk een keuze te maken. Daarom heeft onze expert Jens Holierhoek op basis van onder meer prestaties, brandstofverbruik, aandrijflijn, ruimte-aanbod, rijcomfort en design de 5 beste Japanse stationwagons voor je klaargezet.
De Subaru Outback gaat al zes generaties mee. Niet zo gek, want veel vierwielaangedreven stationwagons bestaan er niet, en de Outback heeft dus een trouwe achterban die het generatie op generatie tevreden moet stellen. De Outback doet dat op zijn geheel eigen wijze. Zo is natuurlijk de bekende boxermotor aan boord van Subaru. Doordat de cilinders plat liggen en niet rechtop staan, ligt het blok lekker laag. Dat is fijn voor het zwaartepunt en daarmee de wegligging van de Japanner, maar ook veilig in geval van een aanrijding. De motor schuift dan onder de inzittenden door.
De Subaru Outback is met zijn vierwielaandrijving een stationwagon die zich ook prima thuis vindt buiten de gebaande paden. Om die reden is de Outback lekker stoer uitgedost. Omdat de Outback naast vierwielaandrijving ook altijd een automaat heeft én een trekgewicht van liefst 2.000 kg, is dit dé stationwagon om voor je caravan te hangen. Met 1.750 liter aan bagageruimte (met de achterbank neergeklapt) is de Outback sowieso een prima reisauto. Als Japanse stationwagon staat betrouwbaarheid op een hoog niveau, evenmin is te tippen aan het veiligheid die de Outback biedt. Alle moderne rijassistenten zijn aan boord.
Om met de deur in huis te vallen. Suzuki Swace is haast identiek aan de Toyota Corolla Touring Sports in deze lijst. Toch zijn er genoeg verschillen om niet klakkeloos voor een van de twee te gaan. Zo zit de Swace een andere basisuitrusting aan dan de Toyota en geldt er ook een andere garantietermijn. En dat terwijl beide Japanse stationwagons even betrouwbaar zijn. De Suzuki Swace is er alleen als full hybrid met 140 pk. Van die motor is ook een 122 pk sterke variant, maar dan moet je vóór de facelift in 2023 zijn.
De Suzuki Swace is een zeer zuinige stationwagon. De stekkerloze full hybrid aandrijflijn is in de praktijk goed voor een benzineverbruik van ongeveer 1 op 21. De Swace rijdt heel comfortabel en is met zijn vermogen van 140 pk krachtig zat. Drie rijmodi laten je kiezen tussen een zuinige, normale en sportieve afstemming, waarbij de soepele automaat altijd alert is. De Suzuki Swace zit vol met moderne rijhulpsystemen. Achterin de Swace past tussen 596 en 1.606 liter aan bagage. De achterbank neerklappen is een makkie dankzij hendels in de kofferbak. De bagagebodem is trouwens verstelbaar en om te klappen.
De Mazda 6 Sportbreak is de stationwagonuitvoering van de bekende Mazda 6. Bijzonder aan de Mazda 6 Sportbreak is Skyactiv-G-technologie waarmee de benzine- en dieselmotoren zijn uitgerust. Die technologie maakt het gebruik van een turbo overbodig en toch zijn de krachtbronnen zuinig en pittig. De zeer soepele motoren in combinatie met een behoorlijk sportief onderstel en scherpe besturing maken de Mazda 6 Sportbreak een uiterst dynamisch rijdende Japanse stationwagon. Je zit in de Mazda 6 Sportbreak lekker laag, wat de sportieve rijbeleving vergroot. Voor een gemiddeld benzineverbruik van 1 op 15 draait de Mazda 6 Sportbreak zijn hand niet om.
De Mazda 6 Sportbreak is een elegante stationwagon om te zien. Sportief ook. Die twee eigenschappen keren ook terug in het hoogwaardige interieur waar luxe materialen zij aan zij gaan met sportieve details. Zeker in hogere uitrustingsniveaus – zoals de tijdelijke 20th Anniversary-editie - ontbreekt het je aan niets in de ruime gezinswagen. Dan kan de Mazda 6 Sportbreak zelfs tippen aan duurdere modellen uit hogere klassen. De Mazda 6 Sportbreak is een ideale rij- en reisauto. Comfortabel zat, maar lekker dynamisch als het moet. De Mazda 6 Sportbreak is op en top betrouwbaar.
