Verschillende soorten autoverlichting

Marek Debicki3 minuten leestijd15 juni 2023

Op een auto vind je verschillende lichten die allemaal hun eigen doel hebben. Wat mag (of moet) je wanneer gebruiken? Ontdek hier de verschillende soorten autoverlichting.

Stadslicht

Stadslicht gebruik je als je geparkeerde auto (in het donker) niet duidelijk zichtbaar geparkeerd staat. Bij stadslicht branden de kentekenplaatverlichtingen, twee kleine lampjes aan de voorkant en de achterlichten, zodat je auto beter zichtbaar is. Stadslicht helpt niet bij het verlichten van het weggedeelte voor de auto. Het licht mag wit of geel zijn.

Dagrijverlichting

Op nieuw op de markt te brengen autotypes is sinds 2011 dagrijverlichting verplicht. Deze lichten die – zoals de naam al aangeeft – bedoeld zijn om overdag te voeren, maken je auto beter zichtbaar voor het andere verkeer. Ook dit licht mag alleen wit of geel zijn.

Dimlicht

Dimlicht is schuin naar beneden gericht licht, afkomstig van de koplampen. Overdag bij slecht zicht mag je dimlicht voeren. Als het donker is, ben je verplicht dimlicht te voeren. Als je mistlampen zijn ingeschakeld, hoef je geen dimlicht te voeren. Sterker nog, je eigen dimlicht kan je zelfs verblinden als je aan de voorkant ook je mistlampen aan hebt staan. Omdat dimlicht aan de voorzijde zit, moet het wit of geel zijn.

Grootlicht

Grootlicht zorgt voor een maximale verlichting van de weg voor de auto. Je mag grootlicht binnen en buiten de bebouwde kom voeren als er geen tegenliggers zijn. Ook als je vlak achter een ander voertuig rijdt, mag je niet je grootlicht voeren. Grootlicht mag alleen wit of geel zijn.

Mistlicht

Mistlicht aan de voorkant mag je gebruiken als het zodanig sneeuwt, regent of mistig is, dat je slecht zicht hebt. Het mistachterlicht is alleen toegestaan als het zicht minder dan 50 meter is als gevolg van mist of zware sneeuwval – dus niet bij regen. Als je mistlichten branden, hoef je geen dimlicht te voeren. Aan de voorkant moet mistlicht wit of geel zijn. Mistachterlichten moeten rood zijn.

Achterlichten

Wanneer je aan de voorkant stadslicht, dimlicht, grootlicht of mistlicht voert, moeten je achterlichten ook branden. Alle naar achter gerichte verlichting moet rood zijn, met uitzondering van het achteruitrijlicht.

Remlicht

Een remlicht is een licht achter op een voertuig, dat oplicht wanneer de rem ingedrukt wordt. Hiermee kan verkeer achter het voertuig zien dat de voorligger remt. Voor auto’s die na 30 september 2001 nieuw zijn geleverd, is het verplicht om een derde remlicht te hebben. Remlichten mogen rood of ambergeel zijn. Het derde remlicht moet rood zijn.

Richtingaanwijzers

Richtingaanwijzers bevinden zich aan de voor- en achterzijde en eventueel op de flanken van een auto. Bij het afslaan geef je met de richtingaanwijzer aan naar welke kant je afslaat. Ook kun je alle richtingaanwijzers tegelijk (alarmlichten) aanzetten om aan te geven dat er een gevaarlijke situatie is. Bijvoorbeeld omdat je stilstaat met pech, hard moet remmen of een file nadert. Richtingaanwijzers knipperen in de regel 60 tot 120 keer per minuut. Aan de voorkant zijn ze wit of ambergeel. Aan de achterkant moeten ze rood of ambergeel zijn. Aan de zijkant mogen ze alleen ambergeel zijn.

Achteruitrijlicht

Auto’s die na 31 december 1997 zijn gemaakt, moeten minimaal één achteruitrijlicht hebben. Dit licht zit aan de achterzijde van de auto. Het schakelt automatisch in wanneer de auto in zijn achteruit wordt gezet. Dit licht mag wit of geel zijn.

Kentekenplaatverlichting

De kentekenplaatverlichting brandt altijd als groot licht, dimlicht, stadslicht of mistlicht is ingeschakeld. Kentekenplaatverlichting moet wit van kleur zijn.

Zijverlichting

Sommige auto’s hebben verlichting aan de zijkant. Deze verlichting moet ambergeel zijn. Het achterste zijlicht mag naast ambergeel ook rood zijn.

Breedstralers en verstralers

Hoewel heel veel auto’s ze hebben, staat er niets in de wegenverkeerswet over breedstralers en verstralers. Ze zitten aan de voorkant en moeten daarom wit of geel zijn. Officieel mag je deze lampen echter niet gebruiken.

Deel dit artikel

Dit artikel is geschreven door

Sinds hij zijn eerste woordjes kon zeggen, heeft Marek het over auto’s. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Marek al zijn hele carrière actief is in de automotive. Als journalist en contentmaker heeft hij voor diverse automagazines, -merken en -platformen gewerkt. Voor Gaspedaal.nl schrijft en controleert Marek artikelen.

Dit artikel is gepubliceerd op 15 juni 2023

Ook interessant voor jou

Autoblog

Alle automerken en modellen in één overzicht

27 augustus 2025
Van waarschijnlijk alle automerken op de wereld die je kent, vind je wel auto’s in het aanbod van Gaspedaal.nl. Van grootheden als Toyota en Volkswagen tot
Autoblog

Russische auto’s: merken, prijzen en techniek

11 maart 2024
Russische auto’s zijn in Nederland maar in kleine aantallen te vinden. Door een auto van een Russisch merk te kopen, spring je er meteen uit. Afgezien van
Autoblog

Dit moet je weten over Turkse auto’s

11 maart 2024
Turkse auto’s hebben niet echt een eigen identiteit. En dat is niet gek, want er zijn geen grote automerken uit Turkije. Een handvol merken heeft het gepro
Autoblog

Dit moet je weten over Chinese automerken

11 maart 2024
Je komt ze tegenwoordig steeds vaker tegen in het straatbeeld: auto’s uit China. Het huidige aanbod omvat talloze merken en modellen, veelal met een elektr
Autoblog

Alles wat je moet weten over Amerikaanse automerken

11 maart 2024
Amerikaanse auto’s zijn verkrijgbaar in allerlei soorten en maten. Waarschijnlijk denk je eerst aan zo’n lange sloep uit de jaren zestig of zeventig of een
Autoblog

De ins- en outs van Duitse automerken

11 maart 2024
Duitse auto’s zijn razend populair in Nederland. Daar zijn goede redenen voor: Duitse auto’s zijn stijlvol, betrouwbaar en meestal van hoge kwaliteit. Dit