Toyota is dé voorloper in de hybride techniek. Sinds de Prius eind vorige eeuw weet het Japanse merk de combinatie van benzine- en elektromotor steeds verder te perfectioneren. Zo is de Toyota Corolla Touring Sports ook altijd een stekkerloze full hybrid. De Toyota Corolla Touring Sports rijdt heel comfortabel. Extreem zuinig ook, in de volledig elektrische EV-modus verbruikt de Corolla Touring Sports op korte afstanden helemaal geen brandstof. De Japanse stationwagon is met ruim 1.600 liter aan bagageruimte een prettige reisauto. Aanrader is de speciale GR Sport Plus-versie waarmee de Corolla Touring Sports wat sportiever voor de dag komt.
Japanse merken zijn betrouwbaar, maar bij Toyota is solide techniek echt synoniem aan het merk. Dat weet Toyota zelf ook en daarom is de Toyota Corolla Touring Sports voorzien van 10 jaar garantie, of 200.000 kilometer. Het is maar net wat je het eerste bereikt. De Toyota Corolla Touring Sports is ook technologisch geavanceerd. Het digitale instrumentarium biedt de belangrijkste gegevens in een oogopslag en aan geavanceerde rijhulpsystemen heb je geen gebrek. De Corolla Touring Sports rijdt heel comfortabel en stuurt behoorlijk precies. Een verbruik van 1 op 20 kost de Japanse stationwagon ondertussen geen enkele moeite.
De Honda Civic Tourer is de stationwagon-variant op de reguliere Civic. En wat voor de hatchback geldt, is ook van toepassing op de Tourer: de rijdynamiek staat op een hoog niveau. Het onderstel staat stevig afgesteld, maar is niet te hard en de besturing is precies. Het dikke stuur ligt fijn in de hand. De betrouwbare motoren van de Civic Tourer zijn bovendien krachtig zat. Wat de Honda Civic Tourer niet leent van zijn hatchback-broertje is de gedeelde achterruit. Dat komt het zicht naar achteren ten goede. In het interieur valt het digitale dashboard op.
De Honda Civic Tourer is een erg sportief rijdende stationwagon. Comfort is er echter voldoende, met dank aan de variabele achterwielophanging. De Honda Civic Tourer zet bovendien in op veel praktisch nut. Zo heb je tot 1.668 liter aan bagageruimte, klap je achterbank heel makkelijk in tot een geheel vlakke laadvloer. Ook fijn: de achterportieren kunnen ver open, handig bij het inladen. De Tourer kom je alleen tegen met een 142 pk sterke 1,8-liter benzinemotor en als 1,6-liter diesel met 120 pk. De motoren zijn zuinig. Zo haalt de Tourer een verbruik van 1 op 15 of beter.
Op Gaspedaal.nl vind je het grootste Nederlandse aanbod aan Japanse stationwagons van 2025, maar welke zijn het populairst? Wij zijn in onze websitestatistieken gedoken van de afgelopen 12 maanden. Daarin hebben we vergeleken op welke modellen in onze filters het meest wordt gezocht. Hieruit volgt onderstaande top 6, gesorteerd op basis van populariteit.
Na zijn opleidingen in de communicatie- en mediahoek, ‘debuteert’ Jens in 2007 als autoredacteur. Via verschillende lokale automedia maakt hij al snel de overstap naar de custom publishing, als schrijver voor tal van grote automerken. Als hoofdredacteur voert hij ook een aantal titels aan. Voor Gaspedaal.nl schrijft Jens een variëteit aan auto-artikelen.
Bij het samenstellen van deze pagina zijn de volgende bronnen geraadpleegd:
Dit artikel is gepubliceerd op 17 juni 2025